Capu di a Veta

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De Capu di a Veta is de plaatselijke berg van Calvi. De berg is goed zichtbaar vanuit de haven. Vanaf de top kunt u genieten van een prachtig panorama over de hele Golf van Calvi en ook over de hoogste toppen van Corsica.

Er zijn verschillende manieren om de Capu di a Veta te beklimmen. Hier beschrijf ik de variant die begint bij de kapel van Notre Dame de la Serra.

Een andere mogelijkheid is de weg landinwaarts te nemen van het vakantiedorp Zum Störrischen Esel (richting Pietramaggiore) en de auto te parkeren aan de rechterkant iets na Hotel Corsica (zie marker op de kaart). Van daaruit wandelt u naar de hoogspanningsmast rechts van de top.

Vanuit Calvi neemt u de D81b langs de kust richting Galéria. Ongeveer 3,3 km na de citadel van Calvi, verlaat u de kustweg en gaat u rechtdoor in de richting van Chapelle ND de la Serra. Volg deze weg, die langs enkele prachtige Tafoni rotsen loopt, tot het einde. Parkeer de auto daar onder de dennenbomen.

Beschrijving van de wandeling naar de Capu di a Veta

Tip: Vertrek in de zomer vroeg, want er is nauwelijks schaduw onderweg en het uitzicht is ’s morgens veel helderder. Sommigen lopen Capu di a Veta op om van de zonsopgang op de top te genieten!

Wij bevelen de volgende vertrektijden vanaf de parkeerplaats aan: zomer: 7 uur, lente en herfst: 9 uur.

Het pad naar Capu di a Veta is moeilijk te missen. Volg het pad dat in zuidoostelijke richting loopt ongeveer 100 m voor de begraafplaats en volg het. Na de eerste bocht naar rechts, kunt u het doel van de wandeling al zien. Rechts, onder de top, ziet u een hoogspanningsmast. Dit is de eerste tussenliggende bestemming. Ongeveer 200 m na de bocht naar rechts, links aanhouden en een smaller pad inslaan. Deze leidt door het maquis in zuidelijke richting. Bij een splitsing houdt u rechts aan en volgt u het pad omhoog tot u bij de hoogspanningsmast komt. Naast een breder pad lopen er ook smallere paden omhoog. Je hebt dus een keuze.

Direct bij de hoogspanningsmast buigt het nog rood gemarkeerde pad naar links af. Het is nu veel smaller en voert zuidwaarts langs de bergkam. De Golf van Calvi is al een tijdje niet meer te zien. Onderweg kruist u enkele granietplaten en passeert u prachtig gevormde tafoni rotsen. Het pad is duidelijk steniger, maar goed begaanbaar. Na een langer stuk op min of meer dezelfde hoogte wordt de laatste beklimming aangevat. Dit is een beetje eentonig, maar het topkruis komt dichterbij! Er staat een prominent kruis op de top. Het uitzicht strekt zich uit van de Golf van Calvi over Lumio en de hele westelijke Balagne tot de toppen van de Monte Cinto en de markante Paglia Orba met Capu Tafunatu. Aan de kust zijn nog twee van de tien windturbines te zien en de voormalige Sémaphore de Cavallu. Ten westen van Calvi steekt het schiereiland La Revellata met zijn vuurtoren in zee en is zelfs de kapel van Notre Dame de la Serra, waar de auto geparkeerd staat, te zien.