Capo Pertusato mit Phare du Pertusato

Capo Pertusato – Een piratenstrand zo uit een prentenboek! In het uiterste zuiden van Corsica, met uitzicht op Sardinië, ligt een landschappelijk hoogtepunt van het eiland dat niet alleen voor kinderen avontuurlijk is.

Een excursie naar Capo Pertusato is echt zeer de moeite waard. Dit kan te voet of gedeeltelijk met de auto. Vanaf Bonifacio (Chapelle Saint-Roch) leidt een breed voetpad altijd langs de steile kust naar de kaap en biedt een prachtig uitzicht op de stad en de Straat van Bonifacio met Sardinië aan de overkant. Het pad is schaduwloos en moet daarom in de zomer ’s morgens of ’s avonds worden bewandeld. Het duurt 3 uur om er te komen en terug.

Als u met de auto komt, neemt u de D58 vanaf Bonifacio richting Piantarella en slaat u vervolgens rechtsaf de D260 op richting Piantarella en Pertusato. Deze weg leidt omhoog naar de klif en slechts 1 km na de afslag heeft u een prachtig uitzicht op Bonifacio. Na nog eens 500 m slaat u rechtsaf richting Pertusato.

Plage des Trois Pointes

Iets meer dan 200 m na deze afslag bereikt u het beginpunt van het voetpad naar het Plage des Trois Pointes. Dit “strand” bestaat niet uit zand of grind, maar uit krijtrotsen. Het is 5 minuten naar beneden naar de zee. Onderweg passeert u de ruïnes van geschutsopstellingen en bemanningsverblijven uit de Tweede Wereldoorlog. Het laatste stuk is licht klimmen en is dus niet geschikt voor kleine kinderen of mensen die niet goed ter been zijn. Zoals de naam al zegt, steken er drie rotspunten in zee. Er is een prachtig uitzicht op Bonifacio. Bij de Trois Pointes is het goed snorkelen en ook sprongen in het heldere water zijn mogelijk.

Ga verder via de D260 naar de Semafoor, waar ook gemotoriseerde bezoekers hun laatste stop hebben. De auto kan geparkeerd worden op de kleine parkeerplaats. Vanaf hier volgt u de weg gedurende 800 m om een pad naar beneden te bereiken naar Capo Pertusato. Als u de weg iets verder volgt, komt u bij de Phare du Pertusato. Helaas kan dit niet meer bezocht worden. Het duurt iets meer dan 5 minuten om beneden bij de zee te komen.

Een machtige rots die beklommen kan worden, steekt uit in zee. De Grotte de Pertusato ligt er rechts van. Het is niet mogelijk om vanaf de landzijde zonder touw in de grot af te dalen. Als u naar binnen wilt, moet u dat doen vanaf de zeezijde, door te zwemmen of te peddelen. Links van Capo Pertusato ligt het prachtige strand van Pertusato of het strand van Saint Antoine. Er ligt een klein eiland voor de kaap, het Ile St-Antoine. Rond Capo Pertusato kun je heel goed snorkelen, maar stand-up paddling is ook heerlijk, al moet je de plank wel eerst naar beneden naar het strand dragen. Als de weersomstandigheden goed zijn, kunt u ook pootjebaden vanaf het strand van Piantarella.