Tour de Seneca

middelzware wandeling
uitdagende wandeling
Wandeling Tour de Seneca

Vanaf Bastia neemt u de D80 langs de oostkust van Cap Corse tot Santa-Severa. Daar neemt u de D180 in de richting van Luri. Doorkruis de stad en ga verder omhoog naar de Col de Santa-Lucia. Hier parkeert u de auto aan de linkerkant net na de kapel. Het is ook mogelijk om de smalle weg, waarover u anders het eerste deel van de wandeling zou afleggen, met de auto te volgen en die verderop op een tweede parkeerplaats te parkeren.

Beschrijving van de wandeling naar de Tour de Seneca

Als u parkeert op de Col de Santa-Lucia, volgt u eerst de smalle weg naar het voormalige kindertehuis, waarin later ook een Gîte d’Etape is ondergebracht. De weg gaat over in een duidelijk zichtbaar wandelpad. Vanaf hier kunt u de Seneca toren al zien liggen op een smalle rotsachtige uitloper. De toren is vanuit de gîte in 20 minuten te bereiken.

Het uitzicht is prachtig! Over de noordpunt van Cap Corse naar Centuri en de westkust en aan de andere kant naar de oostkuststad Santa Severa. Op een heldere dag kunt u ook de eilanden Elba en Capraia zien.

Alternatief

Er is echter nog een andere, minder druk bezochte wandeling naar de Tour de Seneca:

Als u met de auto vanuit Santa Severa op de D180 komt, buigt ongeveer 3 km na het dorp Piazza een smalle weg naar links af naar Fieno. Afhankelijk van waar er plaats is, parkeren we bij het eerste groepje huizen (Liccetu – geen plaatsnaambordje) of vlak voor de doodlopende straat in Fieno (geen plaatsnaambordje, Corsicaans Fenu).

Wandeling

Aan de rechterkant van een stenen huis hangt een houten bord “Cunventu 35mn / Torra di Seneca 50mn. We lopen door het smalle laantje onder een boog door en lopen dan over het 2 meter brede natuurpad. Aan beide kanten zijn er tuinen met bloemen en fruitbomen. Na een paar minuten passeren we rechts een toilet-huisje-achtig bouwsel met een zonnepaneel erop. Af en toe hebben wij, door de bomen en struiken heen, al zicht op de toren, die hoog voor ons troont op een vingerhoedvormige rots. Het pad is sensationeel ontwikkeld. De meeste tijd lopen we langs mooie stenen muren. Het pad is 2 m breed en loopt slechts aan het eind iets omhoog. Bij een wegwijzer slaan wij linksaf langs de geel-rode markering en na enkele bochten bereiken wij het voormalige klooster van Saint-Nicolas. Het pad gaat schuin naar links verder in de richting van de toren en kronkelt nu meer tegen de klok in om de rots heen tot we boven bij de Toren van Sénèque zijn.

De weg terug is hetzelfde.