Bravone Vallei

Bravone Cascade

De rondreis door de Bravone vallei is eenzaam, zelfs in het hoogseizoen. U verkent een weinig bekende en niet toeristisch ontwikkelde vallei met mooie dorpjes en heeft ook de mogelijkheid om te baden in een prachtig bad met een waterval in de rivier de Bravone.

Het startpunt voor de rondrit is de D17, die 1,5 km ten zuiden van de Phare d’Alistro (vuurtoren) van de T10 aftakt richting Linguizzetta in het binnenland. Na 250 m steekt u onmiddellijk de voormalige spoorlijn over. Maar de sporen zijn er niet meer. Steek de oostelijke kustvlakte over en sla na 4,4 km linksaf de D42 op richting Canale-di-Verde en Linguizzetta.

De weg loopt steil omhoog over verschillende smalle bochten. Je passeert onder Pastricciale en Canale di Verde. Even later liggen de ruïnes van het klooster van Linguizzetta aan de linkerkant, direct aan de weg. Onmiddellijk daarna passeert u het gehucht Monte en komt u aan in Linguizzetta.

Ongeveer 6,5 km na Linguizzetta – de weg is hier en daar een beetje smal – slaat u rechtsaf de D16 op richting Tox, Campi en Moita. Als je rechtdoor zou gaan, zou je bij de badplaats van de Bravone rivier komen.

De volgende kilometers bieden een prachtig uitzicht op de Bravone vallei. Je bereikt het dorp Tox. Kort daarvoor passeert u de bron van Marignani.

4 km na Tox bereikt u Campi, een pittoresk dorpje op een bergkam. Hier is het de moeite waard een paar stappen door het dorp te zetten.

De volgende halte op de tocht door de Bravon-vallei is Moïta.

Matra volgt achter Moïta. Een prachtige fontein borrelt op in het midden van het dorp. Hier kunt u de auto parkeren en het dorp te voet verkennen. De rivier de Matra, waar relatief veel water achter de huizen staat, is een mooie en eenzame canyoningtocht.

Ongeveer 1 km na Matra kom je bij een mooi uitzichtpunt. Vanaf hier loopt een wandelpad naar beneden naar de rivier Bravone, die wordt overspannen door de Pont d’Aliso, een mooie Genuese brug. Het duurt ongeveer 20 minuten om naar beneden te gaan en iets meer dan 25 minuten om terug te keren.

4 km na het uitzichtspunt kruist de weg de rivier de Bravone. Net na de brug kunt u de auto parkeren en de rivier naar boven volgen. Dit brengt u naar een zwembad met een waterval midden in het bos. U zult hier nauwelijks mensen tegenkomen, zelfs niet in het hoogseizoen.

Bravone Cascade

Kort daarna bereikt u Poggio met het mooie gehucht Pianelluccio.

Na Poggio met het gehucht Pianelluccio, bereikt u de Col de la Foata. Hier verlaat u even de Bravone vallei en neemt u de D116 naar Zuani. Een stop in dit dorp is zeker de moeite waard. De dorpskerk heeft waarschijnlijk het mooiste kerkportaal van heel Corsica.

Even later passeert u Ampriani, dat prachtig gelegen is op een heuvelrug.

Kort na Ampriani bereik je een heuvel. Hier buigt een weg naar links af richting Zalana. Rechtdoor is de weg naar Tallone.

Vanaf Tallone daalt de D116 gestaag tot aan de D16. Links de badplaats van de Bravone en Linguizzetta, rechts de T10, die iets ten noorden van Aléria wordt bereikt.