De westkust van Cap Corse

Nonza
Cap Corse Westküste
Cap Corse côte ouvest

Na de Col de la Serra bereikt u de gemeente Centuri. Vanaf de D80 buigt de smalle D35 af, doorkruist de gehuchten Camera en Orche en daalt af naar de zee. Net voor Centuri-Port, buigt de weg af. Aan de rechterkant, rijd je naar beneden naar de haven. De doorgang is echter al enkele jaren gesloten – te veel campers zijn vast komen te zitten in de nauwe doorgang. Het is raadzaam links aan te houden en dan te parkeren op het grote plein aan de zuidkant van het dorp. Centuri is veel beter te voet te verkennen.

Centuri

Centuri-Port is de meest noordelijke stad aan de westkust van Cap Corse. De mooie vissershaven wordt omringd door schilderachtige kleurrijke huizen waarvan de daken bedekt zijn met groene serpentijn uit de streek.

Pasquale Paoli stichtte hier rond 1760 een scheepswerf voor de uitrusting van de Corsicaanse vloot. De Romeinen bouwden de nederzetting Centurium op deze plaats. Vandaag de dag is Centuri de belangrijkste haven van Corsica voor de kreeftenvisserij! De grote visfuiken die hier af en toe te zien zijn, worden al tientallen jaren gebruikt door hooguit hobbyvissers. Tegenwoordig worden de kreeften gevangen met lange netten.

In 2000 werkte ik een seizoen als ober in het restaurant Le Langoustier. De beschermheer, Fernand, vist zelf met zijn boot Laura. s Avonds serveren ze wat ze overdag hebben gevangen. Naast kreeften zijn dit kreeften, spinkrabben en diverse vissen. Ik ben al een paar keer met Fernand en zijn vissers op stap geweest.

» Klik hier voor het verslag over de kreeftenvisserij.

Vandaag de dag werken er ongeveer 20 vissers in Centuri. De meeste bevoorraden de 8 restaurants die in het hoogseizoen rond de haven open zijn. Naast Le Langoustier met zijn geweldige ligging, is ook Le Vieux Moulin zeer bekend. De broer van Fernand, Henri, is eigenaar van het restaurant A Macciotta en zijn neef, Désiré, is eigenaar van het restaurant Le Pêcheur, dat ook enkele kamers met uitzicht op de haven verhuurt. De prijzen in Centuri zijn hoog. Vooral de kreeften kunnen meer dan 100 euro per kilo kosten. Als u niet zo dol bent op zeevruchten, kunt u ook pasta en pizza krijgen in het restaurant La Bella Vista van Henri’s dochter.

Centuri is een koninklijke plek sinds 2007, toen koningin Al Chalifa van Bahrein het half vervallen vissershuis vlak naast het restaurant Le Langoustier kocht en er een klein maar feodaal vakantieverblijf van maakte. Ze is maar een paar keer per jaar aanwezig voor een paar dagen. Ze kocht het huis om naar de wereldberoemde acupuncturist te gaan, die een groot landgoed boven Centuri bezit, voor behandeling.

Een bezoek aan het gehucht Cannelle, dat op de helling boven Centuri ligt, is zeer de moeite waard. U bereikt het dorp via Orche, een ander gehucht gelegen aan de D35. Parkeer de auto bij de ingang van Cannelle en verken de smalle straatjes en gewelven te voet. Helemaal aan het eind, kom je bij een prachtige bron.

» meer over Cannelle

Centuri is niet geschikt voor een strandvakantie. Er zijn alleen kleine kiezelbaaien. In het gehucht Mute, niet meer dan een kilometer ten zuiden van Centuri, is een groter kiezelstrand en in het seizoen ook een duikschool. Snorkelaars houden van het gebied tussen het kleine Ile de Capense en het “vasteland”.

Boven Mute ligt de zeer mooie Camping l’Isulottu, waarna je pas kort voor Saint-Florent legaal je tent mag opzetten. Tussen Centuri en Morsiglia ligt een voormalig klooster (Couvent d’Annunziata). Het werd gesticht in 1479 en verlaten in 1903. Na een uitgebreide restauratie, kan het gehuurd worden voor bruiloften.

Morsiglia

In Morsiglia (niet te verwarren met Morosaglia, de geboorteplaats van Pasquale Paoli) komt u weer bij de D80. Vanaf Morsiglia voert de smalle D35 door een eenzame vallei over de oostkust van Cap Corse naar Marine de Meria. Er zijn verschillende versterkte woontorens uit de Genuese tijd in het dorp. Verder bevinden zich in het noordwesten op een heuvelrug de ruïnes van twee windmolens, waarheen een smal pad leidt. In Morsiglia produceert het Domaine de Pietri uitstekende wijnen. Hier is de laatste mogelijkheid om te tanken tot Saint-Florent!

