Paglia Orba

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De Paglia Orba – vaak de Matterhorn van Corsica genoemd – is een van de mooiste toppen van Corsica. Vlak ernaast ligt de Capu Tafunatu met zijn machtige gat. Het uitzicht is sensationeel!

Het startpunt van de wandeling naar Paglia Orba is de haarspeldbocht 4 km onder Col de Vergio richting Corte.

Beschrijving van de wandeling naar Paglia Orba

Een bord informeert u over het pad dat voor u ligt en wijst naar rechts met een wegwijzer “Bie de Radule”, die u volgt tot het begin. Het pad is altijd duidelijk blauw gemarkeerd en u kruist verschillende kleine stroompjes, die gemakkelijk over te steken zijn door van steen naar steen te springen. Bij de voorlaatste wegwijzer slaat u rechtsaf. Een pad van de GR20 komt van links. Vanaf nu nemen de rode en witte markeringen het over en gaat het verder bergopwaarts over het gemakkelijke pad. U kunt het geluid van de waterval al horen, die u weldra rechts in de verte zult zien.

Na in totaal 30 min. bereikt u de Bergerie de Radule, waar u in het zomerseizoen kunt eten of ook kunt overnachten. Er is hier al een waterval met kleine poelen om in te baden. Bij de Bergerie moet u de oranje pijl op de rotsen volgen en zigzaggend naar beneden langs de beek lopen, deze oversteken en uiteindelijk na ongeveer 10 minuten komt u bij de grote Radule waterval. Het heeft verschillende diepe baden om in te baden.

Net boven de waterval steekt u de rivier (Golo) over via een vrij nieuwe houten brug en volgt u het pad aan de rechterkant van de rivier omhoog, dat in wit en rood gemarkeerd is (GR20). Ongeveer 20 minuten later passeert u een klein houten kruis en steekt u al snel de Golo weer over. Nu bent u aan de linkerkant van de beek, het pad wordt vlakker en u loopt in een mooie vallei. Al snel ziet u in de verte de twee toppen van Paglia Orba (rechts) en Capu Tafunatu (links). Na in totaal 90 minuten vanaf het begin, buigen wij naar links af naar een rood en wit gemarkeerd pad. Deze voert steil omhoog over een met stenen bezaaide bergkam tot u na 20 minuten een heuvel bereikt vanwaar u een prachtig uitzicht hebt op de zee aan de westkust en Capu Rossu kunt zien liggen. Nu wordt het pad weer vlakker en u volgt het aan de linkerkant van de helling. Na 15 minuten bereikt u de Ciottulu-di-Mori hut. In het hoogseizoen is de hut bemand en kunt u er eten en slapen of uw eigen tent in de buurt opzetten.

Achter de hut wijst een wit gemarkeerd pad u de weg. Het is erg bezaaid met steenslag en voert u in zigzaggende serpentines omhoog naar de Col des Maures. Kort voor de top, na 20 minuten vanaf de hut, volgt u de cairns naar rechts. Nu moet je meestal over keien klimmen en soms zelf het beste pad kiezen. Na 20 minuten bereikt u een klein plateau en bent u op dezelfde hoogte als het machtige gat van Capu Tafunatu. U klimt verder over grote rotsblokken, waarbij u steeds goed op de cairns moet letten, tot u een top bereikt, maar dit is nog niet de eigenlijke top. Eerst moet je kort afdalen en dan aan de oostkant van de top weer omhoog klimmen. Het laatste stuk is nog 30 minuten over een met stenen bezaaid, maar zacht stijgend, breed pad over de rotsachtige bergkam. Uiteindelijk bereik je het houten kruis op de top. Het uitzicht is gewoon fenomenaal!

De afdaling is aanvankelijk hetzelfde tot aan de Ciottulu-di-Mori hut. Daar neemt u echter het pad dat direct in de vallei bij de Golo uitkomt, dat de rivier meerdere malen oversteekt en langs de Bergerie de Tula voert. Volg tenslotte de rivier rechts, zoals u op de heenweg hebt gedaan, en keer terug naar de auto.