Muilezelpad door de Calanche

middelzware wandeling
uitdagende wandeling
Muilezelpad door de Calanche

De wandeling over het muilezelpad door de Calanche is zeer schilderachtig en een echte aanrader. Omdat het een korte tocht is met niet veel hoogtemeters, is hij ook zeer geschikt voor kinderen.

Totdat rond 1850 de weg door de Calanche werd aangelegd, was het muilezelpad de enige verbinding van Piana naar Ota.

Van Piana, rijd in de richting van Porto. Na ongeveer 2 km leidt een kleine weg naar rechts naar het voetbalveld van Piana. Ervoor is een grote parkeerplaats met verschillende picknicktafels onder pijnbomen. Campers kunnen hier echter niet parkeren omdat een dwarsbalk hen de toegang verhindert. Camperaars kunnen hun voertuig parkeren op de hoofdweg beneden (een paar meter na de afslag naar het voetbalveld aan de linkerkant). Hier begint ook de beklimming van Capu d’Orto.

Beschrijving van de wandeling door de Calanche over het oude muilezelpad

Steek het voetbalveld diagonaal over. Aan de andere kant gaat u over een kleine brug (Dardo). Hier splitst het pad zich. Rechts is de Capu d’Orto, links de Ancien Chemin de Piana à Ota. Het pad zigzagt zachtjes omhoog door een schaduwrijk bosje. Na ongeveer 10 minuten, bereik je een gigantische cairn. 50 m verder splitst het pad zich weer. Ga rechtdoor en je ziet het stenen pad voor je dat langs de rots loopt. Spoedig bereikt u het stenen pad.

Het uitzicht reikt tot Piana, met daarachter de antenne op de heuvel, vanwaar u overigens ook een prachtig uitzicht heeft. Na 5 minuten, na een bocht naar rechts, zie je plotseling tot aan Monte Senino, het schiereiland aan de noordzijde van de Golf van Porto. Ver onder het pad kunt u zelfs de hartvormige rots van de Calanche zien. Het hartvormige gat in de rots is vanuit dit perspectief echter niet zichtbaar.

Even later loopt het pad weer licht bergafwaarts en splitst zich weer. Hier gaat het aan de linkerkant bergafwaarts over mooie trappen. Je komt bij een kermeseik, waaronder je zou kunnen picknicken. Onmiddellijk na deze eik gaat het pad weer licht omhoog en daalt dan weer af tussen twee markante rotsen.

Tenslotte daalt het pad steil af over talrijke haarspeldbochten, maar zonder moeilijkheden. Spoedig bereikt u de Calanche weg. Volg het bergopwaarts naar links. Er is veel verkeer hier in het seizoen. Maar als je te voet bent, kun je veel beter van de bizarre rotsformaties genieten dan wanneer je je moet concentreren op het tegemoetkomende verkeer. Na iets meer dan een uur, bereik je de auto weer.

Als u nog wat verder door de Calanche wilt wandelen, kunt u de korte wandeling naar het Château Fort maken.