Tour de Pinarellu

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Speciale zwem- en snorkelwandeling naar het eiland bij het strand van Pinarello. De bestemming is de Tour de Pinarellu pleziertoren. Een geweldige ervaring voor het hele gezin!

Het begin van deze kustwandeling is aan het zuidelijke uiteinde van het lange zandstrand dat zich uitstrekt van Pinarellu/Pinareddu ongeveer 2 km naar het zuiden. Vanaf Pinarellu volgt u eerst de D468 in zuidelijke richting en na ongeveer 600 m buigt de weg naar Capu di Fora naar links af. Volg deze weg ongeveer 1 km tot u aan de linkerkant parkeerplaatsen ziet. Ga door het dennenbos naar het strand, dat u vervolgens in oostelijke richting volgt. Als u met de fiets komt, kunt u nog een stukje verder fietsen en na de kleine rietvijver aan de linkerkant van de weg meteen linksaf de smalle natuurweg naar het strand inslaan.

Beschrijving van de korte wandeling naar de Tour de Pinarellu

Aan het zuidoostelijke uiteinde van het strand (dit is een paradijs voor kleine kinderen voor hun eerste snorkelpogingen; het water is slechts zo’n 30 – 40 cm diep ver uit de kust) begint de “Chemin des douaniers” langs de muur van een privé-terrein. Er zijn nog geen borden of markeringen, maar het pad is gemakkelijk te vinden. Na ongeveer 100 m buigt een duidelijk pad naar links af in de richting van de zee. Wie echter de Tour de Pinarellu wil bereiken, blijft op de juiste weg, die door het maquis loopt.

Na ongeveer halverwege Capu di Fora wordt het terrein iets uitdagender en vanaf hier zijn er lichtgroene padmarkeringen. Het pad loopt terug naar de zee en loopt gedeeltelijk over de rotsen. Gedeeltelijk onbeschut en met een paar gemakkelijke klimmetjes voert de route langs kleine bad- en snorkelbaaitjes naar het uiterste oostpuntje van Capu di Fora. Hier moet u uw zwemschoenen en zwemkleding aantrekken en de spullen die u droog wilt houden in uw rugzak opbergen. Wadend, nemen we de rechtstreekse weg naar Île de Pinareddu. De grond is steenachtig en mag nooit op blote voeten worden betreden. Het water is ongeveer taille diep (afhankelijk van het getij; zelfs aan de Middellandse Zee zijn er getijdeverschillen tot 1 m).

Eenmaal op het eiland houdt u de noordelijke richting aan en klimt u over de rotsen om een kleine baai te bereiken. Van daaruit leidt een duidelijk zichtbaar pad omhoog naar de Tour de Pinarellu, een oude Genuese toren. Daarboven kunt u genieten van het prachtige uitzicht op de Golf van Pinarellu of naar het zuiden. Als het zicht goed is, kunt u tot aan de Cerbicalen-eilanden of Sardinië kijken.

Op het eiland zijn er vanaf de toren nog een paar kleine paadjes die naar een of andere kleine baai leiden, maar we raden zeker een lange broek aan om ze te verkennen, want de struiken van de eilandmacchia zijn erg stekelig.

De weg terug is dezelfde weg.