Carrozzu hut

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De Carrozzu hut ligt te midden van prachtige bergtoppen. De beklimming van Forêt de Bonifato is overwegend schaduwrijk. Bij de Spasimata hangbrug kunt u een koele duik nemen in een zwembad.

Vanuit Calvi neemt u eerst de T30 richting Ile-Rousse en vervolgens de D81 langs het vliegveld. Daarna gaat u rechtdoor over de D51 tot het einde van de weg, waar u een grote parkeerplaats vindt. Parkeren kost €4 in het seizoen. Hier bevinden zich ook de prachtige zwembaden van de beek Figarella.

Beschrijving van de wandeling naar de Carrozzu Hut

Volg het pad onder de Auberge en ontdek op de laatste parkeerplaatsen verschillende wegwijzers naar de verschillende excursiebestemmingen. Volg de bosweg naar rechts en passeer een slagboom bij een klein toilet. Het pad is zeer breed, klimt matig en voert comfortabel in de schaduw langs de beek de Figarella. Veel toeristen maken hier een omweg naar de zwembaden. Na 20 minuten bent u op grondhoogte met de beek. Een voetpad kruist de beek aan de linkerkant. Het pad gaat rechtdoor en gaat nu steiler omhoog. Het is deels rood, deels geel gemarkeerd. Na 1 uur en 15 minuten steken we de rivier over via een kleine hangbrug en nu wordt het pad wat steiler. Als u vroeg op pad gaat, bevindt u zich in de schaduw van het dennenbos.

In korte tijd steken we verschillende keren over grote stenen de beek weer over en passeren een kleine stenen hut (na in totaal 2 uur). Het laatste korte stuk naar de Carrozzu hut is vrij steil en een beetje glibberig door losse steenslag, maar u zult het snel gehaald hebben. U komt bij een wegwijzer die links naar de hut en rechts naar Asco leidt. Eerst maak je een omweg naar de Carrozzu hut. GR20 wandelaars kunnen er bivakkeren of eten in het kleine restaurant. Naast de hut is een helikopterlandingsplaats en het uitzicht op de rondom uittorenende rotsige bergtoppen is fascinerend.

Bij de hangbrug van Spasimata neemt u het pad terug naar de wegwijzer en volgt u het in de richting van Asco. Het is rood en wit gemarkeerd en leidt naar de beek. Na 20 minuten heb je je bestemming bereikt. Als u zin hebt in een verfrissende duik, is er een zwembad net onder de brug.

De terugweg is dezelfde en duurt ongeveer 2 uur.