Oost Balagne

Pigna
Sant'Antonino
Strand von Aregno

De belangrijkste stad van Oost-Balagne is L’Île-Rousse met zijn mooie zandstrand en rode eilandjes voor de kust. Veerboten uit Frankrijk en Italië meren hier ook aan en de lijn van de Corsicaanse spoorlijn loopt er langs.

» Meer over L’Île-Rousse

Kustgedeelte ten oosten van L’Île-Rousse

Bij het verlaten van L’Île-Rousse via de T30 in oostelijke richting, doorkruist men eerst de uitlopers van Monticello. Het oorspronkelijke dorp ligt iets hoger in de heuvels. Je passeert de camping Les Oliviers. De weg volgt de kustlijn.

Parc de Saleccia

4 km ten westen van L’Île-Rousse, direct aan de T30, ligt het Parc de Saleccia, waar een verscheidenheid aan mediterrane planten te zien is. Alle uitleg over de verschillende planten is ook in het Duits beschikbaar.

» Meer informatie en foto’s van het Parc de Saleccia

Tour de Lozari / Tour de Losari

2,2 km na het Parc de Saleccia maakt de T30 een bocht naar rechts. Er is een parkeerplaats aan de linkerkant. Vanaf hier duurt het 3 minuten om de ruïnes van de Genuese toren van Lozari te bereiken. De overblijfselen zijn gerestaureerd. Een trap leidt naar een uitkijkplatform. Het uitzicht op het strand van Lozari is erg mooi.

Tenslotte bereikt u Lozari met zijn lange zandstrand. Daarachter liggen talrijke vakantieoorden. Hier gaat de T301 naar Belgodère. Als u op weg bent naar Corte, kunt u kiezen voor deze schilderachtige route of voor de snellere variant, de T30, die door de vallei van de Ostriconi loopt. Als u teruggaat naar Ile-Rousse, kunt u hier een mooie rondreis maken.

Hier beschrijf ik eerst de rondreis door het Ostriconi dal en pas verderop de rondreis door de dorpen van de oostelijke Balagne.

Tour van de Ostriconi Vallei

Vanuit Lozari gaat men oostwaarts op de T30. Dit gedeelte werd pas tegen het einde van de jaren negentig ingrijpend verbeterd. De nationale weg liep vroeger via Belgodère.

U zult het strand van Ostriconi zien. Als u hier wilt zwemmen, slaat u even later linksaf en volgt u het weggetje tot het einde. Even later is het de moeite waard de korte wandeling naar Oriu di Granaia te maken.

Wandeling naar de Oriu de Granaia

Niet ver van de T30 leidt een breed pad in 10 minuten naar de zeer mooie Oriu di Granaia, ook Oriu de l’Ostriconi genoemd. Hiervoor rijdt u een kilometer vanaf de afslag naar Camping L’Ostriconi in de richting van Corte en parkeert u de auto bij het gesloten restaurant L’Agriate. Vanaf de weg loopt een pad in noordwestelijke richting. Volg dit pad gedurende 10 minuten om de prachtige Oriu te bereiken, die kan worden betreden. Het bevindt zich op de rondwandeling in het westelijke deel van de Désert des Agriates. Keer terug langs dezelfde weg.

Als u de T30 volgt, die op dit traject Balanina heet, ziet u aan de linkerkant van de heuvels de dorpen Urtaca en Lama. Een omweg naar Lama is zeer aan te bevelen. Het dorp is een van de mooiste van Corsica!

» Fotogalerij van Lama

Net voor de afslag naar Lama buigt de D12 af naar rechts in de richting van Novella. Dit kleine stadje ligt buiten de gebaande paden. Als u de D12 blijft volgen, komt u bij de T301, die via Palasca en Belgodère terug naar Ile-Rousse leidt.

» Fotogalerij van Novella

» Foto galerij van Palasca

Rondleiding door de Oostelijke Balagne

Vanaf Ile-Rousse, neem de T30 oost naar Lozari. Hier slaat u rechtsaf naar de T301 richting Belgodère. Dit was vroeger de hoofdweg naar de Balagne en vormde de verbinding met Bastia en Corte. Met de aanleg van de nieuwe nationale weg, de T30, die bijna kaarsrecht door de Ostriconi-vallei verder naar het oosten loopt, verloor de oude weg zijn belang. Het is echter zeer charmant en wie de route wil leren kennen, moet eerst de T30 vanuit Lozari volgen en kort voor Ponte-Leccia de T301 nemen en deze volgen tot Belgodère. Het is een lange, maar charmante afleiding.

