Monte d’Oro

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De wandeling naar de Monte d’Oro is lang en inspannend. Maar je wordt beloond met een prachtig uitzicht vanaf de top, die wat meer geïsoleerd ligt dan andere bergen op Corsica. Het is erg leuk dat de beklimming van de top als een rondwandeling kan worden gedaan.

U kunt het beginpunt van de wandeling heel gemakkelijk met de trein bereiken.

Vanaf Corte, neem de T20 richting Ajaccio. Slechts 9 km na Vivario slaat u af naar de Hameau de Vizzavona. Parkeer uw auto bij het Corsicaanse treinstation.

Beschrijving van de wandeling naar Monte d’Oro (als rondwandeling)

Volg eerst een verharde weg naar het “Casa di a natura”. Er is een kleine camping naast. Sla rechtsaf en volg de gedetailleerde houten wegwijzers richting Monte d’Oro, ook in wit en rood aangegeven. Kort daarna steekt u twee massieve bruggen over de beek over. Vanaf nu volgt u echter de gele markeringen op een bospad dat nog breed is. Na 30 minuten verlaat u dit pad echter en wordt het veel smaller en steiler. Gedurende 30 minuten bevindt u zich nog in het bos, dat daarna geleidelijk opklaart en u een prachtig uitzicht biedt op de omliggende bergtoppen en heuvellandschappen.

Het pad gaat zigzaggend gestaag bergopwaarts tot u na ongeveer 2 uur de afbrokkelende Bergerie de Pozzatelli bereikt. Alleen de overblijfselen van de muren zijn overgebleven. Ga verder omhoog langs het geel gemarkeerde pad en verlaat de boomgrens. Aan de linkerkant rijzen speciaal gevormde rotstorens op. Op een open heuvel met een weide, buigt het pad naar links af in de richting van de rotsen. Gedurende 40 minuten klimt u omhoog over steenslag en rotsblokken in de kloof en bereikt u een grasvlakte met resten van muren. Van daaruit kan men duidelijk de top van de Monte d’Oro zien en heeft men al een mooi uitzicht naar het oosten.

Het laatste stuk gaat over steenslag en grotere rotsblokken en is zeer goed aangegeven in geel. Om de top te bereiken, moet je over een korte rotsgang klimmen en uiteindelijk het kleine metalen topkruis bereiken, ook over grotere rotsblokken. Het uitzicht is fenomenaal, want Monte d’Oro staat enigszins alleen op deze positie in het binnenland van het eiland.

De afdaling kan langs hetzelfde pad worden gemaakt, of er kan een rondwandeling worden gemaakt.

Rondwandeling: klim eerst ongeveer 5 minuten terug langs hetzelfde pad. Bij de splitsing rechtsaf. Een pijl geschilderd op een rots wijst in de richting van Muratello. Volg altijd de gele markeringen. Na ongeveer een uur bereikt u Bocca dei Porco. Vanaf hier gaat u in zuidwestelijke richting en komt u al snel bij de GR20 uit. Volg deze naar links tot u Vizzavona bereikt. Het pad is gemarkeerd in wit en rood. Het gaat gestaag bergafwaarts in de Agnone vallei. Hoe verder je naar beneden gaat, hoe drukker het wordt. De zwembaden in de Agnone zijn zeer populair en worden in elke reisgids vermeld onder de naam Cascades des Anglais. Het allerlaatste stuk naar Vizzavona is al bekend van de beklimming.

Monte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'OroMonte d'Oro