Bergeries de Bitalza

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Vanuit Porto-Vecchio neemt u de D859 tot Sotta en slaat u vervolgens af naar de D259. Volg de borden naar Borivoli en Vacca. Parkeer de auto voor het kleine dorpje Vacca. Als u besluit deze wandeling te maken, maak dan een plaatsnaambordje en neem het mee. Je zult er tevergeefs naar zoeken. Het is niet toegestaan om helemaal naar de 10 of zo huizen te rijden. Je kon je daar nauwelijks omdraaien.

Beschreibung der Wanderung zu den Bergeries de Bitalza

In het dorpscentrum staat rechts een oude oven, net na een waterleiding die in een blauw vat loopt. Aan de andere kant staat een grote kersenboom. Meteen na de oven begint het pad. In principe is er niet veel te zien, maar u bent al op de goede weg. Eerst loopt u omhoog over een kleine helling van opgestapelde aarde, stenen en lage planten en verdwijnt dan in wat hoger struikgewas. Dit is erg overwoekerd en dus is het pad niet altijd duidelijk zichtbaar. Het is het beste om op de grond te kijken en langs de struiken te wurmen. Na ongeveer 25 minuten heb je voor het eerst een prachtig uitzicht op de Golf van Porto-Vecchio.

Maar dan verdwijn je in een dennenbos voor de volgende 30 minuten. Het pad gaat vaak bergopwaarts over natuurstenen en uiteindelijk komt u zo dicht bij de beek dat u hem oversteekt. Op sommige plaatsen is het pad ook een beetje drassig, maar u zult geen natte voeten krijgen als u netjes op de droge stenen loopt. Na nog eens 30 minuten komt het pad uit op een bosweg die van rechts komt. Kijk nog eens goed, zodat je het pad weer kunt vinden op de weg naar beneden. Er staan twee cairns aan de rand.

Volg de bosweg omhoog, dus ga linksaf. Na ongeveer 10 minuten komt van links een breed pad. Er is een gele markering op een boom. Dit is waar je vandaan komt op de terugweg. Volg de bosweg tot u bij een bord komt met een prachtig uitzicht op de Golf van Porto-Vecchio. Een breed pad buigt naar links af, maar neem het niet. Ga in plaats daarvan verder langs de grote rotsblokken en klim dan naar links omhoog. Het is moeilijk om het begin van het pad te zien vanaf de bosweg. Onderaan kan het wat nat zijn door een beekje; steek het over en ga dan omhoog. U loopt 10 minuten over een roodachtig grindpad en dan opent zich aan de linkerkant een klein bekken, waar u de Bergeries de Bitalza (stenen huisjes) al van verre kunt zien liggen. Dus je slaat af en gaat naar een klein gebouw dat alleen een dak heeft, maar geen muren. Er is een figuur van de Moeder van God.

Om terug te keren, loopt u vanaf het standbeeld in de richting van de andere hutten, die zich onder markante bergtoppen bevinden (Capellu en Capelluccio). Terug bij de pijnbomen komt u bij een metalen hek, dat u omzeilt en dan een breed pad neemt, dat u ongeveer 10 minuten volgt en dat uitkomt op de bosweg die u op de heenweg zag. Van hieruit gaat het via hetzelfde pad terug naar Vacca.