Lac de l’Oriente

middelzware wandeling
uitdagende wandeling
Lac de l'Oriente

Lac de l’Oriente ligt op meer dan 2000 m boven de zeespiegel. Zelfs in hoogzomer vind je hier nog sneeuwvelden. De wandeling is stenig en steil. Het kan worden voortgezet vanaf het meer tot aan de top van Monte Rotondo. In dit geval moet nog eens 3,5 uur worden toegevoegd.

Vanuit Corte neemt u de D623 naar de Restonica-vallei. Na 11 km parkeert u de auto bij de brug Pont du Timozzu.

Beschrijving van de wandeling naar Lac de l’Oriente

Kort na de brug en de bocht naar rechts, wanneer de weg recht wordt en weer omhoog gaat, buigt links bij een metalen slagboom een tamelijk breed bospad af. Bordjes op de rots wijzen de weg naar “Bergeries de Timozzu – Lac de l’Oriente – Monte Rotondo”. Volg dit pad gedurende ongeveer 20 minuten in het schaduwrijke dennenbos. Dan zigzag je over een smaller pad gemarkeerd met cairns. Links hoort en ziet u de klaterende beek Timozzubach. Geleidelijk bereik je de boomgrens en wordt het zonnig. Na in totaal ongeveer 70 minuten, buigt het pad af. Aan de linkerkant is de Bergeries de Timozzu. Op de weg naar boven is het echter beter het rechterpad te nemen en op de terugweg als alternatief langs de hutten te gaan.

Zoals voorheen volgt u de cairns die het steile, smalle pad over de kam van de helling markeren. Hier word je blootgesteld aan de zon en is het vroeg in de ochtend al heet. We lopen dus nog ¾ uur bergopwaarts en dan wordt het pad wat vlakker en draait het terug in de richting van de beek. Vervolgens steekt u de beek over en klimt u naar een zadel aan de linkerkant. Daar ziet u een markante rots en volgt u het pad licht bergafwaarts naar rechts. Na ongeveer 10 minuten steekt u de beek weer over en loopt u over enkele rotsplaten en kleine weiden naar het Orientsee meer.

Het meer ligt aan de voet van een bergketen, waarvan de Monte Rotondo (2622 m) de bekendste is. Het duurt ongeveer 2 uur om de berg te beklimmen vanaf Lake Orient. Langs de oever kunt u een gezellig plekje vinden voor een picknick en genieten van de sensationele ambiance, die eruitziet als een amfitheater. Als u wilt, kunt u ook een korte duik nemen. Het meer is echter niet bijzonder diep en heeft een enigszins modderige bodem. Het is ook vrij koud, maar voelt erg verfrissend aan na de beklimming.

De terugweg is ofwel dezelfde of, zoals reeds aangegeven, bij de boomgrens kunt u een zichtbaar, maar niet aangegeven, smal paadje naar rechts naar beneden nemen naar de Bergeries de Timozzu. In de zomermaanden zou er kaas worden verkocht. Eenmaal bij de hutten gaat een pad verder naar links bij twee houten borden (Lac Oriente – Rotondo) die op een steen liggen in de richting van een vrijstaande pijnboom. Na een boomkerkhof vinden wij weer het bekende stijgpad (houten bord op de rots “Attentie troupeau. Gardez vos chiens à laisse”), dat wij bergaf volgen om uiteindelijk na 1 uur vanaf de Bergeries weer bij de auto te komen.