skip to Main Content

Vacca

De Vacca is vooral bekend om zijn fantastische canyoning tour. Maar ook wie gewoon wil zwemmen, vindt in de Vacca prachtige plekjes, waarvan sommige vrij gemakkelijk te bereiken zijn, andere wat moeilijker. De Vacca-kloof is diep ingesneden en kan alleen met speciale uitrusting worden betreden. Deze kloof scheidt de bovenste baden van de onderste.

Boek een begeleide canyoning tour in de Vacca

» Canyoningtocht in de Vacca met Corsica Canyon buchen

» Canyoningtocht in de Vacca met Natura Canyon buchen

Vacca – lagere zwembaden

Als u in de hoogzomer genoeg heeft van de overvolle stroomgebieden en een eenzame rivierwandeling wilt maken in de omgeving van Bavella, kunt u een rivierwandeling maken langs de benedenloop van de Vacca en de eenzame stroomgebieden bereiken. Het duurt anderhalf uur om de samenvloeiing met de Jallicu te bereiken.

Vanuit Solenzara neemt u de D268 richting de Bavella-pas. Na 7 km bent u bij Camping U Rosumarinu. Ga verder en na nog eens 3 km komt u bij Camping U Ponte Grossu, waar u de rivier de Solenzara oversteekt. Volg de weg nog een kilometer en parkeer de auto aan de linkerkant op een grote parkeerplaats.

Tour in de lagere Vacca

U daalt af naar de rivier, die hier nog steeds Solenzara heet, en volgt hem naar boven. Er zijn hier al mooie zwembaden, maar in de onmiddellijke omgeving van de parkeerplaatsen is er veel te doen. Weldra bereikt u het punt waar de Fiumicelli en de Vacca samenvloeien en de rivier de Solenzara vormen. Volg de grotere rivier, links van beneden gezien, die vanaf hier de Vacca wordt genoemd.

De terugweg loopt ook langs de rivierbedding.

Vacca – bovenste zwembaden

Vanuit Solenzara, neem de D268 richting Col de Bavella. Net na de Col de Larone is er een haarspeldbocht en een kilometer later een tweede. Hier parkeer je de auto op de weg. Als hier alles vol is, is er 200 meter verder aan de linkerkant een goede parkeermogelijkheid.

Toegang

Direct in de haarspeldbocht leidt een pad door het maquis. U kunt genieten van een prachtig uitzicht op de rotsen van Bavella. Na ongeveer 25 minuten splitst het pad zich en gaan we hier naar rechts. Het pad wordt erg steil en je moet je aan de bomen vasthouden om veilig beneden te komen.

Eenmaal bij de Vacca aangekomen, volgt u de rivier naar beneden en vindt u geweldige zwembaden. Let op: De rivier kan alleen volledig worden afgedaald met een canyoninguitrusting. Het eerste abseilpunt met een diepe poel eronder kan aan de linkerkant worden omzeild. Een sprong is ook mogelijk. Onmiddellijk daarna bereikt u de gordijnwaterval. Maar in geen geval mag je verder gaan zonder uitrusting!

Neem dezelfde weg terug naar de auto.