De zuidkust van de Golf van Valinco

Zuidkust Golf van Valinco
Campomoro
Strand von Laurosu

De zuidkant van de Golf van Valinco is dunbevolkt. Aan de monding van de Rizzanese ligt een lang zandstrand dat zelfs in het hoogseizoen niet erg druk is. De weg leidt naar het kust- en vissersdorp Campomoro met zijn prachtig gerestaureerde Genuese toren. Vanaf daar kan de kust alleen te voet worden verkend.

Omweg naar de stranden ten westen van Propriano

Als u Propriano binnenrijdt in de richting van de haven en vervolgens in de richting van “Les Plages”, als u deze weg rechtdoor volgt, komt u bij een parkeerplaats van Hotel Le Lido. Dit is direct aan het strand. De rotsen scheiden het strand van Lido (rechts) van het strand van Puraja (links).

Als u deze weg nog 400 m terugrijdt, neemt u een scherpe bocht naar rechts en volgt u de D319. Deze loopt achter het strand van Puraja langs de Belambra Club, een groot hotelcomplex voor Corsicaanse begrippen.

Spoedig daarna bereikt u het lange strand van Laurosu. Er zijn verschillende parkeergelegenheden langs de weg. Het strand wordt doorsneden door de monding van de Rizzanese. De zuidelijke helft wordt het Portigliolo strand genoemd. De D319 leidt terug naar Propriano.

Strand von Propriano
Strand von Puraja
Strand von Laurosu

Kustweg naar Campomoro

Vanaf Propriano neemt u de T40 richting Ajaccio en net nadat u de Rizzanese rivier bent overgestoken, neemt u de D121 richting Belvédère en Campomoro. Deze weg loopt langs het vliegveld van Propriano (Aérodrome de Propriano-Tavaria). Waaghalzen kunnen hier een parachutesprong van 4000 m proberen.

Net voor Portigliolo zijn er twee parkeerplaatsen aan de rechterkant van de weg. Van hieruit kunt u het strand van Portigliolo bereiken. Ik beveel de eerste parkeerplaats aan, precies 1,7 km na de afslag naar het vliegveld. Als u van hier naar het strand gaat en het in noordelijke richting volgt, bent u bijna alleen bij het baden, zelfs in het hoogseizoen.

Iets achter het strand van Portigliolo, op een heuvel op een hoogte van ongeveer 150 m, liggen de overblijfselen van het verlaten dorp A Chjava. Een korte wandeling leidt naar boven.

In Portigliolo, dat aan het zuidelijke uiteinde van het gelijknamige strand ligt, worden verschillende boten verhuurd. Van hieruit kunt u met een bootje van 6 pk (zonder vaarbewijs te besturen) naar Campomoro varen en dan verder langs de eenzame kust.

» Boottocht langs de zuidwestkust

Na Portigliolo slingert de smalle panoramische weg D121 naar boven. Het uitzicht op de Golf van Valinco is fantastisch!

Zuidkust Golf van Valinco

U bereikt Belvédère vanwaar u – nomen est omen – kunt genieten van een prachtig uitzicht. Hier buigt de D21 af in de richting van Sartène. Deze route is een interessant alternatief voor de terugweg (zie Sartenais).

De D121 gaat verder in westelijke richting en passeert een uitzichtpunt. Van hieruit strekt het uitzicht zich uit over bijna de hele Golf van Valinco.

Eindelijk bereik je Campomoro. Hier parkeert u de auto op de grote parkeerplaats bij de ingang van het dorp. De parkeerplaatsen in het dorp zelf zijn in het seizoen snel bezet. Campomoro is een klein kust- en vissersdorp met charme. Een drijvende viskwekerij bevindt zich voor het fijne zandstrand. Naast verschillende hotels, restaurants en een camping, heeft Campomoro ook een duikschool.

Op de Punta di Campomoro staat een uitdagende Genuese toren die kan worden bezocht. De klim van een kwartier is alleen al de moeite waard voor het prachtige uitzicht!

De Genuese toren is omgeven door een machtige, stervormige muur met kantelen.

De toegang kost € 3,50 (gratis voor kinderen tot 12 jaar).

De toren is open van 7 april tot 4 oktober. Van 12 juni tot 17 september van 9.00 tot 13.00 uur en van 16.00 tot 20.00 uur. Voor en na van 10.00 tot 18.00 uur. Toegang tot 15 minuten voor sluitingstijd.

Onder het fort ligt een prachtige landtong die is uitgeroepen tot natuurreservaat. De wandeling vanaf de toren naar beneden is zeker de moeite waard. Hier vindt u prachtige tafoni rotsen. Voor kinderen is het een echt klimparadijs.

Een wandelpad leidt van hier naar Tizzano. Dit stuk kust kan alleen te voet of per boot worden bereikt. Als u niet zo ver wilt wandelen, kunt u gewoon rond Punta di Campomoro lopen, of u kunt naar het strand van Aguglia wandelen en terug.