Monte Santu

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De beklimming van de Monte Santu is een gemakkelijke tocht die ideaal is voor kinderen. U kunt genieten van een prachtig uitzicht op de oostkust en de markante Bavella-toppen.

Vanuit Solenzara neemt u de D68 naar het bergdorp Sari en volgt u de kronkelige weg tot het einde. Monte Santu is goed bewegwijzerd. Je moet parkeren waar er plaats is.

Beschrijving van de wandeling naar Monte Santu

Er staat al een kleine wegwijzer naar Monte Santu. Bij de laatste huizen gaat u te voet verder en volgt u de oranje markeringen tot u na ongeveer 10 min. bij een waterreservoir komt. Als u een auto met een vrij normale bodemvrijheid hebt, kunt u ook tot aan het waterreservoir rijden (deze parkeerplaats staat aangegeven in de klimgids Falaises de Corse). Als u verderop parkeert: ongeveer 300 m na de kerk/dorpsput vertakt zich een weggetje naar rechts de berg op. Na nog eens 200 m komt u bij een splitsing met een betonnen muur die niet over het hoofd kan worden gezien. Hier gaat u linksaf en na ongeveer 500 m bereikt u het waterreservoir.

Daar wijzen onder meer een bord, een oranje markering en een cairn ons de weg. Het pad is nu smal en loopt door de maquis. Het voordeel is dat het lekker schaduwrijk is en niet te heet. Het pad is niet spectaculair, wordt iets steiler aan het eind en is altijd perfect herkenbaar en gemarkeerd. Trainers met een goed loopvlak zijn voldoende.

Na in totaal ongeveer 30 minuten, kom je bij een vork. Aan de linkerkant zou u de wegwijzer volgen als u de klimroutes op Monte Santu met de juiste uitrusting wilt uitproberen. Als u “alleen” wandelt, houdt u rechts aan bij het bord. Nu is het nog maar een steenworp (ca. 5 min) naar de top van de Monte Santu.

Er is een prachtig uitzicht op de Aiguilles de Bavella, over de oostkust, omlaag naar Monte Renoso en de haven van Solenzara.

De terugweg is dezelfde of u volgt de rotsachtige bergkam van Monte Santu naar het zuidelijke uiteinde. Hier kunt u via een paar ijzeren stijgbeugels de voet van de rots bereiken. Het pad langs de klimrotsen aan de oostzijde van Monte Santu leidt zonder problemen terug naar de splitsing.

Als u de lus nog wat verder wilt verlengen, volgt u de bergkam aan de voet van de rots in zuid-zuidwestelijke richting tot u bij een natuurlijke weg komt. Langs het klooster “Monastère de l’ Assunta Gloriosa” voert de route terug naar Sari – vanaf het klooster eerst ongeveer 750 m over de weg, daarna langs een wandelpad. Dit pad, evenals het pad over de Monte Santu vanuit het zuiden, is een uitvalsmogelijkheid van de GR 20 naar Solenzara.