Verlaten dorp A Chjava

middelzware wandeling
uitdagende wandeling
Wanderung zum verlassenen Dorf A Chjava

A Chjava is een verlaten dorp achter het strand van Portigliolo. Vanuit de amper 10 huizen is er een prachtig uitzicht op de Golf van Valinco. De wandeling is kort en daarom ook geschikt voor kinderen. Daarna kunt u afkoelen op het strand.

Vanaf Propriano neemt u de D40 richting Bonifacio en kort na het oversteken van de Rizzanese rivier slaat u rechtsaf naar de D121 richting Belvédère en Campomoro. Passeer het vliegveld van Propriano. 4,5 km na de afslag is er aan de rechterkant een parkeerplaats. Als het vol is, parkeer dan aan de linkerkant van de weg.

Beschrijving van de wandeling naar het verlaten dorp A Chjava

In de flauwe bocht naar rechts vertrekken twee paden. Neem die aan de linkerkant, dat blijkt een enorm uitgespoeld spoor te zijn dat licht omhoog loopt. Na ongeveer 10 minuten bereik je een groot, kaal gebied. Hier rechts aanhouden. Het pad beschrijft een bocht naar links en onmiddellijk daarna loopt het pad weg naar rechts. Recht vooruit op de heuvel kunt u het eerste huis van A Chjava al zien.

Het tweede deel van het pad loopt door een schaduwrijk bosje. In dit bos zijn links en rechts overblijfselen te zien van terrassen waar vroeger landbouw werd bedreven. Een kwartiertje later bereik je het verlaten dorp A Chjava. Vanuit het meest statige huis kunt u genieten van een prachtig uitzicht op de Golf van Valinco. Het strand van Portigliolo strekt zich beneden uit.

Het dorp A Chjava werd tegen het einde van de 16e eeuw gesticht door de families Capponi en Mozziconacci uit Zicavo. Het was iets meer dan een eeuw bewoond. Enerzijds lag het dorp vrij blootgesteld aan de zee, wat plunderaars aantrok, en anderzijds staken malariamuggen de kop op uit de Rizzanese riviermonding. Tot overmaat van ramp droogde de belangrijkste waterbron van A Chjava op. De inwoners verlieten het dorp en stichtten de nederzetting Tivolaggio ongeveer 600 m hoger. Vandaag zijn de ruïnes van ongeveer 10 huizen te bezichtigen. Daarnaast zijn er de sterk vervallen resten van de gemeenschappelijke oven. Ongeveer 50 m achter de laatste ruïne staat een menhir langs de kant van de weg.

We keren terug langs dezelfde weg.