Skip to content

Corsicaanse Spoorweg

De Corsicaanse spoorweg is een belevenis: de reis lokt elk jaar vele spoorwegliefhebbers naar het eiland.

 

Het Y-vormige spoorwegnet van Corsica is momenteel 230,6 km lang en verbindt de havensteden Bastia en Ajaccio (157,4 km); vanaf Ponte-Leccia loopt een lijn naar Calvi (73,2 km). Het avontuurlijkste gedeelte van de meterspoorweg is ongetwijfeld het gedeelte tussen Corte en Bocognano. Het metersporige smalspoor overbrugt een maximale helling van bijna 3% door middel van talrijke viaducten en tunnels!

 

Tussen 2004 en 2010 is het hele spoorwegnet van de CFC (Chemin de fer de la Corse) vernieuwd, zijn de seinen gemoderniseerd, zijn veel stations gerestaureerd en zijn nieuwe treinen aangeschaft.

 

Deze nieuwe treinen van het type AMG 800 (Autorail Métrique Grand confort 800kw) rijden hoofdzakelijk op de hoofdlijn Bastia-Ajaccio en van Ponte-Leccia naar Calvi. Deze moderne treinstellen met airconditioning rijden ook op de voorstedelijke spoorlijn van Bastia naar Casamozza (suburbain Bastia) en Ajaccio-Mezzana (suburbain Ajaccio). Ze bieden plaats aan ongeveer 100 passagiers en worden tijdens het hoogseizoen in juli en augustus soms in meerdere eenheden gebruikt. De treinstellen, die met snelheden tot 100 km/u kunnen rijden, hebben grote panoramische ramen en bieden een relatief goed comfort, vooral in vergelijking met de oude treinstellen.

 

Op de tramlijn van Balagne zijn de 80 Soulé-treinstellen van het type X97000 en hun stuurrijtuig XR9700 in bedrijf. Deze voertuigen zullen ook worden gemoderniseerd en worden uitgerust met airconditioning.

Ander openbaar vervoer op Corsica

Naast de Corsicaanse spoorwegen zijn er verschillende particuliere busmaatschappijen die verschillende verbindingen verzorgen. Helaas is er geen gemeenschappelijk tijdschema. Bovendien zijn de verbindingen zeer schaars. De website Corsicabus.org probeert een overzicht bij te houden van de verschillende aanbieders.

Feiten en cijfers van de Corsicaanse spoorwegen

  • 32 Tunnel
  • 14 galerijen
  • 76 Bruggen en viaducten
  • 83 Spoorwegovergangen
  • Het gehele routenetwerk is 230,6 km lang.
  • De maximale helling is 30 per mille.
  • De langste tunnel (Vizzavona) is 3,916 km lang en kaarsrecht.
  • Het langste viaduct (Vecchio, ontworpen door Gustave Eiffel) meet 140 m en is 94 m hoog.

Stijgende passagiersaantallen

Vooral in de zomermaanden wordt de Corsicaanse spoorlijn druk bezocht door toeristen, en het aantal passagiers is de afgelopen jaren gestaag gestegen, van 300.000 in de jaren negentig tot bijna 1 miljoen passagiers in 2015.

 

Dankzij de moderne treinstellen kon de reistijd ook geleidelijk worden verkort. Kort voor Ajaccio halen de wagons zelfs bijna 100 km/u. In de toekomst zullen de seinen centraal vanuit Bastia worden ingesteld, dan zal een dichtere frequentie met meer treinkruisingen mogelijk zijn.

Modernisering van de Corsicaanse spoorwegen

Het romantische beeld dat in veel reisgidsen wordt geschetst, klopt vandaag de dag nog maar in beperkte mate. De op veel plaatsen beschreven sloperijen in Casamozza en Bastia zijn grotendeels opgeruimd, de vaak vervallen stationsgebouwen zijn in sommige gevallen liefdevol gerestaureerd, op veel plaatsen is gastronomie geïnstalleerd, en wegwijzers wijzen de weg aan degenen die de plaats niet kennen.

 

De moderne treinstellen rijden veel stiller en soepeler dan de vaak beschreven oude varianten, en de stiptheid is merkbaar verbeterd.

 

Intussen is de Corsicaanse spoorweg ook op internet zeer goed vertegenwoordigd.

 

Wat is gebleven is de adembenemende route door de Corsicaanse bergen, met diepe kloven, in de berg uitgehouwen tunnels, bruggen over wilde rivieren en het uitzicht op de vaak ongerepte natuur.