Pietracorbara

De weg tussen Morsiglia en Pino is verbreed, maar is nog steeds bochtig. Het uitzicht op de zee is adembenemend. Tussendoor is een omweg naar de kleine baai van Alisu mogelijk. In het hoogseizoen wordt hier een snackbar gerund.

Cap Corse Westküste

Kort voor Pino buigt de D180 af naar links in de richting van Luri en Bastia. Hij voert in vele bochten omhoog naar de Col de Santa Lucia, 381 m boven de zeespiegel. Daar buigt rechts achter de kapel een smal weggetje af dat naar een voormalig klooster leidt dat vroeger dienst deed als kindertehuis. Vandaag zien de ruïnes er desolaat uit. Hier begint de wandeling naar de Tour de Sénèque, een toren waarin, volgens de legende, de Romeinse filosoof Lucius Annaeus Seneca verbannen werd. De huidige toren dateert echter uit de Middeleeuwen, maar fundamenten bewijzen dat op dezelfde plaats ooit een toren heeft gestaan.

De wandeling is alleen al de moeite waard voor het fantastische uitzicht op de west- en oostkust van Cap Corse!

Pino

Pino ligt op een unieke locatie hoog boven de zee. Bij de ingang van het dorp staan machtige eucalyptusbomen en er zijn ook grote mausoleums te zien. De toeristenbussen die de Cap in één dag rondrijden, stoppen hier meestal voor de lunch. Het restaurant wordt dan dienovereenkomstig gevuld. In het dorp staan twee versterkte woontorens. Maar alleen van buitenaf zijn ze privébezit.

Kort na Pino buigt een smalle weg naar rechts af en leidt naar Marine de Scalo. Hier staat een half vervallen Genuese toren uit de 16e eeuw. Hieronder ligt het voormalige klooster van St-François, gesticht in 1495.

Pino - Marine de Scalo
Marine de Scalo

Vanaf Pino loopt een andere weg in zuidelijke richting, parallel aan de D80 verder omhoog. Persoonlijk geef ik echter de voorkeur aan de lagere variant, omdat het uitzicht tot aan de zee hier veel spectaculairder is. U kunt de bovenste weg (D33) bewaren voor een volgend bezoek aan Cap Corse. Als u op de D33 wilt komen, rijdt u van het dorpscentrum van Pinos terug naar de afslag naar Luri en volgt u de weg 1 km lang met een bocht mee. Ga dan rechtdoor.

Rijd via de D33

De D33 is veel minder druk en smaller dan de D80 verderop. Je steekt eerst het bovenste deel van Pino over. Daarna loopt de weg door beboste gebieden, zodat u slechts af en toe op de zee kunt neerkijken. Dit gedeelte in het bijzonder is veel spectaculairder op de D80. Na een tijdje wordt het opener en kun je vaker tot aan de kust kijken. Telkens weer vang je een glimp op van de weg beneden. Je steekt een kleine hoogvlakte over en ziet dan het dorp Minerviu voor je liggen. Uiteindelijk, na bijna 4 km, kunt u scherp rechtsaf slaan op de D533, die afdaalt naar Minerviu.

Als u op de D33 blijft, hebt u even later een mooi uitzicht op het dorp. De weg is nu veel panoramischer en 3 km na Minerviu komt u bij een splitsing. Hier rechts aanhouden. Aan de linkerkant leidt de weg naar Barrettali, dat uit talrijke kleine gehuchten bestaat. Na nog eens 3 km kunt u weer rechtsaf slaan richting de D80 en het dorp Conchigliu doorkruisen. Dit is een goede plek voor een korte rondwandeling.

De D33 volgend, passeert u een grotendeels droge waterval en even later de Moulin de Pendente. Maar dit is privébezit. 1,7 km na de molen passeert u onder Linaje, een van de verlaten dorpen van de gemeente Canari. Als u de weinige ruïnes wilt bezoeken, parkeert u aan de kant van de weg en loopt u het pad op dat naar links leidt. Er is niet veel meer te zien, maar de ruïnes van de oude toren zijn erg mooi. De muren van de weinige andere huizen zijn grotendeels begroeid met macchia.

Na 1 km bereikt u een klein gedenkteken voor St. Antonius met een prachtig uitzicht op de kust. Kort daarvoor, vestigt een bord de aandacht op een Genuese brug. Dit is echter bijna 3 km verderop en gemakkelijker te bereiken via de hierboven genoemde wandeling.

Spoedig daarna bereikt u Vignale, een wijk van de gemeente Canari. In het dorp kunt u rechtsaf slaan richting Nonza en St-Florent of rechtdoor naar Canari met zijn klokkentoren. Lees vanaf hier verder met de beschrijving van de D80.

