Punta di a Vacca Morta

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De Punta di a Vacca Morta (Dode Koe Piek!) biedt een prachtig panoramisch uitzicht over de Bavella groep en zelfs tot aan de Golf van Valinco.

Met de auto, komend uit Porto-Vecchio, 1 km na het dorp Ospédale, links afslaan richting Agnarone/Cartalavonu. Op de kleine weg volgt u de gele borden naar Col de Mela. Uiteindelijk is er een dubbele splitsing, beide bewegwijzerd. Om de parkeerplaats te bereiken, slaat u linksaf en na een paar meter bereikt u deze.

Beschrijving van de wandeling naar Punta di a Vacca Morta

Bij de houten slagboom en een verbodsbord leidt een oranje gemarkeerd pad het bos in. Na 5 minuten kruist hij een bosweg en komt kort daarna weer op een bosweg uit. Ga 5 minuten verder en u komt bij een iets smaller en steiler pad aan de rechterkant. Van hieruit ziet u al de twee grote stenen links en rechts van het pad, die nogal begroeid zijn met mos en klimop. Vanaf hier volgt u de vele cairns. Het pad is duidelijk zichtbaar en je hebt de indruk dat je in een vredig sprookjesbos bent. Op een kleine richel kom je een draadomheining tegen. Hier gaat het pad verder naar links, even langs de afrastering, dan steeds de cairns volgend langs grote, markante rotsblokken. 15 minuten later sta je op een mooi plateau met grote ronde stenen en door de wind vervormde dennenbomen. Volg het niet zo voor de hand liggende pad naar de grootste steen, waarvoor een dennenboom staat en rechts daarvan ook een cairn.

Bij de cairn, die op een ronde weide met een diameter van ongeveer 5 m staat, buigt het pad naar rechts in de richting van de rotsen tussen de sparren. Kort daarna buigt het pad naar links en is het goed aangegeven met cairns. Na ongeveer 10 minuten hebt u rechts uitzicht op het stuwmeer van Ospédale en een paar minuten later bereikt u een indrukwekkend plateau met enorme, opvallend gevormde rotsblokken. Je zou denken dat dit al het eindpunt van de top is, maar je bereikt het rechts in de richting van het bos langs een andere grote rots. Het pad daarheen is opnieuw gemarkeerd met cairns. Na ruim 5 minuten ziet u het kleine, houten bergtopkruis van Punta di a Vacca Morta.

Het uitzicht is prachtig! Porto-Vecchio, het stuwmeer van Ospédale, het massief van Bavella, de Golf van Valinco en zelfs Sardinië op een heldere dag.

We keren terug langs dezelfde weg.

Variant rondwandeling

Vanaf de top van Punta di a Vacca Morta gaat u terug naar het rotsplateau en daalt u, naast het stijgpad en een dennenboom met drie stammen, het pad af naar Cartalavonu. Het is goed aangegeven met cairns en behoorlijk steil. Na 15 minuten bereikt u onderaan een open weidegebied (Foce Alta). Het bedrieglijke pad rechtdoor, iets naar rechts, leidt naar nergens! Neem daarom het pad aan de linkerkant waar een houten pijl naar rechts wijst (vue panoramique). Volg het pad naast de kleine houten pin in de grond met een afbeelding van een wiebelsteen erop. Hier volgt u de oranje en gele markeringen.

Als u de kortere rondweg wilt nemen. Na enkele minuten neemt u het eerstvolgende mogelijke pad dat naar links afbuigt (oranje of geel gemarkeerd). Voor een langer circuit moet u 15 min. doorlopen, bij een kruising rechtsaf slaan en het pad volgen dat een uitgespoelde beekbedding volgt. Na 5 minuten bereikt u de paar huizen van Cartalavonu. Daar vindt u een grote parkeerplaats aan het eind van het pad. Aan de linkerkant is het restaurant/gite d’Etape “Le Refuge”.

Loop over de weg naar links, bergopwaarts, langs de meestal onbewoonde maar mooie huisjes. Na 15 minuten, na weer licht bergafwaarts te zijn gegaan, komt u bij een zeer markante bocht naar rechts en een kleine parkeerplaats voor wandelaars met een wit bord “Sentier des Tafoni”. Het pad loopt links het bos in en is gemarkeerd met gele lijnen of blauwe stippen. Het gaat rustig op en neer en kruist na 10 minuten een klein beekje. Enkele meters later buigt het pad naar links af met een duidelijke oranje pijl die naar boven wijst. Het heeft nu gele markeringen en een lichtgevende oranje “C”. Van tijd tot tijd komen we informatieborden tegen over verschillende boomsoorten (zoals een natuurpad door het bos).

Na 3 minuten komt u aan het eind van een bosweg die van rechts komt. Het pad gaat echter rechtdoor omhoog. Na een goede 5 minuten in het bos, wijst een blauwe pijl op een boom ons de weg, gemarkeerd met blauwe stippen naar rechts. Recht omhoog (geel gemarkeerd, oranje C) brengt u terug naar de Foce Alta. Dus als u de kortere rondwandeling doet, kom dan vanaf daar en volg de verdere beschrijving hier.

Na ruim 5 minuten komt u bij een oranje gemarkeerd pad. Volg deze bergafwaarts naar rechts, die afwisselend geel/oranje C/blauw gemarkeerd is. Na 5 minuten verlaat het blauwe gedeelte van het pad u links, licht bergop, en u blijft de oranje markeringen/C naar rechts volgen. Ongeveer 10 minuten later, bij een piramidevormige cairn, gaat het gele pad rechtdoor. Hier gaat u naar links en vanaf nu bent u op het stijgende pad, dat in 15 minuten onze bestemming bereikt langs de oranje markeringen/C. Hier bent u weer bij de auto op het pad naar rechts. Hier ben je terug bij de auto op de Col de Mela.