Cascade de Bura
San-Gavino-di-Fiumorbo
Wegweiser nach San-Gavino-di-Fiumorbo
Lugo-di-Nazzo

De Fiumorbo (Corsicaans: Fiumorbu) is een streek die nauwelijks ontwikkeld is voor toerisme. De naam is samengesteld uit Fium, wat rivier betekent. Het tweede deel, Orbu, betekent blind, verblind.

De Fiumorbu strekt zich iets ten zuiden van de rivier de Fiumorbo uit en wordt in het westen begrensd door een bergketen die tot 2000 m hoog kan zijn. Het hoogste punt is de 2041 m hoge Punta della Cappella, waar ook de beroemde lange-afstandswandelroute GR20 langs loopt. In oostelijke richting is er vaak een mooi uitzicht op de kust ten zuiden van Ghisonaccia. In het zuiden wordt de Fiumorbo begrensd door de Travo-vallei.

Het gebied is dunbevolkt en de dorpen liggen verspreid over de vaak beboste berghellingen. De belangrijkste stad van de regio is Prunelli-di-Fiumorbo.

Rondleiding door de Fiumorbo

Wie de rondreis combineert met zwemmen en wandelen moet rekening houden met één dag. Anders is een halve dag genoeg.

Vanuit Ghisonaccia, neem de D344 via Ghisonaccia Gare en St-Antoine richting Ghisoni. De vallei wordt smaller en u passeert het kleine Trevadine stuwmeer. Even later kom je bij een splitsing. Rechtdoor voert de D344 door de kloof van Inzecca naar Ghisoni. Deze route wordt hier beschreven. Er zijn vele mooie badplaatsen in de rivier en ook een schilderachtige Genuese brug.

Om Fiumorbo te bereiken, moet u echter linksaf de D44 nemen en de rivier de Fiumorbo oversteken. Vanaf de smalle weg kunt u het stuwmeer van Trevadine weer zien liggen.

U bereikt Lugo-di-Nazza, een klein dorp met 80 inwoners. De kerk van San Quilico werd gebouwd in de 16e eeuw. Het ingangsportaal van de kerk is opmerkelijk; het kostte ongeveer 500 uur werk om het te restaureren.

In augustus 1984 vond in Lugo-di-Nazza een concert plaats van de toen nog weinig bekende muziekgroep I Muvrini. De groep werd door de Franse staat in verband gebracht met het Corsicaanse nationalisme en hun optreden werd voor enkele dagen verboden. De opgegeven reden was een mogelijke verstoring van de openbare orde. De autoriteiten blokkeerden de toegangswegen naar Lugo-di-Nazza met mannen van de elite-eenheid CRS. Het publiek slaagde er echter in het dorp te voet te bereiken en de autoriteiten moesten uiteindelijk toegeven.

Lugo-di-Nazzo

Na Lugo-di-Nazza steekt u de Saltaruccio beek over. Er is hier een mooie badplaats in de rivier.

Kort daarna bereikt u Poggio-di-Nazza. In het centrum van het dorp gaat u scherp naar rechts en volgt u de D44. Deze omcirkelt de kerk van Saint-Pierre-et-Saint-André. Binnen hangt het 12e eeuwse kruisbeeld van Sint Damiaan.

Onder Poggio-di-Nazza ligt de zeer mooie rivierbadplaats Trou du Diable (Duivelsgat). Vanaf Poggio-di-Nazza volgt u de D244 voor iets meer dan 6 km.

Poggio-di-Nazza

Ga verder over de smalle D44 naar Ajola. Hier, in deze verspreide nederzetting, daalt de weg af over verschillende haarspeldbochten. Soms weet je niet goed of je links of rechts moet gaan. Het beste kunt u uw navigatiesysteem instellen op Isolaccio-di-Fiumorbo om de weg te vinden. Dan wordt de weg weer smaller en denk je dat je de weg kwijt bent. Onder Ajola steekt u de beek Poggio over en dan klimt de weg weer.