Corsicaanse spoorwegen: tips en info

  • Kaartjes kunnen worden gekocht in de stationsgebouwen, of bij de conducteur na de haltes op aanvraag of bij kleinere haltes. U kunt in de stations ook met een kaart betalen, maar alleen contant bij de conducteur.
  • Grote honden kosten 50% van het volwassenentarief, kleine honden die bij de eigenaar op schoot zitten reizen gratis.
  • Vooral in de zomermaanden is de trein tussen Ponte-Leccia en Bocognano soms erg vol, zodat het voor treinreizigers soms de moeite loont om van tevoren op te stappen. Van Casamozza naar Ponte-Leccia is de trein meestal maar matig gevuld. In Vizzavona kruist het langeafstandswandelpad GR20 de spoorlijn, en hier stappen vaak volgepakte wandelaars op de trein.

Tips voor spoorwegfans

Voor wie in spoorwegen geïnteresseerd is, biedt de Corsicaanse spoorlijn de mogelijkheid om, naast de dagelijkse werkzaamheden, ook het verleden te bewonderen.

 

De “Cercle Ferroviaire Corse” draagt zorg voor de herinnering aan de bekende oude treinstellen en ook goederenwagons die decennia lang het beeld van Corsica bepaalden. Tot de plannen behoren de operationele opknapbeurt van een Renault ABH-treinstel en mogelijk ook een van de legendarische Billard-treinstellen A80d, alsmede “la bête de Calvi”, een op Corsica uit oude onderdelen gebouwde goederenlocomotief, die nog steeds geparkeerd staat in het station van Bastia.

 

Reizigers die zowel in geocaching als in spoorwegen geïnteresseerd zijn, doen er goed aan op zoek te gaan naar sporen van de niet meer in gebruik zijnde en ontmantelde Ostbahn. Het vroegere traject laat zich vaak nog raden, veel oude bruggen zijn nog bewaard gebleven, evenals de voormalige stationsgebouwen en enkele slagboomwachtershuisjes. In Fautea kunt u de enige tunnel van de Oosterspoorweg ontdekken, het zuidelijke portaal is toegankelijk.

De geschiedenis van de Corsicaanse spoorweg

Langdurige planning

Reeds in 1855 was het idee van een Sardijns-Corsicaanse spoorweg in de gedachten van een zekere heer Conti. Er werden toen echter nog geen concrete plannen gemaakt. In 1864 werd het idee weer opgepakt. Er werd overwogen een spoorlijn aan te leggen van Bastia langs de oostkust naar Bonifacio. Later zou een verbinding worden aangelegd van Porto-Vecchio naar Ajacico. De 800 meter hoge Bacino Pass moest worden overwonnen. Een route over de Vizzavona Pass met zijn 1163 m was in die tijd nog ondenkbaar.

 

In 1868 werd besloten voorrang te geven aan het binnenlandse traject Bastia – Corte – Ajaccio en werd een ingenieursbureau belast met de uitvoering van de eerste serieuze studies. Zij hebben ook overwogen of het niet slimmer zou zijn Corte te bereiken via Aléria en het lager gelegen dal van Tavignano, maar hebben toen gekozen voor de huidige Golotal-variant.

 

Het idee van Bastia – Aléria (met een aftakking naar Corte) – Porto Vecchio – Sartène – Ajaccio werd ook opgegeven. Hoewel deze route de meest bergachtige gebieden zou hebben vermeden, zou zij aanzienlijk langer zijn geweest dan de rechtstreekse route via het midden van het eiland. Over de financiering van de aanleg kon echter geen duidelijkheid worden verkregen en zo verstreken er weer verscheidene jaren, terwijl overal elders in Europa ijverig spoorwegnetten werden aangelegd. In 1877 nam de staat de zaak ter hand en gaf opdracht tot nieuwe studies. Deze waren gebaseerd op een spoorbreedte van één meter (in de vorige plannen was uitgegaan van een spoorbreedte van 1,10 m) en een boogstraal van 80 m. Bovendien was een maximale helling van 30 m gespecificeerd. Bovendien werd een maximale helling van 30 promille gespecificeerd. Naarmate de plannen vorderden, wilden ook Calvi en de regio Balagne op het Corsicaanse spoorwegnet worden aangesloten en werd ook een lijn van Ajaccio naar Propriano in de planning opgenomen.

