Tour de Capannella

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De Genuese toren van Capannella werd in 2010 ingrijpend gerenoveerd. Het ligt in de baai van Cupabia op een hoogte van ongeveer 100 m op een klein tussenplateau. Van hieruit hebt u een prachtig uitzicht over de hele baai tot aan de Genuese toren op Capu Neru. Hij is ongeveer 12 m hoog. Een beveiligde ijzeren ladder leidt naar de ingang op de eerste verdieping. Helaas was de deur gesloten toen wij er in oktober waren.

Er zijn drie manieren om bij de toren te komen.

Variant 1 – Wandeling van Serra-di-Ferra

Rijd richting Serra-di-Ferro. Bij de haarspeldbocht in het dorp, ga je rechtdoor. Bij de muur rechts aanhouden, om de voormalige camping heen rijden en voorbij de ingang. De weg klimt en leidt naar een waterreservoir. Parkeer de auto hier.

Wandeling

30 m onder de stuwmeren loopt een breed pad van de weg af. Een bord verbiedt motorrijden, een gele pijl met de cijfers 3 en 4. Het pad loopt langs een privé-terrein. Na twee minuten bereik je een kleine heuvel. Links ziet u de Golf van Valinco, rechts de Baai van Cupabia. Je kunt de toren al zien. Na 10 minuten maakt het pad een scherpe bocht naar links en gaat een smaller pad rechtdoor. Volg deze (oranje pijl met twee stippen en roze pijl op een steen). Na 5 minuten bereik je een kleine open plek. Hier leidt het pad naar rechts. Vanaf hier duurt het ongeveer 10 minuten om de Tour de Capannella te bereiken. Keer terug langs dezelfde weg.

Variant 2 – Wandeling van Porto-Pollo

Rijd naar Porto-Pollo en sla 50 m na de Club de Plongé rechtsaf (de duikclub ligt in de bocht naar links, groot doodlopend bord en aanduiding “Panorama du Port”). Volg de weg rechtdoor gedurende ongeveer 250 m tot u bij het kruispunt op de heuvel komt. Er is hier ook een vuilnisophaalpunt. U kunt de auto het beste parkeren aan het begin van de onverharde weg die rechtdoor loopt en tevens het begin van de wandeling is.

Wandeling

Heen en terug ongeveer een uur lopen.

Vanaf het kruispunt volgt u de onverharde weg in westelijke richting. Na een kwartier bereik je een splitsing. Links leidt het pad naar een privé eigendom, rechts stijgt men. Je gaat hier rechtdoor. Vijf minuten later is de situatie hetzelfde en ga je ook hier rechtdoor. Je volgt de natuurlijke weg voor nog eens 10 minuten. Dan ziet u het strand van Cupabia voor u. Sla hier scherp rechtsaf en volg het pad bergopwaarts. Na nog een kwartiertje zie je de toren voor je. Bij een muur die doorbroken wordt door een pad (oranje stip links, roze pijl rechts), rechts aanhouden. 5 minuten later leidt een smal maar duidelijk zichtbaar pad aan de rechterkant omhoog naar de toren. Aan de linkerkant ziet u een steen met het opschrift R23V, wat dat ook moge betekenen. 5 minuten later sta je voor de Tour de Capannella.

Keer terug langs dezelfde weg. Het is ook mogelijk om een rondwandeling te maken. Volg hiervoor het stijgende pad achter de toren, dat na 10 minuten een open plek bereikt. Hier links aanhouden en na nog eens 5 minuten rechtsaf slaan. Het pad leidt naar beneden naar Porto-Pollo (15 min).

Optie 3 – Wandeling vanaf het strand van Cupabia

Vanaf Propriano neemt u de T40 richting Ajaccio en vervolgens de D155 richting Porto-Pollo. Op de D155, ga door Serra-di-Ferro. 3 km na Serra-di-Ferro slaat u linksaf en rijdt u naar de parkeerplaats bij het strand.

Wandeling

Heen en terug ongeveer een half uur lopen.

Wij hebben dit gedeelte nog niet onderzocht. Het pad begint aan het zuidelijke einde van het strand. De toren is in zicht en het pad kan dus nauwelijks worden gemist.