De noordkust van de Golf van Valinco

Strand von Tavaro
Tour de Capannella
Strand von Cupabia

Vanaf Propriano, neem de T40 richting Ajaccio. Bij de rotonde waar de rondweg van Propriano vertrekt, kunt u de D257 nemen naar de Bains de Baracci. Dit is een 52 graden hete zwavelhoudende bron die al in de oudheid bekend was. Het thermale hotel is al lang gesloten en aan verval overgelaten. Ook de thermale baden waren lange tijd gesloten. Na renovatie werd het echter weer in gebruik genomen. Nu kunt u ontspannen in het water van 37° C, binnen en buiten. Een ideaal alternatief programma voor een regenachtige dag.

Openingstijden: 10.00 – 19.30 uur in de zomer en 10.00 – 18.30 uur in de winter.

Prijs: 5€

» Bains de Baracci website

Als u de weg verder landinwaarts volgt, komt u in de Baraci vallei. Deze rondreis is zeer de moeite waard en wordt hier beschreven.

Terug op de rotonde volgt u de T40 richting Ajaccio. De weg loopt achter het strand van Baraci langs. Een parkeerplaats is met borden aangegeven. Het strand van Baraci ligt aan de monding van de rivier de Baraci. Aan de zuidkant van het strand zwemmen vooral de gasten van de campings Tikiti, Colomba of Milella, die niet ver weg liggen.

Strand von Baraci

Na 2,3 km buigt een smalle weg naar rechts af in de richting van de wijk Canna et Piatana. Volg deze weg gedurende 600 m en u zult aan de rechterkant een stenen muur zien.

In het gebied erachter, zichtbaar vanaf de weg, staat het menhirbeeld van Santa Naria. Dit wordt in geen enkele andere reisgids vermeld. Met zijn 3,74 m is het het grootste menhirbeeld van Corsica en zou het van verre op ons neer kunnen kijken. Maar dit is niet mogelijk, want zij ligt zeer ongemakkelijk op haar zij, met haar hoofd licht overhangend. Haar gezicht lijkt dan ook verwrongen van pijn. Een lang zwaard is zichtbaar boven haar borst. Op basis van het wapen dateerde Roger Grosjean het in 1350 v. Chr. Het beeld werd in 1973 door jagers ontdekt. Gelukkig lag het toen met zijn gezicht naar de grond, waardoor het beschermd was tegen verwering. Op de rug zie je een vleugje van de ruggengraat en de schouders.

Menhir Santa Naria

De T40 wordt maar kort gevolgd, want al snel buigt de D157 naar links af richting Porto-Pollo en Filitosa. Als u de T40 blijft volgen, komt u bij Olmeto, een mooi bergdorpje.

Olmeto

Vanaf het dorp Olmeto, hoog boven de golf, kunt u genieten van een prachtig uitzicht op Propriano en het achterste deel van de golf van Valinco. Olmeto ligt direct aan de T40. De uitdagend uitziende stad met zijn ongepleisterde, torenachtige huizen laat geen tweebaansweg toe en dus wordt het verkeer geregeld met verkeerslichten in eenrichtingsverkeer. Het is jammer om Olmeto niet te bezoeken. Madame Colomba Bartoli-Carabelli bracht hier de laatste jaren van haar leven door. Haar voormalige huis is recht tegenover het Hôtel de Ville. De vrouw die getekend is door de vendetta, de bloedvete, is beroemd geworden door de roman van Prosper Mérimée (Colomba).

» meer over Olmeto

Kort nadat u de D157 bent opgedraaid, ziet u aan de linkerkant een prachtig uitzicht op Propriano (parkeerplaats). Iets verder buigt een weg naar links af naar het strand van Campitellu/Olmeto. Deze leidt langs de Genuese toren van Calanca (Tour de Calanca), die helaas particulier bezit is en niet kan worden bezocht. De weg daalt steil af naar de zee en eindigt bij een grote parkeerplaats met een voetbalveld.

Strand van Campitellu

Castello di Cuntorba

Een andere weinig bekende prehistorische site is het Castello dei Cuntorba.

Dit prachtige Torreaanse kasteel uit de Bronstijd is een van de grootste van het eiland, samen met Arraghju, Tappa en Cucuruzzu. De ligging boven de Golf van Valinco is uniek! Het kasteel is omgeven door een 94 m lange en gemiddeld 2,5 m brede muur. De ingang is aan de oostkant. Het centrale monument bestaat uit een eerste kamer met een diameter van ongeveer 4 m. Van hieruit leidt een bijna 8 m lange gang naar de hoofdkamer, de zogenaamde torra. Een oude molensteen werd hier gevonden.

Qua architectuur lijkt het Castellu op een Sardijnse nuraghe. Rond dit castellus zijn talrijke overblijfselen van hutten ontdekt. De site werd opgegraven door Joseph Cesari.

