Fiuminale

uitdagende wandeling
Wanderung nach Fiuminale mit Esel
Pont de l'Enfer

De wandeling naar het verlaten dorp Fiuminale voert langs een beek met mooie badplaatsen en door oude kastanjebossen. In Fiuminale Sottano is er in de zomermaanden een gezellige en zeer mooi gerunde verfrissingstop (In 2023 gaat het echter pas op 20 juli open.). De wandeling is ook geschikt voor gezinnen met kinderen. Ezels en muilezels kunnen worden gehuurd bij de Pont de l’Enfer. Op deze manier kunnen de kinderen om de beurt rijden.

Vanuit Moriani neemt u de T10 in noordelijke richting over een afstand van ongeveer 800 m in de richting van Bastia, en vervolgens de D109 in de richting van Santa Lucia di Moriani en San Giovanni di Moriani. Na 1,7 km komt u bij een splitsing waar u links aanhoudt. Rechts komt u weer naar beneden als u na de wandeling een klein rondje maakt. De weg klimt en klimt en neemt verschillende scherpe bochten tot u na 2,8 km een kerk bereikt. Hier neemt u de D330 richting Talasani en Poggio-Mezzana. De weg wordt nu smaller. Na nog eens 2,8 km bereikt u de Pont de l’Enfer. In de zomer parkeren veel auto’s langs de weg.

Beschrijving van de wandeling naar Fiuminale

De wandeling bestaat uit twee delen. Eerst volgt het pad de beek en steekt deze verschillende keren over, gevolgd door de enigszins steile klim naar het verlaten dorp.

Bij de brug “Pont de l’Enfer” (Brug van de Hel) volgt u het brede pad naar het restaurant met dezelfde naam, dat u na 200 meter bereikt. Direct hieronder is een heel mooi badgebied. Ga voorbij het restaurant en volg het oranje gemarkeerde pad aan de linkerkant van de beek (gezien in de richting van de stroming). Het pad voert licht bergopwaarts langs deze kant van de beek. Als u echter een ezel hebt gehuurd, zult u de beek een paar keer moeten oversteken, omdat bepaalde gedeelten van het pad aan de linkerkant van de beek niet zijn toegestaan voor wandelingen met een ezel. Tijdens de wandeling langs de beek Canapaio komt u steeds weer mooie badplaatsen tegen, maar die kunt u beter bewaren voor de terugweg. Na ongeveer 30 minuten buigt een pad naar links af in de richting van San Giovanni di Moriani. Volg dit pad niet, maar ga rechtdoor.

Vanaf hier begint het pad steiler te klimmen. Het loopt door een kastanjebos met enkele machtige kastanjebomen. Na iets meer dan een half uur bereikt u Fiuminale Sottano. Een familie heeft een van de huizen hier gerenoveerd en een leuk restaurant geopend. Vanaf het terras kunt u naar beneden kijken naar Moriani Plage. Er zijn koele drankjes en wat eten (charcuterie, kaas).

Als u nog wat verder wilt klimmen, volgt u het pad tussen de vervallen huizen tot aan Fiuminale Soprano. Dit duurt een kwartiertje. Deze leidt ook door een oud kastanjebos. In Fiuminale Soprano is een huis gerenoveerd dat toebehoort aan een man die hier verschillende keren per week komt. Hij heeft een mooie, grote groentetuin geplant. Hier vindt u ook een bron.

We keren terug langs dezelfde weg.

Liefhebbers van verlaten dorpen vinden er verschillende op Corsica:

Wandelen met ezel

Ezels kunnen gehuurd worden bij de Pont de l’Enfer. De ouders leiden de ezel aan een touw terwijl de kinderen op zijn rug rijden. Dit maakt wandelen veel leuker.

A Stalla di l’Infernu

De ezel kan worden gehuurd voor zeer korte rondritten (vanaf 4 euro) tot een dag (58 euro). Voor de wandeling naar Fiuminale volstaat een huur voor een halve dag, die 35 € kost.

We huurden ook een ezel voor onze kinderen. Maar na een half uur, wilde hij niet meer verder. Dus moesten we hem bij de beek achterlaten en onze tocht zonder hem voortzetten. De huisbaas adviseerde ons dit te doen voor het geval het ergste zou gebeuren. De ezels zouden dan uit zichzelf naar hem terugkomen. En dat was het geval. Toen we na onze wandeling bij hem terugkwamen, stond Tranquille er al.

Wie graag met ezels wandelt, vindt hier meer mogelijkheden: