Monte Stello

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Monte Stello is met 1307 m bijna de hoogste berg van Cap Corse. Hij wordt alleen bekroond door de Cima di e Follicie (1324 m). Als u overdag de veerboot naar Corsica neemt, kunt u het al van verre zien oprijzen. De wandeling is zeer de moeite waard, maar het is bijna schaduwloos. Daarom moet je in de zomer heel vroeg beginnen en idealiter om 10 uur op de top zijn. Het uitzicht is ’s morgens ook veel helderder dan ’s middags.

Komende van Bastia over de D80, slaat u linksaf de D54 op, net voor de kustplaats Lavasina. Rij door Poretto en Frisolaggio. Precies 7,5 km na de afslag van de D80 leidt een smalle weg naar U Pozzu aan de linkerkant. Monte Stello en een parkeerplaats zijn hier al aangegeven. De weg is erg smal en loopt door een begraafplaats. Even later is er een kleine parkeerplaats aan de rechterkant.

Beschreibung der Wanderung auf den Monte Stello

Het begin van de wandeling wordt aangegeven door een gele wegwijzer “Beklimming Monte Stello”. Het pad gaat links omhoog langs een asfaltweg en gaat dan al gauw over in natuurlijke grond, maar is steeds ongeveer 2 m breed tot het bij een vervallen bergerie komt. De markeringen zijn geel en het is onmogelijk het pad te missen, zelfs als u af en toe een ander pad tegenkomt. Als de zon op u neerdaalt, bent u tot aan de top aan haar genade overgeleverd – schaduw zult u hier niet vinden! Het pad zigzagt gestaag omhoog. Omdat het pad zo breed is, heeft u ruim de tijd om rond te kijken, want na ongeveer 45 minuten ziet u in het zuidoosten de veerhaven van Bastia en na nog eens 15 minuten de volgende noordelijke baaien van Cap Corse. Let op de bizar gevormde rotsblokken naast het pad. De natuur heeft de leien op een originele manier gevormd.

Na ongeveer 1,5 uur vanaf Pozzo bereikt u een kleine weide waar u, met veel fantasie, de Bergerie de Teghime (910 m) kunt ontwaren. Het pad gaat verder naar rechts en is erg smal. U moet geen last hebben van hoogtevrees, want het pad gaat meteen naar links naar beneden. Een half uur na de Bergerie bereikt u een rotsplateau, de Bocca di Santa Maria (1097 m), vanwaar u de Monte Stello voor u kunt zien uittorenen met de antenne naar het noorden. Je kunt links in het dal beneden een rivier horen stromen.

Klim nu verder de bergkam op langs een smal, stenig pad. De markeringen zijn geel-oranje-rood. Na 30-45 minuten heeft u uw bestemming bereikt en kunt u zich vergapen aan het overweldigende uitzicht. Het uitzicht strekt zich uit van de Désert des Agriates, het strand van St-Florent tot enkele baaien aan de west- en oostkust van Cap Corse. Op een heldere dag kunt u ook het eiland Elba zien liggen. Op Monte Stello bevinden zich een antenne, een cairn en een klein gebouw met een zonnedak. Nadat u het prachtige panorama hebt gefotografeerd, kunt u kiezen voor dezelfde afdaling, of verder langs de westkust naar Nonza (als u iemand hebt geregeld om u op te halen).