Boven Tavignano Vallei

Tavignano vallei
Tavignanotal

In tegenstelling tot de Restonica vallei is de Tavignano vallei volledig autovrij en loopt er alleen een oud muilezelpad door de vallei. In de zomer is het raadzaam vroeg te vertrekken, want er is nauwelijks schaduw in het lager gelegen deel en u loopt altijd op de zuidhelling. U kunt het pad niet missen, want het volgt de bekende Mare a Mare Nord, die ook wordt gevolgd door het langeafstandspad Ile-RousseCorte. Tijdens de wandeling in de Tavignano vallei kunt u op verschillende punten afdalen naar de rivier en een verfrissende duik nemen in fantastische poelen. Verschillende mogelijke combinaties van wandelen en baden worden hieronder beschreven.

Het vertrekpunt van de wandeling is de parkeerplaats ten noorden van de citadel van Corte. Als u uw auto liever in de schaduw direct aan de Tavignano parkeert (interessant voor degenen die van plan zijn terug te lopen in de rivier), rijdt u vanaf de rotonde bij de grote supermarkt op de Avenue du 9 Septembre in de richting van de Restonica vallei. Steek de Restonica en vervolgens de Tavignano over en sla linksaf. Volg deze weg en sla na 300 m schuin rechts af. De weg kruist de Tavignano weer. Parkeer de auto onder de bomen (N 42° 18.273′ / E009° 08.843′). Daarachter ligt Camping Chez Bartho. Steek de brug weer te voet over en keer terug naar de weg, die u aan de linkerkant volgt.

Uitgangspunt

Bij de ingang van het pad staan verschillende wandelbordjes. Zij geven ook informatie over de Refuge de Sega, een hut waar wandelaars van de Mare a Mare Nord onderdak vinden. Van Corte naar de Sega refuge duurt tussen de 4 en 5 uur. De meeste dagwandelaars gaan echter niet zo ver. Het pad is niet te missen en is om de paar meter in oranje aangegeven.

Wandelen en zwemmen in de vallei van Tavignano

Als u alleen een snelle duik in de lager gelegen zwembaden wilt nemen, houdt u na 300 m links aan en komt u meteen bij de Tavignano. Volg de rivier nog 300 m bergopwaarts en u komt bij een mooie badplaats. U kunt het pad verder volgen en na een goede kilometer komt u bij een andere poel.

Het zwarte meer is een aanrader, waar sprongen tussen 1 en 14 m mogelijk zijn. De rotswand is absoluut verticaal en je kunt de hoogte van sprong tot sprong benaderen. Het is noodzakelijk de Tavignano een stukje omhoog te volgen (ongeveer 500 m). Dit gedeelte is bijzonder mooi en u bereikt een prachtige waterval waar ook sprongen mogelijk zijn.

Vanaf Corte, volg de oranje Mare a Mare de vallei in. Terugkijkend in de richting van Corte, word je je pas echt bewust van de grote afmetingen van de citadel. U komt langs een bron waar u misschien uw watervoorraad wilt bijvullen. Onderaan het pad ontdekt u talrijke terrassen die vroeger voor de landbouw werden gebruikt. Na 45 minuten dalen wij links steil af langs een pad dat niet duidelijk zichtbaar is naar het zwarte meer. Onmiddellijk na deze splitsing maakt de Mare a Mare Nord een scherpe bocht naar rechts en steekt u de beek Antia over, die overigens in het zwarte meer uitmondt. Er is hier ook een Bergerie. Op dit punt heeft u echter de afslag naar het zwarte meer al zo’n 500 m gemist! Dus als je bij dit meer wilt komen, moet je omkeren!

Tavignano vallei
Tavignanotal

De mensen uit Corte noemen het zwarte meer (Lavu Niellu) zo omdat het enorm diep is en bovendien in een smalle mini-kloof ligt. Als je boven aan de 14 meter hoge sprong staat, lijkt het water echt zwart, afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Het is mogelijk om de Tavignano te volgen tot aan Corte. Er zijn geen echte moeilijkheden, bovendien kunt u altijd uitstappen en een stukje boven op het pad lopen. Belangrijk: Alle waardevolle spullen moeten waterdicht worden ingepakt! Je passeert verschillende mooie zwembaden. Het allerlaatste stuk voor Corte is een beetje saai, maar je verlaat de rivier bijna bij de auto, als je die in de schaduw voor Camping Chez Bartho hebt geparkeerd. Al met al duurt het ruim 2 uur om terug te keren naar de Tavignano.

Als u vanuit Corte iets meer dan twee uur langs de Mare a Mare Nord loopt, komt u bij een houten brug. De zwembaden hieronder nodigen u uit om een duik te nemen. Velen zijn tevreden om af te koelen en dan dezelfde weg terug te lopen. Dit is echt heel mooi, vooral het uitzicht naar beneden in de kloof is geweldig. Maar het is veel spannender om de Tavignano door de kloof te volgen. Na ruim 3 uur bereik je het zwarte meer. Daar kunt u of naar boven klimmen naar het pad of de tocht nog 2 uur voortzetten naar Corte. Een beschrijving is te vinden in het gedeelte over de rivierwandeling. Een goede uitrusting is een eerste vereiste om de Tavignano-kloof te bewandelen. Zelfs in hoogzomer is het te koud voor een zwembroek en een T-shirt! Een wetsuit en goede schoenen zijn een absolute must. Bovendien moet de bagage waterdicht verpakt zijn. De tocht door de Tavignano vallei is niet geschikt voor kinderen onder de 10 jaar. U moet ook enige ervaring hebben met rivierlopen. Een touw van 10 meter kan nuttig zijn. Opgelet: Vertrek alleen bij veilig weer, want er zijn geen uitgangen in de kloof!

Foto’s van de hogere vallei van Tavignano