Strand von Lozari - Plage de Lozari

Belgodère ligt op een helling op ongeveer 300 m boven de zeespiegel. Vanaf het uitkijkpunt, dat op een kleine heuvel ligt, heeft men een prachtig uitzicht over de vlakte waar de Reginu doorheen stroomt. Het Reginu-reservoir werd gebouwd in het begin van de jaren 1980. Het wordt niet gebruikt om elektriciteit op te wekken, maar om de velden en plantages in de regio te irrigeren. De naam van het dorp betekent “mooi verblijf” en dat is ook echt wat je hebt als je gaat zitten in een van de bars tegenover de barokke kerk van Saint Thomas. Op de T301 kunt u de ruïnes van een voormalig klooster zien. Het kerkhof van Belgodère ligt er ook.

» fotogalerij van Belgodère

Ga verder op de D71 richting Speloncato. De weg passeert onder het dorp Occhiatana. Dit is vaak het geval in Balagne. De hoofdweg loopt zelden direct door het dorp. U passeert ook Costa en Ville-di-Paraso. Ville-di-Praso doorkruisen is een avontuur, want één plaats is echt smal! Maar de omweg naar Speloncato is een must. Iets voor Speloncato vertakt de weg zich in drie richtingen. Hier kiest u de D63, die via twee haarspeldbochten rechtstreeks naar het dorp leidt.

» Occhiatana

» Costa

» Ville-di-Paraso

Speloncato is prachtig gelegen en het is de moeite waard om door de steegjes te slenteren. s Avonds maken de kleintjes het dorpsplein onveilig met hun driewielers en zit de oudste generatie aan de rand van de fontein.

» Speloncato

Speloncato

Een omweg naar de Bocca di a Battaglia, een 1101 m hoge pas vanwaar u van een prachtig uitzicht kunt genieten, is een echte aanrader. De bijna 600 hoogtemeters worden in slechts 6,5 km afgelegd. Zelfs onderweg, heb je een prachtig uitzicht op Speloncato. Vanaf de top van de pas reikt het uitzicht soms tot aan het Franse vasteland. Als dit niet zichtbaar is, strekt zich onder u tenminste een groot deel van de oostelijke Balagne uit. Hier stijgen paragliders en deltavliegers op voor vluchten naar de vlakte. Als u over de pas de Tartagine vallei inrijdt, komt u in een streek die nauwelijks voor het toerisme is ontwikkeld en waar u, naast een paar slaperige dorpjes, over verschillende Genuese bruggen kunt wandelen.

De beklimming van Monte Tolu begint op de pas.

Mausoleo
Genueserbruecke Forcili

Terug in Speloncato bereikt u de D71 weer via de D663. Er is ook nog een afslag naar Nessa.

» Nessa

Eindelijk bereik je Feliceto. Hier kunt u twee Genuese bruggen bezoeken, beide weinig bekend: Fiscione en Reginu. Als u er wegens tijdgebrek slechts één wilt bezoeken, moet u Reginu kiezen. Genuese bruggen zijn, tussen haakjes, zeer zeldzaam in Balagne. Boven Feliceto ligt het Casa di u Banditu, het huis van de bandieten, gebouwd onder een grote rots. Vanuit het dorpscentrum leidt een wandeling omhoog. Vanaf de top kunt u genieten van een prachtig uitzicht.

» Feliceto

Brug van Genua Fiscione: Ga hiervoor in het centrum van het dorp rechtsaf in de richting van de kerk, tussen de kapel en de kerk door. Ga dan om de kerk heen en sla scherp rechtsaf (doodlopende weg aan de linkerkant). De smalle weg loopt steil bergaf en eindigt abrupt bij de kapel van San Rocca, waar u de auto parkeert. Vlak hieronder is een rioolwaterzuiveringsinstallatie. Links van de kapel loopt het pad omlaag naar de brug. De beek beneden is echter grotendeels opgedroogd. Bijna spannender dan de brug zelf is de ruïne van de Bergerie, de vele muren en het oude geplaveide pad aan de andere kant van de beek. Het is zeker de moeite waard om het pad een paar stappen te volgen. Na enkele haarspeldbochten ontdekt u links een rechthoekig gebouw met een prachtig gewelfd plafond.

