Skip to content

Corsica met camper

Corsica is erg populair bij camperaars, omdat het eiland veel te bieden heeft op een relatief klein gebied. Er zijn talrijke campings op het eiland en in het binnenland. Plaatsen daarentegen zijn moeilijk te vinden. Wild kamperen is verboden op Corsica. Houdt u zich hieraan!

Met de camper naar Corsica
Met de camper naar Corsica
Corsica met camper
Met de camper naar Corsica

Tol voor de reis

Hier kunt u de toltarieven voor reizen naar Corsica berekenen. Dit is vooral belangrijk voor motorhomes van meer dan 3,5 ton:

Tol op Corsica

Er zijn geen snelwegen op Corsica en dus ook geen tolwegen.

Crit’Air milieusticker

Een milieuvignet is niet nodig op Corsica. Voor reizen via de ferryhavens Marseille, Toulon of Nice kan deze echter wel nodig zijn. Informatie hierover vindt u hier.

Angles Morts - dode hoek frankrijk camper

Sticker/teken “dode hoek” (Angles Morts)

Sinds 1 januari 2021 is in Frankrijk de markering van de dode hoek door het aanbrengen van stickers op verschillende plaatsen verplicht voor vrachtwagens, bussen en dus ook voor campers van meer dan 3,5 ton.

 

Het plaatsen van deze sticker op voertuigen is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten en om voetgangers en fietsers erop te wijzen dat het voertuig een dode hoek heeft en dat zij dus even uit het gezichtsveld van de bestuurder kunnen verdwijnen.

 

Waar moet de dodehoeksticker worden aangebracht?

De sticker “Let op dode hoek” moet op drie verschillende plaatsen worden aangebracht:

  • Aan de achterkant van het voertuig
  • Aan beide zijden van het voertuig

Tips voor overtochten naar Corsica met een camper

Als u met uw camper naar Corsica wilt reizen, zult u onvermijdelijk een veerboot moeten nemen. Ik heb hier informatie verzameld over de verschillende veerbootmaatschappijen en hun routes. Natuurlijk, de veerboot maakt een reis duurder. Als u flexibel bent wat betreft de haven en het tijdstip van de overtocht, kunt u veel geld besparen. Hier volgen enkele hints en tips voor de overtocht:

  • Wanneer u de veerboot boekt, moet u de exacte afmetingen van de camper weten. Dit omvat ook een wieldrager! Bij twijfel meten ze het graag voor u op in de haven!
  • De veerhavens zijn ’s nachts gesloten! Het is niet mogelijk om met een camper in een haven te overnachten.
  • Gasflessen moeten worden dichtgeschroefd. Af en toe wordt dit gecontroleerd!
  • Voor de koelkast worden koelelementen aanbevolen. De temperatuur op het autodek ligt tussen 30 en 35 graden, dus de koelkast zal een beetje warm zijn na een nacht op de veerboot.
  • Inschepen en ontschepen zijn soms een beetje hectisch. Het personeel zwaait wild met hun armen en het lijkt nooit snel genoeg te gaan voor hen. Laat je niet opjagen en hou het hoofd koel!
  • Motorhomes kunnen met hun achterkant of met de fiets- of motorfietsdrager op de oprit rijden. Onder een hoek op de oprit rijden helpt hier. Bestuurders van campers met een uitstekende achterkant moeten de aandacht van het personeel hierop vestigen!
  • Kamperen aan boord is niet mogelijk. De camper kan tijdens de overtocht niet worden bezocht, aangezien het garagedek op slot is. Daarom moet alles van tevoren worden uitgedacht en naar boven worden gebracht.

 

Let ook op de algemene tips voor de overtocht per veerboot!

 

Ik ben blij als u de veerboot boekt via de links op mijn website. Op deze manier steunt u mijn werk voor Paradisu, want ik krijg een kleine commissie van de veerbootmaatschappijen. Natuurlijk zijn er geen extra kosten voor u!

Waar moet je als camperrijder op Corsica rekening mee houden?

Op sommige plaatsen, vooral in de bergen, is enige durf vereist.

 

Het kan ook smal worden in sommige bergvalleien en kloven. Het helpt om defensief en met vooruitziende blik te rijden. Als u tegemoetkomend verkeer ziet, kunt u op een bredere plek stoppen.

 

Bepaalde bestemmingen zijn niet toegankelijk voor camperreizigers. Het is dus een voordeel om een motor of e-bike bij je te hebben. Het kan zelfs de moeite waard zijn om een auto te huren voor een paar dagen.

 

De hoogtebarrières die de toegang tot veel strandparkings voor campers versperren, zijn een gedoe.

Welke routes kunt u nemen met een camper op Corsica?

U kunt gemakkelijk het hele eiland rondrijden in een camper. Zelfs rijden langs de bochtige westkust levert geen bijzondere moeilijkheden op. Alleen in de Golf van Porto zijn er een paar nauwe doorgangen. De andere drie grote kloofgebieden aan de westkust zijn zeer geschikt voor campers.

 

Hier zijn een paar aantekeningen over enkele routes:

  • Omzeiling van Cap Corse: Dit is nu heel goed mogelijk met de D80. De weg langs de westkust van Cap Corse is nu goed uitgebouwd. Alleen de oversteek van Nonza is – vooral in het hoogseizoen – erg vervelend! De camping in Tollare, die direct aan het strand lag, was erg populair bij camperaars. Nu is deze plaats naar achteren verplaatst en niet langer aanbevolen. Als u toch naar Tollare en Barcaggio wilt rijden, zorg er dan voor dat u de D153 neemt en niet de D253, want het dorp Granaggiolo is niet begaanbaar voor campers! Het is gemakkelijk om naar Centuri te rijden, ook al is de weg smal en zeer bochtig. De weg vanaf Morsiglia is makkelijker.
  • De Asco Vallei kan worden bereisd met een camper. Het wordt smal in de Asco-kloof.
  • De Golf van Porto kan vanuit drie verschillende richtingen worden benaderd. Alle drie hebben smalle plekken. De Calanche is het drukst. In het hoogseizoen staan daar regelmatig files, vooral als een touringcar zich door de smalle weg wringt.
  • De Restonica Vallei is gesloten voor campers van Camping Tuani! Als je naar het Melomeer wilt, moet je de bus nemen, die rijdt tijdens het seizoen.
Corsica met camper

En nog een laatste tip

Ik raad alle camperbestuurders aan een vervangende waterpomp te kopen voordat ze naar Corsica afreizen. Als de pomp tijdens de reis kapot gaat (dit is mij in de caravan één keer overkomen), is het erg moeilijk om in Corsica een nieuwe pomp te vinden!

Corsica met VW-bus

Corsica is een paradijs voor een VW-bus! In tegenstelling tot een kampeerwagen, kun je met een VW Bus overal komen.

Back To Top