Haut-Taravo

Pont de la Trinité
Argiusta-Moriccio
Foce

De Haut-Taravo is het gebied in het bovenste deel van de rivier de Taravo. Het wordt in het noorden begrensd door de Col de Verde, die tevens de grens vormt tussen de departementen Haute-Corse en Corse-du-Sud. In het oosten rijst het Incudine massief op. In het zuiden wordt de Haut-Taravo omlijst door de Col de la Vaccia en de Col de Saint-Eustache. Naar het zuidwesten toe, bij Petreto-Bicchisano, opent de Taravo vallei zich. Dit is ongeveer de grens tussen de Haut-Taravo en het lager gelegen deel van de Taravo vallei. De westelijke bergketen is minder hoog. Het begint in het noorden met een uitloper van de Monte Renoso en loopt in zuidwestelijke richting naar Grosseto-Prugna.

De belangrijkste stad van de regio is Zicavo. Bovendien zijn er in de Haut-Taravo nog een aantal andere mooie dorpen, badplaatsen aan de rivier, watervallen, een Genuese brug, een menhir en een Torreaans kasteel. Verschillende wandelroutes zijn bewegwijzerd.

Om met de auto bij de Taravo huid te komen, heb je verschillende opties. Afhankelijk van waar u op het eiland woont, leidt een andere route naar deze streek:

• Vanuit Ajaccio neemt u de T40 richting Propriano en slaat u bij Grosseto-Prugna af naar de D83. Dit leidt naar Santa-Maria-Siché.
  • Vanaf Propriano neemt u de T40 richting Ajaccio en bij Petreto-Bicchisano neemt u de D757 richting Moca Croce en Zicavo.
  • Vanuit Solenzara of Porto-Vecchio neemt u de Alta Rocca tot Aullène en vanaf daar de D69 over de Col de la Vaccia richting Zicavo. Vanuit Aullène kunt u ook de D420 nemen over de mooie Col de Saint-Eustache richting Petreto-Bicchisano en Moca Croce.
  • Vanuit het noorden (Ghisoni) neemt u de D69 over de Col de Verde.

Tocht door de Haut-Taravo

De beschrijving van deze tocht begint in Petreto-Bicchisano. Als u de regio vanuit een andere richting binnenkomt, scroll dan naar beneden en lees verder vanaf het overeenkomstige punt. Als u de onderkant van de pagina hebt bereikt, gaat u hier terug en leest u verder tot u het overeenkomstige punt hebt bereikt.

Petreto-Bicchisano

(Corsicaans: Pitretu è Bicchisgià)

Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat Petreto-Bicchisano uit twee dorpen. Bicchisano zit op de T40, Petreto iets hoger op de D420. Het dorp telt ongeveer 560 inwoners. Vlakbij bevindt zich de dolmen van Settivà, die helaas niet meer kan worden bezocht. Petreto-Bicchisano vormt de grens tussen de Haut-Taravo en het lager gelegen deel van de Taravo vallei, waar zich talrijke prehistorische vindplaatsen bevinden, waaronder Filitosa.

Vanuit Petreto-Bicchisano volgt u de T40 in noordelijke richting naar Ajaccio. Nauwelijks 4 km na de mooie rotonde met zijn menhirs en dolmen (replica’s) steekt u voor het eerst de Taravo over. Hier vindt u een klimpark en, met de Pont d’Abra, een eerste Genuese brug met een prachtige badplaats.

Uiteindelijk bereik je Grosseto-Prugna. Hier neemt u de D2 richting Sainte-Marie Sicché. Bij de ingang van Santa-Maria-Siché (Corsicaanse spelling) liggen de resten van de 10e-eeuwse Romaanse kapel van Santa-Maria-Assunta (niet op de foto) vlak onder de weg. In het dorp komt de D2 samen met de D83, die nu bijna 20 km volgt.

Santa-Maria-Siche

1,2 km na Santa-Maria-Siché buigt de D126 naar rechts af richting Ampaza, waar u op de D26 uitkomt. U kunt deze weg naar Olivese nemen via Azilone en Forciolo, waarbij u de Taravo oversteekt. Ga echter verder via de D83 en doorkruis het dorp Campo

Campo

…en even later weer Frasseto.

Frasseto

Over Zévaco

Zevaco

…kom je bij Corrano.

Uiteindelijk komt de D83 samen met de D757 in Bains de Guitera (i Bagni). Hier stroomt zwavelhoudend water met een temperatuur van 45°C uit een bron. Dit wordt opgevangen in een oud betonnen bassin. Bij mijn laatste bezoek, echter, stroomde het water er weer recht uit. Elke dag stroomt er ongeveer 240.000 liter water uit de bron. Het is uitstekend voor de behandeling van reumatische aandoeningen en de gevolgen van bot- en gewrichtsletsels. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel soldaten naar Guitera-les-Bains gestuurd. De eens imposante thermen hadden 18 badcabines op de benedenverdieping en hotelkamers op de bovenverdieping. Vandaag maakt het complex een desolate indruk.

De bron kan worden bereikt via een pad rechts van het Total benzinestation.

