Campomoro – Cala d’Aguglia

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Met de auto rijdt u van Propriano in de richting van Campomoro en volgt u de schilderachtige D121 tot het einde (ongeveer 16 km). Parkeren in Campomoro is relatief moeilijk. Er zijn ongeveer drie grotere parkeerterreinen in het kleine dorp, maar die zijn in het seizoen snel vol. Parkeren langs de weg is ten strengste verboden. U kunt het beste uw auto parkeren op de eerste parkeerplaats aan de rechterkant net buiten het dorp en de rest van het traject te voet afleggen.

Beschrijving van de wandeling van Campomoro naar Cala d’Aguglia

Daar volgen we de weg te voet tot aan de laatste huizen (restaurants, hotels, kleine winkel). Na ongeveer 10 minuten passeren we een “poort” en hier mogen alleen de bewoners van Calanova door. Maar te voet, is dit onze manier. Het is een geplaveide weg en op het hoogste punt komen we bij een bord aan de rechterkant dat ons de wandelmogelijkheden langs de kust laat zien. We volgen eerst het pad naar de toren (rondleiding) naar rechts. Tijdens de hele wandeling staan er kleine, roestige wegwijzers op de grond, die ons vertellen dat we op de juiste weg zijn.

Het duurt ongeveer 10 minuten om de Genovese Toren te bereiken. Als je de toren van binnen wilt zien of de buitentrap wilt beklimmen, betaal je €3,80. Het pad daalt vervolgens af naar Cala Genovese (ca. 20 min.). Het is de moeite waard om helemaal naar beneden te gaan naar de oorspronkelijk gevormde tafoni rotsen bij de zee. Het kustpad loopt iets hoger naar links. Alles is altijd goed beschreven met deze kleine wegwijzers. Vanaf nu volgen we “Conca”. Linksboven is de toren, rechts is de kust met zijn turquoise zee. Eindelijk, het pad splitst zich. Als u slechts een korte wandeling wilt maken, kunt u teruggaan naar links en om de toren heen lopen. Maar we gaan rechtsaf langs de kust.

Na ongeveer 30 minuten bereiken we grote rotsen. Hier gaat het pad over, onder en langs rotsblokken. Om niet in zee te vallen, kun je je vasthouden aan een enorme stalen ketting. Met een beetje aandacht, zou iedereen dit moeten kunnen! Het pad gaat dan weer “normaal” verder. Het landschap is sensationeel en we maken goede vooruitgang. Deels lopen we over een 50-100 cm breed pad of over weiland. Ik weet niet of het aan het seizoen lag (lente), maar vaak waren de paden en weiden zeer goed bewaterd en drassig. Ik had geen andere keuze dan soms natte voeten te accepteren om door te kunnen gaan. Misschien is het droger in de zomer?

Nog eens 30 min later (sinds het begin na ca.1h50min) bereiken we de baai van Caneseddu. Er is hier een zandstrand en om het pad te volgen moeten we een beekje oversteken dat in zee uitmondt. Het is gelegen achter een taille-hoge stenen muur. We lopen ongeveer 1 uur langs de kust en uiteindelijk zijn we in Cala d’Aguglia. Om bij het zandstrand te komen, moeten we een stukje bergopwaarts lopen, weg van de kust en uitkijkend op het prachtige kleine fjord. Het is populair bij bootexcursisten om hier voor anker te gaan. Er stroomt ook een beek in zee.

Met kleinere kinderen, neem dezelfde weg terug langs de kust. Voor wie een beetje afwisseling wil, raad ik de hinterlandvariant ten zeerste aan. Op het strand volgt u het bord “Campomoro par Manna Mulina” tot aan de rechterkant. Na ongeveer 20 minuten, splitst het pad zich. Naar rechts zou je kunnen wandelen naar “Cala di Conca”. Dus slaan we linksaf. Het pad is mooi, kruist enkele malen een beekje en is eerst vrij vlak, dan na ongeveer 15min stijgt het. Bij een wegwijzer kunt u enkele meters naar rechts lopen naar een fontein (bron). Daarna gaat het pad echter verder naar links. Nu stijgt het regelmatig en kronkelt in een S-vorm langs een tot op heuphoogte opgetrokken stenen muur, die we uiteindelijk oversteken.

Nu hebben we een prachtig uitzicht op de kustvariant aan de linkerkant, want we zitten er ongeveer 100 m boven. We wandelen nu gestaag op en neer over een bergkam. Het pad heeft geen markeringen, maar is duidelijk zichtbaar. In een gedeelte van de Maggia staat opnieuw een wegwijzer. Rechts kunt u over grote rotsblokken klimmen (A Punta) en dan heeft u een sensationeel uitzicht op de kust, het achterland en alweer de toren van Campomoro). Terug naar beneden, volgen we het pad naar beneden. Tenslotte kruist hij een beekje in het struikgewas en we zijn nu op de hoogte van de baai van Caneseddu, alleen niet aan de kust ervoor. Nu klimt het pad weer een beetje. Volg altijd de Campomoro markeringen. Al dicht bij de toren komen we bij een cirkelvormig stuk weiland, omzoomd met stenen en een grotere steen die in het midden ligt. Vermoedelijk een oude dorsplaats. Tenslotte zijn we weer onder de toren, klimmen het pad op en bereiken uiteindelijk de verharde weg die ons naar het dorpscentrum van Campomoro leidt. Hier moeten we een duik nemen in de kristalheldere zee op het strand om ons op te frissen voordat we onze terugreis met de auto beginnen.