Rijden op de D80

Als u de D80 volgt, voert de weg kort na Pino door een zeer rotsachtig en onbeschut gebied. Een fotostop die de moeite waard is! Tenslotte doorkruist u het dorp Minerviu, een klein plaatsje met een bar en een snackbar. De route blijft daarna wild. Opnieuw ziet u de terrassen, die al lang niet meer gecultiveerd zijn, zich uitstrekken tot aan de zee.

Minerviu
Cap Corse côte ouvest

3,6 km na Minerviu buigt de D133 naar Barrettali naar links af. Als u deze weg volgt, bereikt u na 1,5 km het gehucht Cunchigliu. Hier kunt u een korte rondwandeling maken naar een Genuese brug met een badplaats in een beekje.

Vervolgens bereikt u Marine de Giottani, waarheen een uitloper van de D80 naar beneden leidt. Naast een grotendeels vervallen Genuese toren is er een kiezelstrand, een kleine haven en een restaurant.

Kort na Marinca is het de moeite waard de D33bis te nemen en dan scherp linksaf de D33 omhoog naar Canari. Er staat een mooie klokkentoren op het dorpsplein en het uitzicht vanaf hier is prachtig. Boven Canari liggen twee verlaten dorpenImiza en Marsogna. Achter Hotel Au Bon Clocher ligt een Romaanse kapel, de Eglise Sainte-Marie de l’Assomption.

Om terug te keren op de D80, rijdt u terug naar Vignale en neemt u een scherpe bocht naar links op de D33.

Al snel ontsiert de asbestfabriek, gesloten in 1965, het landschap. De grondstof werd gedolven op de hellingen erboven. De asbestafzetting werd ontdekt in 1928 en de mijnbouw begon kort daarna. In de hoogtijdagen verschafte deze mijn werk aan 400 mannen. De beschermingsomstandigheden waren toen natuurlijk zeer slecht en veel mijnwerkers leden of lijden nog steeds onder de late gevolgen daarvan. De barakken van de arbeiders staan nog steeds aan de weg ten noorden van de fabriek.

Zodra je voorbij de lelijke resten bent, zie je het dorp Albo met zijn donkere strand en daarachter Nonza met zijn strand. Het is mogelijk om hier een stukje omhoog te rijden naar het mijngebied. Een smalle weg leidt omhoog in verschillende haarspeldbochten. Het doel is niet noodzakelijkerwijs het gebied van de dagbouwmijn, maar eerder het nog mooiere uitzicht dat men van hier boven heeft.

Albo

Omweg naar de Olcani Vallei

Vlak voor Albo steekt u een beek over en onmiddellijk daarna buigt de D233 af naar links richting Ogliastro en Olcani. Onder Ogliastro is er een mooie badplaats in de rivier. Onmiddellijk daarna passeert u een gerestaureerde molen die u af en toe kunt bezoeken.

Na de molen is er een haarspeldbocht en komt u op de weg die naar Ogliastro Sutanu leidt. Sla hier scherp rechtsaf en u komt al snel bij een andere splitsing. Ga rechtdoor naar Olcani en sla scherp linksaf naar Ogliastro Supranu. Er is een parkeerplaats bij de ingang van het dorp. Vanaf hier is het ruim 10 minuten lopen naar een Genuese brug. Doorkruis eerst het dorp, ga door een poort en volg het pad omlaag naar de beek die door de brug wordt overspannen.

Ogliastro

Terug op de D80, rijd je naar Albo. Dit leuke stadje heeft een prachtig kiezelstrand. Een kleine zijweg leidt van de D80 naar het centrum. Achter het strand is een parkeerplaats en er is ook een parkeerplaats voor campers.

Ten zuiden van het strand torent de mooie Tour d’Albo op een rots. Net als bij de Genuese toren op Capu Rossu leidt een buitentrap naar de toegangsdeur, maar die is helaas op slot. U kunt echter op de gevel klimmen en door het onderste raam naar binnen kruipen. Van daaruit leidt een trap naar het uitkijkplatform. In de zomer van 2020 werd de Genuese toren van Albo gerenoveerd.

Albo

1,5 km na Albo buigt een kleine weg af naar het noordelijke uiteinde van het strand van Nonza.

Het is uiterst onwaarschijnlijk dat baden op het donkergrijze strand van Nonza schadelijk is voor de gezondheid. De reden dat er zelfs in het hoogseizoen nauwelijks mensen op het strand zijn, is veeleer te wijten aan het feit dat het strand alleen te voet bereikbaar is vanuit Nonza, dat op een hoogte van ongeveer 150 m in het zuiden ligt. Aan de noordkant, waar een weg naar beneden loopt, is de situatie anders. Zwemmen op het strand van Albo, dat dezelfde kleur heeft als dat van Nonza, zou bovendien af te raden zijn. Aangezien het echter gemakkelijk bereikbaar is met de auto, komen veel mensen in het seizoen zwemmen op de fijne kiezels.

