Manganello-vallei

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De wandeling door de Manganello vallei voert door schaduwrijke bossen langs de Manganello beek. Het eindigt bij prachtige, kristalheldere maar koude zwembaden. De Bergerie de Tolla nodigt u uit om te stoppen voor een hapje te eten. De wandeling is zeer geschikt voor kinderen.

Neem de T20 van Corte richting Ajaccio. Nauwelijks 5 km na Vivario neemt u de D23 naar Canaglia. Volg deze weg tot het einde en parkeer ofwel aan de kant van de weg vlak voor Canaglia of op de kleine parkeerplaats achter de huizen van Canaglia.

Beschrijving van de wandeling door de Manganello-vallei

Neem aan het eind van het dorp bij de wegwijzer het brede pad naar de Refuge de Petra Piana. In het begin is het een aangenaam, breed bospad. Na 10 minuten passeert u een oud veehek, dat enige moeite kost om te openen en weer te sluiten. 3 minuten later, op een kruispunt met verschillende paden, volgt u het bord “Variante Mare a Mare / GR20” naar links. Amper 15 minuten later bent u direct bij de beek Manganello, die u eerst aan de linkerkant van het pad volgt, dat nu iets smaller is en altijd aangenaam licht stijgend. Na 40 minuten gaat u over een kleine brug bij een waterval (Cascade de Meli) aan de linkerkant en 10 minuten later bereikt u weer een kruispunt. Hier gaat u rechtsaf naar de Bergerie de Tolla en over de houten brug, de Pont de Tolla. Onder deze brug is er een groot en vrij diep zwembad om in te baden.

Vanaf nu is het pad altijd rood en wit gemarkeerd, omdat u zich op de GR20 bevindt. Na een kwartiertje komt u bij de idyllische Bergerie de Tolla, waar u zich in het hoogseizoen kunt versterken met drankjes en kleine hapjes. U kunt er ook kaas en honing kopen. Nu gaat het verder over het gemakkelijke pad, dat door het bos loopt, beschut tegen de zon, en zachtjes klimt. Na ongeveer 45 minuten vanaf de Bergerie bereikt u de prachtige watervallen, die over en tussen vrij grote rotsblokken stromen. Op de achtergrond heeft u een prachtig uitzicht verder de vallei in en naar het Monte Rotondo massief. Als er te veel mensen bij de watervallen zijn, volg dan het pad verder en zoek een meer afgelegen zwemplek bij een eenzamer ravijn.

De weg terug is hetzelfde.