Ga naar hoofdinhoud

Asco

Er zijn verschillende mooie badplaatsen in de Asco-vallei. De meest pittoreske is zeker die bij de beroemde Brug van Genua. Verderop in de vallei zijn er zwembaden die ideaal zijn voor kleine kinderen. U kunt zelfs zwemmen in de Asco-kloof.

Badplaatsen in de Asco

Pont de Tesa

Ten noorden van Ponte-Leccia, afslaan van de T30 naar de D47. Deze volgt min of meer de brede benedenloop van de Asco. Neem tenslotte de afslag naar Moltifao en Castifao en blijf op de D47. Onmiddellijk daarna komt u bij de Pont de Tesa. Er is goede parkeergelegenheid aan beide kanten van de brug. Hier kunt u afdalen naar de rivier.

Zwembad

Groot, nogal ondiep zwembad direct onder de brug. Zeer mooie locatie vanwege het gebouw er net boven (oude molen?).

Les trois Plages de Mulindina

Bij de afslag naar Moltifao en Castifao, rechtdoor op de D147. U passeert verschillende campings, waaronder Camping Tizarella. Kort daarna, na in totaal 8 km vanaf de T30, komt u bij een grote parkeerplaats in een bocht naar links.

Zwembad

De zwembaden van de Trois Plages de Mulindina bevinden zich direct onder de parkeerplaats. Er zijn ook mooie zwembaden boven de brug.

Genua Brug bij Asco

Ga verder de Asco-vallei in en rijd rond het dorp Asco. Vervolgens scherp linksaf de D147a op, die van achteren het dorp binnenkomt. Onmiddellijk daarna leidt een smalle weg scherp naar rechts in twee smalle bochten omlaag naar de rivier. Parkeer de auto hier. De smalle weg naar de brug was in 2017 afgesloten voor auto’s omdat de parkeerplaats was weggespoeld. Volg nu de weg te voet (ongeveer 850 m).

Zwembad

De brug van Genua overspant de rivier op schilderachtige wijze. Een zeer fotogeniek zwembad bevindt zich direct onder de brug. Als u de rivier verder volgt (pad aan de rechterkant van de rivier), komt u meer afgelegen zwembaden tegen.

Flussbadestelle Pont d'Asco

Rustiger rivier zwemplaats beneden

Ongeveer 300 m onder de brug van Genua is er nog een heel mooi zwembad. Er is hier veel minder activiteit dan bij de Brug van Genua. Aan de linkerkant van de rivier loopt een pad door de vallei langs de Asco. Het grote zwembad biedt enkele mooie springmogelijkheden.

Le Haut-Asco

Vanaf de bovenste afrit van Asco (afslag naar de brug van Genua) volgt u de D147 gedurende 6,6 km en parkeert u de auto op de weg. De zwembaden liggen iets onder de weg.

Zwembad

Het water is hier nu echt heel koud, maar op warme zomerdagen is de verkoeling welkom. De kristalheldere poelen liggen onder hoge pijnbomen.