Het is uiterst onwaarschijnlijk dat baden op het donkergrijze strand van Nonza schadelijk is voor de gezondheid. Het is waar dat de donkergrijze kiezels afvalmateriaal zijn van asbestwinning. Het is echter duidelijk dat zij geen asbest bevatten en bovendien is het inademen van asbest gevaarlijk. En de kiezelstenen zijn daar zeker te groot voor…

De reden waarom er zelfs in het hoogseizoen nauwelijks mensen op het strand zijn, is veeleer dat het in het zuiden alleen te voet bereikbaar is vanuit Nonza, dat ongeveer 150 m boven de zeespiegel ligt. Aan de noordkant, waar een weg naar beneden loopt, is de situatie anders. Zwemmen op het strand van Albo, dat dezelfde kleur heeft als dat van Nonza, zou bovendien af te raden zijn. Aangezien het echter gemakkelijk bereikbaar is met de auto, komen veel mensen in het seizoen zwemmen op de fijne kiezels.

Kort voor Nonza staan steeds meer voertuigen langs de weg geparkeerd, omdat parkeren in het dorp in het seizoen bijna onmogelijk is. Nonza is een echt knelpunt en de doorgang voor campers maar ook voor auto’s kan moeizaam zijn. Wie Nonza wil bezoeken en niet het geluk heeft een vrije parkeerplaats te vinden, moet vóór of na het dorp langs de weg parkeren en het dorp inlopen.

Nonza

Nonza is een van de mooiste dorpen van Cap Cose.

» meer over Nonza

Ongeveer 1 km ten zuiden van Nonza kunt u uw auto parkeren op een kleine parkeerplaats en naar beneden lopen naar de ruïnes van het klooster Saint-François. Binnen in de afbrokkelende barokke kerk liggen nog steeds beenderen in een halfopen graftombe in de vloer. Een gruwelijk gezicht! Reken op 20 minuten heen en terug.

Kort voor Negru bereikt u het smalste gedeelte van de kustweg in het westen van Cap Corse. De kliffen rijzen hoog op. De zee buldert beneden.

Route du Cap Corse

Tenslotte bereikt u het kleine plaatsje Negru met een mooi Genuees torentje boven een kiezelstrand. Hier loopt ook een uitweg naar beneden.

De grootste Genuese brug op Cap Corse stond ooit in Negru en overspande de beek Olmeta. Het had twee bogen. Het werd gebouwd in de 15e eeuw en gedeeltelijk verwoest door een storm in 1785. Daarna werd het gerenoveerd. Helaas heeft een hevige overstroming op 24 november 2016 het grootste deel van de brug weggespoeld. Momenteel (februari 2023) wordt de brug herbouwd.

Boven Negru ligt Olmeta-di-Capocorso. Om er te komen, moet men vanuit Negru noordwaarts rijden over de D80 en dan rechtsaf slaan naar de D433. Iets na het gehucht Celle ligt een Genuese boogbrug.

Marine de Negru

Kort voor Marine de Farinole, bereik je een prachtig zandstrand. Paragliders landen hier af en toe. Passagiers worden ook meegenomen. Vraag het in het restaurant. Ten zuiden van het strand staat nog een Genuese toren. Voor het eerst sinds Centuri is er hier een camping, Camping A Stella, direct aan zee gelegen.

Vanaf Marine de Farinole kunt u de D333 nemen tot Farinole (gehucht Bracolaccia). Vanaf daar gaat de weg verder naar Patrimonio. Net boven de weg liggen de ruïnes van het Marianda-klooster (Couvent de Marianda). Verschillende wegen leiden daarheen. De gemakkelijkste manier is om 3,3 km van Bracolaccia in de richting van Patrimonio te rijden en de auto daar te parkeren. Een pad leidt naar een waterreservoir. Sla hier linksaf en u komt meteen bij de kloosterruïnes. Het klooster van Marianda werd gesticht in 1606. De bouw duurde tot 1671, en het klooster werd uitgebreid tussen 1702 en 1750. In 1771 werd het klooster opgeheven. De klok van het klooster hangt nu in de toren van de kerk van San Martinu in Patrimonio.

Als u in Marine de Farinole op de kustweg blijft, verlaat de weg even later de kust en voert langs kalkstenen heuvels en wijngaarden naar het bekende wijndorp Patrimonio, dat al tot de Nebbio behoort. Kort daarvoor buigt een smalle weg naar rechts af naar Camping U Sole Marinu.