Punta Castellucciu en Monte Senino

middelzware wandeling
uitdagende wandeling
Wandeling Punta Castellucciu en Monte Senino

De wandeling naar Punta Castellucciu en eventueel verder naar Monte Senino is een van de mooiste wandelingen van Corsica. Het pad is echter soms moeilijk te vinden en vereist dus een goed richtingsgevoel. Bovendien zijn er plaatsen waar enig klimwerk vereist is. Het uitzicht op de Golf van Porto en de baai van Girolata is adembenemend mooi!

Vanuit Calvi of Galéria, of zelfs Porto, neemt u de D81 tot Col de la Corix, waar een grote parkeerplaats is.

Beschrijving van de wandeling naar Punta Castellucciu en Monte Senino

Vanaf de parkeerplaats volgt u het pad in westelijke richting. Na 10 minuten, wanneer het pad daalt, linksaf een pad inslaan. Volg dit nog 10 minuten voordat het pad steil wordt. Gelukkig is het zeer goed aangegeven met cairns. Na een steile en deels glibberige klim van ongeveer 30 minuten, vanwaar u kunt genieten van een prachtig uitzicht op de baai van Girolata, bereikt u de top. Daar zult u de overblijfselen van een prehistorische nederzetting aantreffen.

Vanaf de top strekt het uitzicht zich uit over de hele Golf van Porto met de Capu d’Orto en de Capu Rossu, alsmede de Calanche de Piana. In het noordwesten ziet u het schiereiland Scandola.

Als u er nog niet genoeg van heeft, volg dan de cairns verder omhoog naar Monte Senino, die op 618 m, 33 m boven Punta Castellucciu uittorent. Helaas beschik ik niet over een beschrijving van dit pad, omdat wij na de beklimming van Punta Castellucciu zijn omgedraaid. Misschien kan een lezer mij de route tussen de twee pieken beschrijven? Dank je.

Voortzetting van de wandeling naar Monte Senino

Het tweede deel van de wandeling van Punta Castelluciu naar Monte Senino omvat aanzienlijk meer klimmen en een aantal onbeschutte stukken. Tussen deze twee toppen ligt een bergkam van rotsachtige pieken, met rechts de baai van Girolata en links de golf van Porto. Het pad omhoog naar Monte Senino slingert tussen deze rotsformaties door.

Vanaf de panoramische top van Punta Castelluciu gaat u weer naar beneden en passeert deze, net eronder, aan de rechterkant, op weg naar de volgende, duidelijk zichtbare top. Hier daalt het pad aanvankelijk weer. Als u verder gaat, houdt u iets links aan van de rotsformatie en steekt u over van de Girolata-kant naar de Porto kant. Daar daal je verder af aan de linkerkant van de rotswand, dus aan de kant van Porto. Op een gegeven moment klauter je naar beneden over een puinveld van rode, grotere rotsblokken. Kort daarna klimt u aan dezelfde kant van de berg weer omhoog.

In een diepe spleet tussen twee rotswanden, klimt u scherp verder naar rechts. Klim aan het bovenste eind weer uit de spleet. Dit is technisch niet moeilijk, maar je moet je met je handen optrekken aan een kleine boom, die daar handig staat, of aan een rotsrichel. Op de top steekt u weer over naar de Girolata kant. Vóór de laatste beklimming is er nog een korte steile afdaling. Tussen een grijze rots aan de rechterkant en een rode rots aan de linkerkant, steekt u weer over naar de linker, Porto kant van de berg. De laatste beklimming van de Monte Senino leidt langs zijn linkerflank. U herkent de bestemming aan een klein kruis op de top en een grote cairn.

Ook op dit gedeelte is het pad betrouwbaar gemarkeerd met cairns. Hoewel het pad enige aandacht vraagt, doet u er goed aan ze steeds in het oog te houden. Als je ze eenmaal uit het oog verliest, is het moeilijk om het juiste pad weer te vinden. Het uitzicht vanaf de Monte Senino is prachtig, nu ook op de open zee en nog spectaculairder dan voorheen. De weg omhoog naar Monte Senino duurde bijna even lang als de weg omhoog naar Punta Castelluciu (van parkeerplaats naar Punta Castelluciu: 1 uur 10, van Punta Castelluciu naar Monte Senino 1 uur, totaal heen en terug: 4 uur 10). Voor mij was het zeker de moeite waard voor het verdere uitzicht, maar het is ook veel veeleisender dan het eerste deel.

De beschrijving van het pad van Punta Castellucciu naar Monte Senino komt van lezeres Christine F. Hartelijk dank!