De Genuese brug Reginu ligt verderop bij Feliceto. Je zou er zelfs een duik in kunnen nemen. Het zwembad beneden is diep genoeg om in te zwemmen en te springen, maar wel een beetje donker. Vanuit Feliceto verlaat u het dorp in de richting van Muro via de D71 en slaat u ongeveer 500 meter na het verlaten van het dorp rechtsaf naar de D213. Volg deze weg ongeveer twee kilometer en sla dan opnieuw rechtsaf naar de D13. Na ongeveer 500 m rijdt u een scherpe bocht naar rechts om en volgt u de weg nog een goede kilometer voordat u de auto in een bocht naar links parkeert. Parkeren is echter een beetje moeilijk, want er is niet veel plaats. Precies in de bocht loopt een spoor, dat u volgt. Onmiddellijk daarna komt er een ander pad van rechts bij (wees voorzichtig op de terugweg!). Er zijn muren aan beide kanten van het pad. De linkse houdt een stel varkens binnen de omheining. Na ongeveer 350 m ziet u links beneden de brug.

In Feliceto kunt u de glasblazerij van David Campana bezoeken.

Van Feliceto gaan we verder via Muro en Avapessa naar Cateri. Hier leiden de wegen in alle mogelijke richtingen. Als u in de oostelijke Balagne wilt blijven, gaat u richting Ile-Rousse en minder dan een kilometer later slaat u rechtsaf de D413 op naar Sant’Antonino. De smalle weg leidt de heuvel op en eindigt bij een grote parkeerplaats, waarvoor betaald moet worden. Sant’Antonino wordt door velen beschouwd als het mooiste dorp van de Balagne.

Als u daarentegen wilt doorrijden naar de westelijke Balagne, rijdt u via Lavatoggio naar Lumio.

» Muro

» Avapessa

» Cateri

» Lavatoggio

Sant’Antonino is een uiterst charmant dorp op een heuvel die al van verre zichtbaar is op ongeveer 440 m boven de zeespiegel. Het is een van de bekendste bezienswaardigheden van de Balagne.

» Meer over Sant’Antonino

Terug langs dezelfde weg richting Cateri, afslaan op de D151 richting Aregno. Hier staat een kerk die erg lijkt op die in Murato (zie Nebbio), maar dan zonder klokkentoren. De Eglise de la Trinità (Drievuldigheidskerk) werd in de 12e eeuw gebouwd en bevindt zich op het kerkhof. Het is ook gedessineerd in zwart en wit. De westgevel met de ingang, die tijdens onze bezoeken altijd gesloten was, heeft prachtige reliëfs en beeldhouwwerken. Binnen zouden er fresco’s zijn uit de 15e eeuw.

» Aregno

Aregno

We rijden verder over de D151 naar Pigna.

Pigna is een alom bekend kunstenaarsdorp met talrijke ateliers.

» Meer over Pigna

2,5 km na Pigna bereikt u Corbara, bekend om zijn klooster. Als u het wilt zien, slaat u rechtsaf voordat u het dorp bereikt (met borden aangegeven). Het klooster werd gebouwd door Franciscanen in de 15e eeuw, verwoest tijdens de Franse Revolutie en herbouwd door Dominicanen in 1856.

Corbara was ooit de hoofdstad van Balagne, daarna werd Paoliville (L’ÎLe-Rousse) gesticht en verloor de plaats zijn betekenis. Maar het is nog steeds schilderachtig. Een wandeling door de smalle straatjes zal u zeker goed doen aan het eind van uw tocht door Oost-Balagne.

Boven het dorp stuit u op de ruïnes van het Castel de Corbara, dat ooit toebehoorde aan de invloedrijke familie Savelli. Het uitzicht op de kust is prachtig. De kapel van Notre Dame des 7 Douleures is ook erg mooi. Vanaf hier heeft u ook een prachtig uitzicht over de streek.

Er zijn twee musea in het dorp.

» Corbara

Vanaf Corbara kunt u ofwel de D151 terug naar de kust nemen tot aan L’Ile-Rousse of de rondreis verlengen via Santa-Reparata-di-Balagne en Monticello en op die manier terugkeren.

» Santa-Reparata-di-Balagne

» Monticello

Corbara
Kloster von Corbara

Algajola wordt omzeild door de T30. Het stadje heeft nog de resten van versterkte muren die getuigen van het feit dat de Genuezen hier een basis hadden. Daarvoor waren de Feniciërs, Grieken en Etrusken hier al geweest. In die tijd heette de handelsbasis Argha. Helaas is het fort privé-bezit en niet toegankelijk. Algajola grenst aan het mooie strand van Aregno, heeft campings, hotels en ook een treinstation.