Neem tenslotte de D83 terug richting Santa-Maria-Siché gedurende 500 m en neem dan de D28 richting Guitera-les-Bains. Ga door het dorp en je zult Giovicacce bereiken. Kort daarna slaat u linksaf de D128 op richting Tasso.

Tasso

Kort voor Sampolo komt de D128 weer samen met de D28.

Sampolo

Na Sampolo bereikt u Ciamannacce.

In de gemeente Ciamannacce, onderaan de Taravo, staat het menhir-standbeeld van U Castaldu. Een bord op de D328 vestigt de aandacht erop. Echter, mijn zoektocht was zonder succes… Het begin is veelbelovend, want na een paar meter staat er weer een bordje dat in de richting van de menhir wijst. Uiteindelijk kom je zelfs bij een informatiebord. Daarna is het voorbij. Ik moest het opgeven. Hier zijn de vermeende coördinaten van de menhir: 41° 55′ 54″ N, 9° 08′ 03″ E Misschien heeft iemand anders meer geluk en kan hij me zelfs een routebeschrijving met foto’s sturen?

Menhir U Castaldu

Na Ciamannacce, bereikt u Palneca. Even later steekt u de bovenloop van de Tavaro over en komt u op de D69. Sla hier linksaf, neem de D69 richting Col de Verde en verlaat Haut-Taravo in de richting van Ghisoni. Sla rechtsaf richting Cozzano.

Wie vanuit het noorden de Haut-Taravo binnenkomt, daalt vanaf de Col de Verde door het Forêt de Saint-Antoine en volgt de D69 richting Cozzano.

Palneca

Cozzano is een groter dorp in Haut-Taravo en heeft zijn eigen school.

Cozzano

Bij Cozzano links aanhouden en de D69 volgen richting Zicavo.

Zicavo wordt beschouwd als de hoofdplaats van Haut-Taravo. Er zijn hier verschillende kleine hotels. De D757a brengt je naar beneden naar de Taravo. Maar volg de D69 in de richting van Aullène.

Ongeveer 1 km ten zuiden van Zicavo bereik je de Pont de Camera. Het is de moeite waard de auto hier te parkeren en de beek een paar meter naar boven te volgen. Op deze manier vindt u een heerlijke zwemplek.

Pont de Camera

Slechts 12 km na de Pont de Camera bereikt u de Col de la Vaccia. Hier vindt u een zeer aan te bevelen auberge waar u typische streekgerechten kunt eten en ook kunt overnachten.

Ferme Auberge du Col de la Vaccia
Col de la Vaccia

Als u de D69 verder naar het zuiden volgt, komt u bij de Alta Rocca. Om in Haut-Taravo te blijven, neemt u op de pas de smalle D26, die in talrijke haarspeldbochten bijna spectaculair afdaalt naar Olivese.

D26 Col de la Vaccia nach Olivese

Olivese is weer een groter dorp in de Haut-Taravo.

In Olivese slaat u rechtsaf naar de D757 en volgt u deze gedurende 1,2 km. Hier slaat u bij een metalen kruis linksaf in de richting van de begraafplaats en parkeert u kort na de graven aan de linkerkant. Er zijn wat verwaarloosde sportvelden aan de rechterkant. Volg het pad te voet gedurende 100 m, houd dan rechts aan en blijf dit pad volgen tot in de vallei. Na ongeveer 10 minuten bereikt u de prachtige Genuese brug Pont de la Trinité, die de Taravo in een S-vorm overspant. De brug werd gebouwd in 1698 en uitgebreid in 1784.

Als u de D757 in noordelijke richting volgt, komt u na 7,5 km bij de Pont de Piconca. Hier kunt u aan beide kanten van de brug in de Taravu zwemmen. Deze plek is echter niet geschikt voor kleine kinderen.

Pont de Piconca

Als u de D757 blijft volgen, komt u weer in Bains de Guitera.

Maar ga nu terug naar Olivese en neem dan de D757 richting Argiusta-Moriccio. Ongeveer 5,5 km na Olivese, aan de rechterkant van de weg, staat een granieten zuil met de inscriptie “Foce”. Hier vlakbij staat het Torreaanse monument van Foce. Parkeer de auto bij de zuil en volg het brede pad. Na ongeveer 200 m slaat u linksaf en komt u direct bij de opgravingssite. Meer informatie hierover is hier te vinden.

Even later kruist u Argiusta-Moriccio.

Argiusta-Moriccio

1 km na Argiusta-Moriccio steekt u twee bruggen vlak na elkaar over. Er zijn goede parkeerfaciliteiten. Bij de tweede brug begint een wandelpad naar de waterval Piscia di l’Onda.

Het duurt ongeveer 45 minuten om naar de 50 m hoge waterval te wandelen. Het pad is geel gemarkeerd. Helaas was het gesloten tijdens mijn onderzoeksreis door de Haut-Taravo. Daarom zijn er hier (nog) geen foto’s van deze waterval.

Tenslotte bereikt u Moca Croce en vandaar gaat het verder naar Petreto-Bicchisano, waar de tocht door de Haut-Taravo weer een cirkel maakt.