skip to Main Content

Ponte Altu

De badplaats Ponte Altu ligt in het midden van de Niolo en is gemakkelijk bereikbaar. Twee bruggen – de nieuwe en de Genuese brug er vlak naast – overspannen de rivier. Daarom is deze badpomp zeer fotogeniek. Andere mooie zwembaden zijn stroomopwaarts te vinden in de Golo en de Viru.

Zusammenfluss von Golo und Viru

Vanaf Corte, neem de T20 richting Ponte-Leccia/Bastia. Bij Francardo neemt u de D84 richting Porto en komt u bij Ponte Castirla, waar u de D84 vervolgt via de Scala di Santa Regina naar de Niolo (u passeert de badzone Ruda). Daar doorkruist u de steden Calacuccia en Albertacce. Ongeveer een halve kilometer na Albertacce gaat u over een brug die de Golo overspant. Parkeren is mogelijk voor en na de brug. Onder de verkeersbrug overspant de oude voorganger, de Genuese brug Ponte Altu, nog steeds getrouw de Golo en biedt een mooi fotomotief.

Voetpad naar de badzone Ponte Altu

Steek de brug weer te voet over in de richting van Albertacce, daal dan af naar de rivier aan de linkerkant en u bent al bij de eerste poelen. U kunt de rivier nu ook naar boven of naar beneden volgen. Als u omhoog gaat, komt u al snel op de plaats waar de Viru (de rechter rivier van beneden) uitmondt in de Golo (met een andere brug). U kunt de beide loop van de rivier volgen en steeds weer mooie badplaatsen vinden.

Samenvloeiing van Golo en Viru

Als u de kleine heuvel tegenover de splitsing van de D218 uit Casamaccioli beklimt en aan de andere kant weer afdaalt, komt u bij een brug over de Golo. Hier heeft de rivier zich diep in de rotsen ingesneden.

Zusammenfluss von Golo und Viru

Kleine rivierwandeling in de Viru

Beschrijving en foto’s door Daniel Gründhammer

We parkeerden bij de brug over de Golo, waaronder zich de oude brug en een geweldig zwembad bevinden.

Langs de weg gingen we naar de ingang van Albertacce, vanaf hier sloegen we linksaf naar de wandelroute “Mare a Mare Nord”.

Na ongeveer 1,5 km buigt een pad naar links af het bos in, waarover wij al heel snel de Viru (oude brug, molen) bereiken.

Hier, boven de brug, kwamen we in de Viru, die ondanks augustus vrij fris en vol water is.

Het eerste stuk gaat door het bos, later wordt het rotsachtiger tot de rivier uiteindelijk over glad gepolijste rotsen stroomt.

Zelfs met onze twee kinderen (9 + 6) is de route geen probleem en erg leuk.