 

16 jaar bouwtijd

De aanleg van de lijn Ajaccio – Bastia begon op 7 december 1878. De tunnel onder de Vizzavona-pas was een grote uitdaging, evenals het viaduct over de rivier de Vecchio. Voor dit laatste werd de hulp ingeroepen van de beroemde ingenieur Gustave Eiffel. Uiteindelijk koos hij voor de staalconstructie op stenen pijlers variant. Het Eiffelviaduct werd voltooid op 1 oktober 1892 en is 140 m lang. De twee stenen pijlers staan 52 m uit elkaar!

 

De eerste secties werden geopend in 1888. Dit waren de trajecten Bastia – Corte en Casamozza – Tallone op 1 februari, het traject Tallone – Ghisonaccia op 17 juni en het traject tussen Ajaccio en Bocognano op 10 december.

 

Slechts een jaar later konden de eerste treinen richting Balagne rijden, aangezien de lijn Ponte-Leccia – Palasca op 10 januari werd geopend. Eveneens in 1889, op 14 juli, werd het baanvak Bocognano – Vizzavona in gebruik genomen. De grootste hindernis was genomen!

 

Op 15 november 1890 werd het traject Palasca – Calvi voltooid. Twee jaar later, op 9 oktober 1892, werd het baanvak Vivario – Vizzavona geopend. Nu ontbrak nog slechts één gedeelte, namelijk het gedeelte tussen Vivario en Corte, dat op 3 december 1894 in gebruik werd genomen. Na 16 jaar bouwen kon er voor het eerst een trein van Bastia naar Ajaccio rijden!

 

Dingen waren langzamer aan de oostkust

Ondanks de veel gemakkelijker topografische omstandigheden vorderde de aanleg van de oostkustlijn slechts langzaam. Nadat het in 1888 mogelijk was geworden om van Bastia naar Ghisonaccia te reizen, duurde het maar liefst 42 jaar voordat het traject Ghisonaccia – Solenzara, dat een kleine 20 km was, in 1930 voltooid was! Vijf jaar later, op 21 september 1935, werd ook het baanvak Solenzara – Porto Vecchio in gebruik genomen. Het Corsicaanse spoorwegnet had zijn grootste uitbreiding bereikt.

 

De redenen voor deze enorme vertragingen waren stakingen en het uitbreken van de eerste wereldoorlog. Het was de bedoeling de spoorlijn door te trekken naar Bonifacio, maar de Tweede Wereldoorlog stond deze plannen in de weg.

 

Vernietiging van de Oostkust route

In 1943, landden Duitse troepen op Corsica. Ze bombardeerden de oostkustlijn, die toen nog geen 10 jaar oud was. Ook het station van Bastia werd zwaar beschadigd door Duitse bommen. In totaal werden 450 m bruggen, 1 tunnel, 5 spoorwegstations, 3 handelshallen, 4 depots, 15 locomotieven, 3 treinwagons en 250 ijzeren treinwagons volledig verwoest. Ook de archieven van de spoorwegen werden bijna volledig door brand verwoest. Maar niet alleen de spoorlijn had zwaar te lijden. Ook de N198 werd zwaar getroffen. Tussen Casamozza en Bonifacio, werden 53 bruggen vernield.

 

Na de oorlog werd de oostkustlijn tussen Casamozza en Folelli weer in gebruik genomen.

 

Hervatting van het treinverkeer na de oorlog

Na de oorlog werd het spoorwegverkeer hervat. Ze namen genoegen met de Y-lijn en het traject Casamozza – Folelli, dat in 1953 werd opgeheven.

 

In 1966 werd de Balagne Tramlijn in gebruik genomen. Sindsdien rijden er dagelijks 7 treinen op het bijzonder mooie traject langs de kust.

 

Sinds 1973 reden de kleine treinen 11 keer per dag heen en weer tussen Bastia en Casamozza.

 

In 1982 werden de oorspronkelijke rood/beige Renault-treinstellen (ABH) met hun van oude Billard-zijspannen omgebouwde stuurstandrijtuigen vervangen door modernere treinstellen (X97000).

 

Verscheidene malen zou de Corsicaanse spoorweg worden gesloten wegens gebrek aan rentabiliteit, maar dit leidde tot felle protesten op het hele eiland. Op 1 januari 1983 werd de CFC aangesloten bij de SNCF, de Franse staatsspoorwegen, en tegenwoordig wordt zij beheerd door de “collectivité territoriale de Corse (CTC), die ook herkenbaar is aan het wagonbelettering.

Back To Top