Van Sant’Antonino naar het klooster van Corbara

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Prachtige rondwandeling in de Balagne, de tuin van Corsica! Het dorp Sant’Antonino ligt als een adelaarsnest op de top van een heuvel. Vanaf hier heb je een prachtig panoramisch uitzicht. Smalle steegjes lopen als een labyrint door het autovrije dorp. Na de rondwandeling kunt u zich versterken in een van de restaurants of cafés en opnieuw genieten van het uitzicht op de zee en de bergen. Deze wandeling is zeer geschikt voor kinderen.

Vanuit Calvi, neem de T30 richting L’Ile Rousse. Rijd door Lumio en sla net na het dorp rechtsaf de D71 op. Dit brengt u via Lavatoggio langs Cateri, dat onder de weg ligt. Op het kruispunt neemt u de D151 richting Sant’Antonino. Even later leidt een smalle weg rechts omhoog naar Sant’Antonino.

Vanaf L’Ile Rousse, neem de T30 richting Calvi. Steek de grote supermarkt rotonde bij E.Leclerc over en ga verder richting Calvi. Kort daarna slaat u linksaf de D151 op richting Corbara. Volg de D151 tot vlak voor Cateri een smalle weg scherp naar links afbuigt tot in Sant’Antonino.

Beschrijving van de rondwandeling van Sant’Antonino naar Couvent de Corbara

De wandeling begint op de grote parkeerplaats voor de kerk onder het dorp Sant’Antonino (€2 parkeergeld). Van hieruit loopt u in noordoostelijke richting over een met stenen muurtjes omzoomd pad naar de begraafplaats. Vanaf hier wordt het pad iets smaller. Aan de linkerkant, bij de zee, ziet u Algajola en Aregno Plage. Vlak voor ons ligt Corbara. Kort na de begraafplaats is er een klein huis aan de rechterkant.

Vanaf hier daalt het pad en passeert u een bron die is opgevangen maar helaas is opgedroogd. U bereikt een ommuurd stuk land en daarna wordt het pad iets steiler.

Het pad loopt steeds weer onder prachtige eikenbomen door. Kort voor het klooster passeert u twee poorten. Na in totaal 40 minuten heb je het klooster bereikt. Iets voor het klooster kunt u het pad al zien dat u later zult beklimmen. Als u het klooster wilt overslaan, kunt u hier rechtsaf slaan richting “Tour du Monte Sant’Anghjulu” en “Santa Reparata di Balagna”. Een wegwijzer wijst de weg.

Na het klooster gaat u een stukje terug langs het pad (ca. 150 m) en slaat u vervolgens linksaf bij de eerder genoemde wegwijzer. Het pad klimt in smalle, stenige serpentines. Op uw rug ziet u het kunstenaarsdorp Pigna en de toren van het klooster van Corbara. Je passeert een bron.

Na een klim van 20 minuten bereikt u een klein hoog plateau. Daar komt u bij een hek en dan een weg. Volg nu de weg naar rechts in de richting van de antenne en passeer deze heuvel aan de rechterkant. Als u nog meer van het uitzicht wilt genieten, kunt u bij de brandkraan met het cijfer 2 linksaf slaan het pad op naar de antennes. Van daaruit heeft u een prachtig panorama over de kust. In het westen ziet u het schiereiland La Revellata bij Calvi, L’Ile Rousse en, in het uiterste noordoosten, de Désert des Agriates en Cap Corse. Het grote dorp direct onder het uitzichtpunt heet Santa Reparata di Balagna.

De weg leidt terug naar Sant’Antonino.