Het achterland van de Golf van Sagone

Rosazia
Soccia
Golf von Sagone Hinterland

Het achterland van de Golf van Sagone bestaat uit vele kleine regio’s. Het gebied van Les Deux-Sévi (Due-Sevi) strekt zich uit van Cargèse naar het noordoosten. Het gebied rond Vico met de Liamone vallei wordt Les Deux-Sorru genoemd en de Cruzzini vallei en het kustgebied van Tiuccia en La Liscia wordt Cinarca genoemd.

Het vertrekpunt van deze tocht is Sagone. Vanaf hier leidt de D70 in 13 km naar de Col de Saint-Antoine. Hier, naast de rotonde op een omheind terrein met een kapel, staat het menhirbeeld Sagone 1, ook wel Appricciani genoemd. Helaas is het hoofd al erg verweerd. Het was ooit afgebroken en er weer op gekit. De oren en de borst zijn duidelijk zichtbaar. Het is ongewapend, behoort tot de jongste menhir-beelden van Corsica en is ongeveer 3000 jaar oud.

De menhir wordt momenteel gerestaureerd en kan op dit moment niet worden bezocht.

Vico Menhir Appricciani

Vanaf de rotonde kunt u ofwel rechtstreeks naar Vico gaan (1 km), of een kleine omweg maken door nog 3,5 km over de D70 in de richting van Col de Sevi en Evisa te rijden. Al vanaf deze weg (stop noodzakelijk) heeft u een prachtig uitzicht naar beneden naar Vico en de Liamone vallei. Draai tenslotte de D156 op. Na 1,5 km steekt u de beek Catena over. Kort daarna leidt een onverharde weg naar een grote stenen boog, de Arca di a Catena, vanwaar u naar beneden kunt kijken in de Catena-kloof. Helaas werd de plaats lange tijd gebruikt als een wilde vuilnisbelt. Ook nu nog ligt er allerlei afval op de helling.

Vico Arca di a Catena

Via de dorpen St-Roch en St-Martin keren we terug naar Vico.

Vico is de hoofdplaats van de streek Les Deux-Sorru en heeft duidelijk voordeel gehaald uit zijn beschutte ligging in het achterland. Enerzijds was de malariamug aan de kust gevreesd, anderzijds waren aanvallen van piraten een voortdurend gevaar. In 1572 werd de zetel van de bisschop zelfs verplaatst van Sagone naar Vico. Als u door Vico loopt, zult u zien dat het twee dorpspleinen heeft. De huizen zijn relatief hoog. Het kleine benzinestation aan de doorgaande weg is ook grappig.

Net buiten Vico, aan de D1, ligt het klooster van Saint-François, gesticht in 1481. U kunt hier overnachten.

Nadat u Vico bent gepasseerd, slaat u af in de richting van Murzo en steekt u na ongeveer 2,5 km de rivier de Liamone over, waar u bij de Pont de Belfiori een mooie badgelegenheid vindt. We kunnen ook het restaurant U Ponte van harte aanbevelen. De vriendelijke eigenaars van het restaurant hebben ons al geholpen met een panne. Hun pizza’s (alleen ’s avonds) en de Salade du chèvre chaud zijn heerlijk.

In Murzo, waar eind september het jaarlijkse Honingfestival plaatsvindt, gaat u scherp rechtsaf de smalle D4 op. Dit eenzame weggetje loopt langs de vallei van de Liamone en na ongeveer 5 km heeft u een prachtig uitzicht in de diepte. Nu wordt het weer een beetje smaller. Iets minder dan 8 km na Murzo, bereikt u Muna.

Muna is een verlaten dorp dat op de helling boven de D4 ligt. Hier vindt u vele mooie fotomotieven.

» meer over Muna

Muna

Vanaf Muna leidt de D4 naar de Cruzzini via Rosazia, Salice en Azzana (17 km van Muna). De D104 gaat nog verder de vallei in. De D4 kruist de Cruzzini. Onmiddellijk daarna slaat u rechtsaf de D125 op en volgt u de rivier een tijdje. Hier vindt u zeer mooie badplaatsen.

Cruzzini
Cruzzini Pont d'Azzana

Tenslotte kruist u Lopigna en Arro. Als u genoeg heeft van bochtenwerk, slaat u na Arro linksaf richting Ambiegna en neemt u de D25 via Casaglione naar het strand van Liamone (13,5 km).

Voor wijnliefhebbers is een omweg naar het wijnhuis Clos d’Alzeto aan te bevelen, waar uitstekende wijnen worden geproduceerd. Alle wijnen kunnen worden geproefd.

Clos d'Alzeto

Sla rechtsaf na Arro, volg de D1 naar Vico (22 km). Deze smalle weg is landschappelijk zeer de moeite waard en gaat over de Pont de Truggia, waar zich onder de brug een mooie badplaats bevindt.

Pont de Truja - Pont de Truggia

In het achterland van de Golf van Sagone kunt u ook een zeer mooi bewaard gebleven dolmen bezoeken, de Dolmen de Tremeca.

Hoe er te komen: Vanaf Sagone, neem de D81 richting Ajaccio. Na het oversteken van de rivier Liamone buigt de D25 af naar links richting Casaglione. Langs drie campings, bereik je Casaglione. Eenmaal in Casaglione maakt de weg een ruime bocht naar links, waarna u de pas gerestaureerde kerk ziet. U kunt de auto het beste parkeren op de weg voor het Casa Comunale.

Toegang: Onmiddellijk links van het Casa Comunale loopt een weg die licht omhoog loopt. De weg maakt een bocht naar rechts. Aan de rechterkant passeer je een mooie poort. Ga rechtdoor. Na iets meer dan 5 minuten bereikt u een reservoir. De weg loopt om het stuwmeer heen naar links en klimt steil omhoog. Op sommige plaatsen is het gebetonneerd. Het pad leidt steil omhoog over verschillende haarspeldbochten. Uiteindelijk kom je bij een poort gemaakt van oude bedroosters. Steek deze poort over. Daarna gaat het pad licht omhoog. Op een kleine vlakte leidt een duidelijk pad naar rechts. Hier, echter, kiest u het meer onopvallende pad rechtdoor. Er is prikkeldraad en een stenen muur aan de linkerkant. Het pad loopt licht bergafwaarts. Houd schuin naar rechts. Houd kort daarna links aan en klim over een stenen muur met prikkeldraad (blauwe koorden!, 8 minuten na het oversteken van het hek). Volg het pad erachter nog 70 m om de dolmen onder een kermeseik te bereiken (N 42.073733, E 8.781200). Keer terug langs dezelfde weg. Het duurt 50 minuten om er te komen en terug.

De dolmen werd beschreven door Roger Grosjean in 1966. Het is een van de indrukwekkendste dolmens van Corsica. Hij is 3 m lang en 2 m breed. Het bestaat uit vier ondersteunende, betrekkelijk dikke granieten platen en een bovenplaat. Deze dekt echter alleen het achterste deel van de dolmen. Vermoedelijk zat er ooit ook een afdekplaat op het voorste gedeelte. Dit is echter verdwenen.

Dolmen de Tremeca

Guagno-les-Bains (I Bagni) was een beroemd kuuroord. Zelfs Napoleon de 3de herstelde hier. De thermale baden zijn gesloten sinds het einde van de jaren 1990. Of en wanneer ze weer open zullen gaan staat nog in de sterren geschreven. Op korte afstand is een mooie zwemplaats aan de rivier.

Guagno (720 m) is omgeven door kastanjebossen en is een etappe van de Mare a Mare Nord.