Bij de begraafplaats van Isolaccio-di-Fiumorbo komt de D44 samen met de bredere D245. Sla hier linksaf om Isolaccio-di-Fiumorbo te bereiken. Op het kerkhof bevindt zich de vroeg-Romaanse kapel van Santa Lucia, uit de 9e eeuw.

Voor de barokke kerk met zijn vrijstaande klokkentoren ligt een plein waar een nieuw gedenkteken voor de gevallenen staat. Aan de overkant van de weg staan de resten van het oude monument nog overeind. Vanaf het dorpsplein zou men een mooi uitzicht hebben op de oostelijke kustvlakte, maar dit wordt geblokkeerd door enkele huizen.

Als u de D245 blijft volgen, hebt u aan het eind van het dorp even het gevoel dat u op een doodlopende weg bent aangeland. Pas even later zie je dat de weg verder gaat. Hier ligt de Fontaine de Bartoli. Twee bronnen borrelen op en je kunt kiezen in welke je je waterfles vult. Aan de andere kant wijst een oude wegwijzer naar San-Gavino-di-Fiumorbo.

Fontaine de Bartoli
Wegweiser nach San-Gavino-di-Fiumorbo

3,6 km na de Fontaine de Bartoli kruist de D245 een beekje. Hier begint de wandeling naar de Bura waterval. Het duurt ongeveer 1,5 uur om er te komen en terug. Er zijn 300 hoogtemeters te klimmen.

Cascade de Bura

Vervolgens bereikt u San-Gavino-di-Fiumorbo waar de D245 samenkomt met de D445. Hier ga je rechtsaf.

San-Gavino-di-Fiumorbo

Even later kom je bij een wegwijzer. Schuin naar rechts gaat de D445 naar Catastaghju. Dit is een Gite d’Etape van de langeafstandswandelroute Mare a Mare Centre. Een schietbaan en een enigszins verwaarloosde tennisbaan en speelplaats zijn hier ook te vinden. De weg eindigt op een parkeerplaats. Als u het Mare a Mare Centre naar boven volgt, komt u bij het begin van de Macini canyoning tour. Vanaf het wandelpad kunt u de Cascade de Macini zien. Vroeger kon je onderaan in de Macini zwemmen, maar nu is het bijna onmogelijk om het laagste bassin te bereiken. Het is veel mooier om verderop in de Abatesco te zwemmen.

Ga terug naar het kruispunt en neem de D945 richting Ania. Je komt bij een brug. Hier vindt u een mooie badplaats in de rivier.

Daarna klimt de weg weer en bereikt u Ania. Even later passeert u het kerkhof, waar zich een mooie kapel bevindt.

Friedhof von Ania

De D945 leidt naar beneden naar Pietrapola. Er is een thermaal bad in Pietrapola, dat momenteel gesloten is wegens restauratiewerkzaamheden. Het is niet mogelijk te zeggen wanneer de baden weer open zullen gaan. Zeker is echter dat er elke minuut bijna 60 liter zwavelhoudend water van 56°C uit de bron stroomt. De Romeinen hadden hier al een bad.

Om de rondleiding in de Fiumorbo te beëindigen, gaat u omhoog naar Prunelli-di-Fiumorbo. Hiertoe rijdt u door Pietrapola en vervolgt u de D45 in de richting van Prunelli-di-Fiumorbo. Na een tijdje bereik je een kleine heuvel waar je rechtsaf slaat en op de D45 blijft. Sla linksaf richting Acciani en ga dan verder richting Isolaccio-di-Fiumorbo.

Vlak voor Prunelli-di-Fiumorbu buigt de D345 naar rechts af richting de kust. Ga rechtdoor naar het dorp waar de weg eindigt. Vanuit het dorp is er op een heldere dag een prachtig uitzicht op de oostelijke kustvlakte. U kunt zelfs de eilanden Montecristo en Elba zien. De kerk van Sainte-Marie dateert uit de 16e eeuw.

Keer tenslotte terug naar de afslag en volg de D345, die over talrijke haarspeldbochten afdaalt naar de oostelijke kustvlakte.