Crêtes d’Ajaccio

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De wandeling op de Crêtes d’Ajaccio is zeer panoramisch en ideaal voor de lente of de herfst. Het kijkt uit over de hele Golf van Ajaccio. Onderweg zult u prachtige Tafoni rotsen tegenkomen.

In Ajaccio volgt u de borden naar Place d’Austerlitz. Er is een parkeerterrein (Parking du Casone).

Beschrijving van de wandeling op de Crêtes d’Ajaccio

Steek het plein over en loop naar het standbeeld van Napoleon. U komt bij de weg, die u ongeveer 350 m bergop volgt tot de bushalte Bois des Anglais. Sla hier scherp links af. Volg het pad in de richting van het bos/bosjes en na enkele meters passeert u een slagboom. Ga om de slagboom heen en volg een hek aan de linkerkant, licht bergopwaarts. Weldra kom je de eerste cactusvijgen tegen, die het eerste gedeelte van het pad bizar links en rechts groeien. Sommige zijn al echt boomachtig. Het pad is geel gemarkeerd en loopt in een brede zigzag-bocht omhoog.

Na het passeren van een klein gedenkteken/grafmonument van een heer genaamd Joseph Carta aan de linkerkant, komt u bij een kruising met gele wegwijzers. Volg het pad recht omhoog richting Piste de Solario. Kijk nu uit naar blauwe markeringen. Er is een prachtig uitzicht op de kust en de hele Golf van Ajaccio. Na 20 min sinds de laatste wegwijzer, staat er weer een bij een splitsing van een brede bosweg. Volg deze naar rechts (Plage Saint Antoine – Crêtes Hautes) voor slechts 70m. Bij de twee olijfkleurige roestige watertanks loopt links een pad in westelijke richting het struikgewas in.

Na 20 minuten bereikt u een gele en een houten wegwijzer. Ga rechtdoor langs de “Sentier des Crêtes Vignola” en na slechts 5 minuten bereikt u de voormalige herdershut Finosa. Daar splitst het pad zich. Als u naar de top van de Cinaraggia wilt klimmen, gaat u verder naar rechts; vergeet het linkerpad niet voor de terugweg. Om de top te bereiken, loop je door struikgewas en hoog gras en passeer je bizar gevormde tafoni rotsen. Er is niet veel fantasie voor nodig om een draak of dinosaurus in een figuur te herkennen. Na 25 minuten vanaf de herdershut van Finosa, voordat het pad afdaalt, passeert u links een kleine cairn. Dit is de markering voor de laatste beklimming van de top, rechts door het struikgewas. Na enkele minuten beklimt u de grote zwerfkei met een klein houten kruis, vanwaar u een prachtig panoramisch uitzicht heeft en kunt genieten van een picknick.

De afdaling is aanvankelijk dezelfde als de heenweg naar de herdershut Finosa. Daar nemen wij nu echter het pad licht bergafwaarts; van het bergpad naar rechts, van de beklimming rechtdoor. Na 15 minuten bereikt u een gele wegwijzer. Sla linksaf en volg het Sentier des Crêtes. Het is een zeer aangenaam pad, gedeeltelijk door struikgewas dat voor wat schaduw zorgt, maar u hebt ook een prachtig uitzicht op de kust rechts beneden. 25 min. na de laatste wegwijzer komt u bij een groot kruispunt met gele wegwijzers in alle mogelijke richtingen. Ga rechtdoor en passeer mooie bankjes aan uw linkerhand, die u uitnodigen voor een korte pauze. 20 minuten later komt u weer een gele wegwijzer tegen. Aan de rechterkant kunt u afdalen naar het kerkhof, dat een fascinerend uitzicht biedt. U moet echter links of rechtdoor, licht bergopwaarts.

Het pad blijft op en neer gaan en is een beetje lang. 15 minuten na de laatste wegwijzer bereikt u een kleine heuvel vanwaar u een prachtig uitzicht heeft op Ajaccio. Een wegwijzer wijst nu links de weg naar het Bois des Anglais. Na 10 minuten loopt u door de overblijfselen van een muur en langs een uitkijkpunt met een informatiebord. Na 5 min. komt u bij een kruispunt met wegwijzers die u kent van het stijgpad. Hier ga je naar beneden naar rechts en uiteindelijk weer langs de cactussen. U bereikt uw auto na 25 minuten.