skip to Main Content
Zoza

De rivierbadplaats Zoza ligt onder het gelijknamige dorp, midden in de Alta Rocca. Het ligt een flink eind onder het Rizzanese stuwmeer. Er is een diep zwembad vlak bij de brug. Daarachter buldert een waterval. Verderop stroomt het water over grote granieten platen. Je kunt de rivier een beetje verder volgen en meer poelen vinden.

Attentie: Ik nam de foto’s op een dag na een storm. Normaal is het water niet zo bruin als op de foto’s.

Zoza (niet te verwarren met Zonza) ligt aan de D20 die van Sainte-Lucie-de-Tallano naar Sorbollano leidt. Als u van Col de Bavella komt, neemt u vanaf Zonza de D420 richting Quenza en gaat u verder richting Aullène. Net voor Sorbollano slaat u linksaf de D20 op en volgt u deze gedurende 10 km, waarbij u het Rizzanese stuwmeer passeert. In Zoza parkeert u op de kleine parkeerplaats aan de rechterkant van de weg of iets daarvoor in de bocht naar rechts op het parkeerterrein.

Als u vanuit het zuiden komt, rijdt u naar Sainte-Lucie-de-Tallano en slaat u af naar de D20. Volg deze weg 4 km en parkeer aan de linkerkant van de weg of rijd nog 150 m door tot het einde van het dorp, waar u in een bocht naar links een grotere parkeerplaats vindt.

Toegang

Vanaf de kleine (zuidelijke) parkeerplaats aan de kant van de weg leidt een trap naar beneden naar de parallelweg. Daar begint een breed pad dat naar beneden leidt naar Rizzanese. Het duurt ruim 5 minuten om af te dalen. De badzone is direct bij de brug.