Tartagine Vallei

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De korte, afwisselende wandeling in de Tartagine-vallei loopt van Mausoleo omlaag naar de rivier de Tartagine. Onderweg passeert u twee prachtige Genuese bruggen en twee ruïnes van molens. Bij de tweede Genuese brug vindt u een prachtig, klein zwembad.

Vanuit L’Île-Rousse neemt u de D63 tot Monticello en vervolgens door de vallei van Reginu. Vlak voor Ville-di-Paraso neemt u een scherpe bocht naar links om de D71 over te steken en verder te gaan op de D63 richting Speloncato. In het centrum van Speloncato (een beetje smal voor campers) rijdt u om de fontein heen en volgt u de weg richting Calvi. Aan het eind van het dorp slaat u linksaf richting Olmi-Cappella. Deze weg, die nog steeds de D63 is, klimt in talrijke haarspeldbochten omhoog naar de Bocca di a Battaglia. Op dit stuk heeft u van tijd tot tijd een prachtig uitzicht op Speloncato! Na de pas bereikt men Pioggiola en even later komt men bij een kruispunt waar zich een opvallend groot, kubusvormig houten gebouw bevindt. Sla hier scherp rechtsaf de D963 op. Even later vertakt een weg zich naar rechts in de richting van Forcili, waar ook twee Genuese bruggen zijn. U volgt de D963 en komt bij een volgende splitsing waar u schuin links afslaat naar de D563 naar Mausoléo. U kunt de auto het beste aan de kant van de weg voor de kerk parkeren.

Beschrijving van de wandeling in de Tartagine Vallei

Een informatiebord voor een vervallen huis geeft een overzicht van de streek. Aan de andere kant van de weg, leidt een trap naar beneden. Het pad is gemarkeerd in oranje. Je komt bij een mooi geplaveide weg. Nadat je de laatste huizen achter je hebt gelaten, hoor je al een beekje stromen. Het pad gaat hier over in een prachtig aangelegd, oud muilezelpad dat via enkele haarspeldbochten bergafwaarts voert.

Na een kwartier bereiken we de Francioni beek, die we via een brug oversteken. Het pad loopt boven de beek langs en kort na de brug passeert u een markante Tafoni-rots.

10 minuten nadat u de beek bent overgestoken, komt u bij een splitsing. Sla linksaf in de richting van Olmi-Cappella. Hier ga je bergafwaarts naar Tartagine. Vijf minuten later bereikt u de eerste brug van Genua. Omringd door populieren overspant hij de Francioni-beek in een filigraanboog. Het is bijna een wonder dat deze brug, die enkele honderden jaren oud is, er nog staat! Na de brug gaat het pad licht omhoog en na nog eens 10 minuten bereiken we een kleine heuvel. Vanaf hier kun je de Tartagine vallei zien.

Het pad loopt nu weer licht bergafwaarts en na ongeveer een kwartier bereikt u de tweede brug van Genua. Deze is iets groter dan de eerste en heeft zelfs een metalen reling. Daaronder is een klein, kristalhelder zwembad. Een werkelijk ongelooflijk mooie plek en een ideale plek om te vertoeven!

Voor het vervolg van de wandeling wordt de beek Tartagine niet overgestoken. Volg het pad door de vallei aan de linkerkant van de rivier. Na vijf minuten loopt u langs een oude dam die waarschijnlijk vroeger water naar een molen voerde. Je komt bij een muur waar het pad eindigt. Hier moet je een beetje omhoog klimmen links van de kastanjeboom.

U passeert een molen waar u nog de resten van de molenstenen kunt zien. De Tartagine kabbelt hier prachtig voorbij.

5 minuten later bereik je de tweede molen, waar je ook een molensteen kunt zien.

Kort na de tweede molen splitst het pad zich, dat hier vrij smal is. Hier links aanhouden.

Het pad bereikt een heuvel waar zich een oude dorsvloer bevindt. Vanaf deze heuvel kunt u omhoog kijken naar de vallei van de Francioni beek. Het pad daalt nu licht en na een paar minuten kunt u linksboven een kleine grot zien. Je komt bij de beek, die je moet oversteken zonder brug. Met een kleine sprong kunt u echter zonder problemen oversteken. Ook hier zijn er talrijke populieren.

Kort nadat u de beek bent overgestoken, komt u bij een bordje “Pont génois”. Hier moet je rechtsaf. Als u rechtdoor gaat, komt u weer bij de bovenste Genua-brug en doet u de onderste lus opnieuw. Kort daarna komt het Olmi-Cappella pad van rechts weer terug. Volg hetzelfde pad terug naar de auto, die u na ongeveer een half uur bereikt.