Capo di Muro

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Vanuit Ajaccio rijdt u naar Porticcio en volgt u de D55 en vervolgens de D155 richting Propriano. Kort na Acqua Doria buigt een weg naar rechts af in de richting van Capu di Muru. Na 2,5 km, rechts aanhouden. Aan de linkerkant leidt de (avontuurlijke) weg naar het mooie strand van Cala d’Orzu. Even later eindigt de weg en parkeert u aan de rand.

Beschrijving van de wandeling rond Capu di Muru / Capo di Muro

Ga eerst rechtdoor. Na een paar meter komt u bij een veehek, dat u omzeilt. Rechts gaat een asfaltweg omhoog, die u niet hoeft te volgen. 5 minuten later kom je bij een splitsing. Sla hier linksaf. Het pad daalt licht tot, na ongeveer 20 minuten, een groot bord wijst naar Capo di Muro. Er is een kleine markering op een lage ijzeren pin, die de weg wijst naar rechts naar de Genuese toren. Nu is het iets smaller en op sommige plaatsen sta je in hoog struikgewas, maar de natuurstenen treden maken het je gemakkelijk. Na nog eens 20 minuten bereik je de toren. Een buitentrap brengt u naar binnen en een steile stenen trap leidt naar het grote open platform. Het uitzicht over de kantelen is prachtig. Bij goed weer reikt het uitzicht tot de Iles Sanguinaires en Ajaccio. Zij die al genoeg gehad hebben, keren op dezelfde manier terug.

Als u de rondwandeling wilt maken, vindt u op ongeveer 15 m van de toren aan de rechterkant een heel smal paadje omlaag naar de zee. Neem echter niet dit pad, maar het pad dat omhoog loopt. Na een paar minuten komt u bij een goed bewaard stenen huis (Casa de Capu di Muru). Onderaan komt u nog zo’n markering tegen, die met een pijl de weg wijst naar Chapelle A Madonnuccia en u enkele meters verder langs een oude oven voert. Het uitzicht is sensationeel en ook al zijn er geen gebruikelijke cairns of gekleurde markeringen, het pad is duidelijk zichtbaar.

Na ongeveer 20 minuten bereik je zeeniveau. De tafoni rots om je heen is fascinerend gespleten en geërodeerd. Ook hier wijst een marker de weg langs de zee naar de kapel, die na 10 minuten verschijnt. In de zomer, als de branding niet te sterk is, kunt u hier zwemmen in een kleine baai. De kapel blijkt een klein, halfopen huisje te zijn met een beeld van de Madonna. Op korte afstand zie je ongeveer vier kleine huisjes. Een van hen is op een hoge rotstoren vlak bij de zee. Boven de kapel staat een kleine, wit met zwarte vuurtoren. Het pad loopt echter niet daarheen, maar langs de kust, gedeeltelijk over rotsblokken. Na 5 minuten kom je bij een rechthoekig gebouw aan zee, dat waarschijnlijk ooit dienst deed als huis. Er is een steiger en je kunt er zwemmen.

Gedurende 30 minuten, heb je constant zicht op de zee aan je rechterkant. Het pad splitst zich uiteindelijk, maar de wegwijzer ontbreekt, alleen de houder is er nog. U kunt een kleine omweg naar rechts maken en na 5 minuten de “Rochers de Monte Biancu” bereiken en nog een pauze aan zee nemen. U neemt het enige steile stuk van de hele wandeling, dat u al na 15 min. onder de knie hebt en dat u weer naar een breder pad leidt, dat u dan na nog eens 5 min. naar het pad leidt waarop u hier al gekomen bent (afslag naar de toren met bordje). Daarna gaat het 20 minuten zachtjes bergopwaarts terug naar Cascionu.