Capu Rossu

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De beklimming van de Capu Rossu met zijn Genuese toren Tour de Turghiu is een van de wandelhoogtepunten op Corsica. Het uitzicht vanaf het platform van de Genuese toren is sensationeel.

De wandeling is ook zeer geschikt voor kinderen. Er is echter nauwelijks schaduw. Daarom moet u de wandeling zeker ’s morgens of vroeg in de avond maken.

Deze wandeling is het mooist in de lente. Dan is het maquis in volle bloei. Als je vanaf de toren uitkijkt over de Golf van Porto, rijzen daarachter besneeuwde bergtoppen op.

Vanaf Piana neemt u de D824 richting het strand van Arone en de baai van Ficajola. Na ongeveer 6 km parkeert u de auto in de bocht naar links of op de parkeerplaats. U kunt zich na de wandeling verfrissen bij de snackbar. Het is echter alleen tijdens het seizoen geopend.

Beschrijving van de wandeling naar Capu Rossu / Capo Rosso

Het eigenlijke pad begint boven de bocht bij het grijze bord Capu Rossu. Het is omzoomd met stenen muren. Vanaf de parkeerplaats, iets verder naar het westen, komt u ook op dit pad.

Na 10 minuten passeert u tussen twee bakstenen vierkante stenen pilaren. Meteen daarna kom je bij een splitsing. Sla hier rechtsaf, maar even later komen de twee paden weer bij elkaar. Na 100 m bereikt u oude muren met een bordje “Site classé Capu Rossu”. Aan de rechterkant, aan de andere kant van de Golf van Porto, ziet u het schiereiland Scandola.

Een kwartier na de muren buigt het pad naar links. Hier is een kleine plek met stenen onder de struiken. Aan de rechterkant is het de moeite waard het pad een paar meter te volgen, want u hebt hier een prachtig uitzicht. Onmiddellijk daarna passeert u de overblijfselen van een oude dorsvloer. Deze en drie andere op het schiereiland Capu Rossu getuigen van het feit dat het gebied vroeger intensief werd geëxploiteerd.

Amper 10 minuten later bereikt u een kleine open vlakte met een hut en een wegwijzer. Dit wijst naar Capu Rossu in 1 uur 25 min. en in 1 uur 05 min. Hier gaan we naar rechts en nemen het kortere pad. Het langere pad leidt iets verder naar beneden, dichter bij de zee, en komt dan weer op het gewone pad uit. Als je de sportieve route wilt nemen, moet je toch de kortere kiezen.

Na nog eens 10 minuten bereikt u een andere wegwijzer. Dit geeft echter alleen de normale route aan. Als u de sportieve beklimming wilt nemen, moet u hier rechtsaf slaan en de cairns volgen. Op de sportieve beklimming zijn er enkele gemakkelijke klimstukken (voor onze kinderen (9 en 11 jaar) was het pad goed begaanbaar, zie kaart en foto’s hieronder). Na een half uur bereikt u een heuvel vanwaar u de Genueser toren van heel dichtbij kunt zien. Daartussen is er echter nog een diep gangpad. Aan de rechterkant, steeds de cairns volgend, daalt u een beetje af en klimt dan omhoog naar de toren aan de andere kant.

Als u de normale route wilt nemen, volgt u het pad en na minder dan 10 minuten komt u langs een bron. Iets meer dan 5 minuten later bereikt u een groter stenen huis met twee kamers, met aan de voorkant een oude dorsvloer. Hier heb je het laagste punt van de wandeling bereikt. De beklimming van de Genueser toren duurt ongeveer een half uur. Het eerste kwartier loopt het pad door struikgewas en wordt dan rotsachtiger en steiler. Het pad volgt een rotsachtige geul en is deels heel mooi aangelegd met stenen muurtjes. Het zigzagt naar boven. Het laatste stuk leidt over grote stenen platen naar de toren.

De Genuese toren (Tour de Turghiu) kan worden betreden via een buitentrap. Een andere smalle trap in de muur rechts leidt naar het uitkijkplatform. Het kijkt uit over de hele Golf van Porto.

De terugweg is dezelfde, maar ik raad aan om niet op de sportieve manier af te dalen.

Het uitzicht vanaf Capu Rossu

In het uiterste noorden ligt Île de Gargali met een Genuese toren erop, rechts het schiereiland Scandola, gevolgd door Monte Senino en Punta Castellucciu. U kunt de drie stranden aan de noordkust van de Golf van Porto zien (Gradelle, Caspiu en Bussaglia). Aan het uiteinde van de golf ziet u Porto en, iets naar rechts, Capu d’Orto en Capu di u Vitullu. In het zuiden ziet u het strand van Arone. Rechts daarvan steken twee grotere stukken land de zee in. De hogere voor Punta d’Orchinu en de ondiepere achter Punta d’Omigna. Bovenop beide staat een Genuese toren. Aan het eind kunt u de Golf van Lava en de Îles Sanguinaires nog zien.