Capu Tondu

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De beklimming van Capu Tondu is niet erg populair, dus het pad is niet goed begaanbaar. Het uitzicht vanaf de top strekt zich uit over het noordelijke deel van de westkust: omlaag naar de baai van Galéria, naar de vallei van de Fango en naar de hoogste toppen van Corsica, maar ook in de richting van de Golf van Porto. Als beloning voor de pittige klim lonken heerlijke zwembaden in de Fango rivier.

Als je Galéria binnenkomt, moet je bij de begraafplaats links afslaan. Dit brengt u naar het centrum van het dorp. U kunt uw auto direct bij de kerk parkeren.

Beschrijving van de wandeling naar Capu Tondu

Vanaf de parkeerplaats loopt u langs de kerk, het postkantoor en de speelplaats van de school en neemt u de eerste kleine weg rechts omhoog. Na een paar meter volgt u de weg naar links en vervolgens twee keer naar rechts. Er staan huizen aan beide kanten en u gaat door tot het laatste huis aan de linkerkant. Van daaruit loopt een steil stenen pad ongeveer 100 meter omhoog. Het gaat verder naar rechts en maakt spoedig een splitsing. Sla linksaf en na ongeveer 30 m ziet u een smal voetpad dat aan beide zijden is gemarkeerd met twee cairns. Ga de bosjes in. Volg het pad gestaag omhoog door het bos, op sommige plaatsen hangen de bomen en struiken laag en bent u goed beschermd tegen de zon. Na 30 minuten wordt het pad duidelijker en bereiken we een stenen plateau. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op Galéria en de baai.

Het pad gaat verder naar links richting Capu Tondu, is nu veel smaller en voert door middelhoog struikgewas. De struiken zijn kriebelig, dus het is raadzaam een lange of knielange broek te dragen en uw armen dicht tegen uw lichaam of half omhoog te houden. Volg de rode markeringen of cairns, die niet altijd even betrouwbaar zijn. Nu bent u vaak blootgesteld aan de zon en zelfs in de herfst kunt u zich in het zweet werken, want het pad is ook steil en hoe langer u loopt, hoe meer rotsplateaus of bergkammen u moet overwinnen, waarvoor u ook uw handen moet gebruiken om te klimmen. Het pad loopt wat moeizaam, maar de top is steeds in zicht. Je nadert hem van rechts en de meeste motivatie voor de beklimming is ongetwijfeld het sensationele uitzicht dat je na 1 ½ – 2 uur te wachten staat als je het topkruis van Capu Tondu bereikt: U ziet Galéria met zijn strand en de monding van de Fango, de keten van toppen van de Corsicaanse 2000 (bijv. Paglia Orba, Capu Tafunatu…), de weg naar Porto en de oranjerode rotsen van Scandola in de Golf van Porto.

De terugweg vergt veel concentratie, want u mag geen enkele rode markering of cairns missen. Van bovenaf gezien is het pad niet duidelijk herkenbaar.

Om u op te frissen, rijdt u het dorp uit en parkeert u uw auto op de terrasvormige parkeerplaats bij de Genuese toren. Van daaruit is het slechts een paar minuten lopen langs de toren naar het brede kiezelstrand, waar u kunt zwemmen in zee of in de rivier de Fango, die hier, afhankelijk van het waterpeil, in zee uitmondt of juist stuwt. De diepe poelen verderop in de Fango Vallei zijn ook een aanrader!