Bura waterval

middelzware wandeling
uitdagende wandeling
Cascade de Bura

De Bura waterval (Cascade de Bura, ook wel Cascade de Buja of Bughja genoemd) is een verborgen natuurlijke schoonheid midden in het ongerepte Fium’Orbu. De regio is weinig ontwikkeld voor toerisme. Vanuit de dorpen heeft u vaak een prachtig uitzicht op de oostkust van Corsica. Men vindt er prachtige kastanjebossen.

Onder de waterval bevindt zich een klein zwembad. De wandeling is slechts in beperkte mate geschikt voor kinderen. Het pad is enigszins verwarrend en steil op sommige stukken en klimt 300 m op het korte stuk. Een blik op de wandelkaart is bedrieglijk, want de wandeling is inspannender dan hij lijkt. Het dragen van goede schoenen wordt sterk aanbevolen.

Vanaf Migliacciaru (ten zuiden van Ghisonaccia) neemt u de D45 tot Pietrapola en vervolgens de D445 of de D945 tot San-Gavino-di-Fiumorbo. Vanuit San-Gavino-di-Fiumorbo neemt u de D245 richting Isolaccio-di-Fiumorbo. Maar dit is niet te ver. Bij de tweede ijzeren brug naar San Gavino (in een markante bocht naar rechts die de Buja oversteekt; vlak voor het gehucht Milella), parkeert u uw auto aan de kant van de weg.

Beschrijving van de wandeling naar de Bura waterval

Kijkend naar de vallei, begint het pad links van de brug. Je gaat rond een omgevallen kastanjeboom. Na ongeveer 7 minuten kom je bij een waterinlaat en een grote pijp. Hier moet je de beek oversteken. Aan de andere kant gaat het pad steiler omhoog. Volg de oranje stippen. Ongeveer 10 minuten later kom je bij een splitsing. Volg de pijl die naar de Cascade de Buja wijst. Het andere pad leidt naar het dorp San-Gavino-de-Fiumorbo. Vanaf hier is het nog 20 minuten naar de waterval. Het pad klimt steil omhoog. Het is hier en daar een beetje verwarrend. Zo nu en dan kom je een cairn of een oranje stip tegen. Maar je kunt het geluid van de beek altijd beter horen, wat je helpt om je weg te vinden in dit kastanjebos.

De afdaling volgt hetzelfde pad.