Toegang: Vanaf de D157 neemt u de smalle D157A (borden “Les Balcons du Valinco” en “Les Bergeries du Valinco”) bergopwaarts. Na 1,3 km, verlaat u de auto en neemt u het pad bij brievenbus nummer 33 (net voor het vakantiedorp met houten bungalows aan de linkerkant), dat een kleine heuvel op leidt. Twee stenen zuilen markeren de ingang van het terrein.

De D157 loopt door Abartello/Olmeto-Plage direct boven zee. Hier vindt u verschillende vakantieoorden en enkele restaurants die mooi boven het water liggen. Aan het eind van het dorp begint een 3 km lang zandstrand, dat wordt doorsneden door de rivier de Taravo. Het oostelijke deel heet Tenutella strand, het westelijke deel Taravo strand.

De weg loopt weg van de zee. Rechtsboven rijst de gerenoveerde Genuese toren van Micalona op de heuvel op. Dit kan gehuurd worden als vakantiehuis. Uiteindelijk kom je op een kruispunt. Rechtdoor gaat de D57 naar Filitosa en dan verder naar Sollacaro.

Filitosa

Filitosa is de beroemdste prehistorische vindplaats van Corsica en is ver buiten Corsica bekend om zijn belang. In 1946 stuitte de eigenaar van de Filitosa-site, Charles-Antoine Cesari, op verschillende menhir-beelden aan de voet van de Filitosa-heuvel. Tegenwoordig is het een groot openluchtmuseum dat u niet mag missen. Filitosa is ook spannend voor kinderen, die in de gangen van de prehistorische gebouwen kunnen kruipen.

» meer over Filitosa

Op het kruispunt leidt de D157 in de richting van Porto Pollo en Serra-di-Ferro. Hij doorkruist de brede Taravo vallei en gaat via een smalle brug over de Taravo rivier. Onmiddellijk daarna kom je op een ander kruispunt. Vlakbij, op een privé-terrein, staat het menhir-standbeeld van U Paladinu.

Vrij toegankelijk is daarentegen de prachtige dolmen A Tola di u Turmentu. Het is gelegen op een kleine heuvel in de Tavaro vallei. De bovenste plaat meet ongeveer 1,80 x 1,20 m en is tot 30 cm dik. Er liggen nog andere platen in de buurt en daarom wordt aangenomen dat hier ooit meerdere dolmens hebben gestaan.

Vanaf het kruispunt bij de brug over de Taravo volgt u de D757 richting Ajaccio. Na 250 m slaat u linksaf de D335 op richting Pietra-Rossa. Na 600 m gaat een smalle weg naar rechts. Er is een rode brandkraan hier. Parkeer uw auto aan de kant van de weg en volg de smalle weg gedurende 500 meter. Aan de linkerkant loopt een pad, dat wordt geblokkeerd door een hek. Hierover kan rechts worden geklommen (metalen ladder). Volg het pad, dat licht klimt en na ongeveer een kilometer naar rechts buigt. Na grote cactusvijgen aan de rechterkant bent u bijna op uw bestemming. Na een bocht naar rechts wordt het pad breder en komt uit op een plein. Onmiddellijk daarachter is de dolmen. Het duurt 20 minuten om er te komen.

Dolmen A Tola di u Turmentu

Vanaf het kruispunt bij de Taravo-brug neemt u de D757 richting Porto-Pollo.

Porto-Pollo ligt aan het noordelijke uiteinde van de Golf van Valinco. Het kleine vissersdorp komt alleen tot leven in het hoogseizoen. Buiten deze tijd, is er hier nauwelijks iets aan de hand. Het strand is vlak en er liggen talrijke boten voor anker. Naast een handvol hotels zijn er drie campings en een paar restaurants en snacks.

Porto-Pollo

De D155 leidt naar Serra-di-Ferro, vanwaar men een prachtig uitzicht heeft over de vruchtbare Taravo-vallei en de Golf van Valinco. Vanuit Serra-di-Ferro leidt een korte wandeling naar de zeer fraai gerestaureerde Genuese toren van Capannella. Van hieruit kunt u de baai van Cupabia zien met zijn zeer populaire zandstrand.

Als u wilt gaan zwemmen op het strand van Cupabia, moet u vanuit Serra-di-Ferro de D155 volgen en na 3,3 km afslaan naar de D155A, die naar het strand leidt. Camping Cupabia ligt direct achter het strand.

De D155 gaat verder en biedt steeds weer prachtige uitzichten op de kust. Na precies 10,7 km buigt een smalle weg scherp naar links af in de richting van Cala di Cigliu. Als u deze weg volgt, bereikt u het beginpunt van de korte wandeling (20 min) naar de goed bewaarde Genuese toren op Capu Neru. Als u een beetje klimt, kunt u de ingang op 4 m hoogte bereiken en zo in de toren komen en vervolgens op het uitkijkplatform.

De D155 gaat verder richting Ajaccio. Net voor Acqua Doria buigt een weg naar links af naar Capo di Muro met zijn Genuese toren en Cala d’Orzu (zie Golf van Ajaccio zuidkust).