Monte Cinto

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Monte Cinto is met 2706 meter de hoogste berg van Corsica. De top ligt op slechts 23 km van de zee. Op een heldere dag kunt u zelfs de citadel van Calvi zien. De beklimming gebeurt ofwel vanuit Lozzi (zuidkant, Niolo) ofwel vanuit Haut-Asco (noordkant, Asco-vallei). Ik beschrijf hier de beklimming vanuit Lozzi. De afdaling gaat via het Lac de Cinto, echt de moeite waard!

Vanwege de lengte van de tocht is het noodzakelijk om zeer vroeg te beginnen met wandelen. Daarom wordt aanbevolen te overnachten op een van de twee campings (Camping Monte Cinto of Camping L’Arimone) of in een hotel in Calacuccia of Albertacce. Als u een terreinwagen hebt, kunt u de tocht nog inkorten. Deze kortere weg was echter gesloten tijdens ons laatste bezoek…

Vanaf Calacuccia (Niolo) neemt u de D84 in westelijke richting richting Corte en ongeveer 700 m na het centrum van het dorp (Bar de France) slaat u rechtsaf richting Lozzi (D218). Volg deze weg gedurende 3 km en volg dan de borden naar de twee campings (600 m). Parkeer de auto hier.

Als u over een terreinwagen beschikt, kunt u nog steeds het zwaar uitgespoelde pad links van Camping L’Arimone tot het einde volgen. Dat scheelt een hele 600 meter hoogteverschil of 2,5 uur. Opgelet: De weg was afgesloten tijdens ons laatste bezoek!

Beschrijving van de wandeling naar de Monte Cinto

De asfaltweg eindigt bij Camping L’Arimone. Volg het pad dat langs de camping loopt. Onmiddellijk na de camping buigt een pad naar links af (Refuge de l’Ercu). Het pad kan af en toe worden ingekort op paden, de afslagen zijn gemarkeerd met cairns of rode verf. Na een goed uur passeert u de funderingsmuren van de voormalige kapel Petra Sa Lisci (1383 m). Volg het laatste kwartier het pad dat eindigt bij de voormalige snackbar L’Astradella. Het duurt ongeveer 1,5 uur om van Lozzi naar hier te komen.

Vanaf de vernielde snackbar leidt een duidelijk zichtbaar pad in noordwestelijke richting over een bergkam naar de Refuge de l’Erco. Onderweg wordt de Ercu-beek overgestoken. Na een half uur, bereik je de onbeheerde hut. Er is plaats voor 16 personen. Er is een gasfornuis, dat vrij gebruikt mag worden, en een klein sanitair blok. Als u “alleen” naar het Cintomeer wilt wandelen, kunt u dat vanaf hier in 2 uur bereiken (bord, cairns) in westelijke richting.

Vanaf nu is het allemaal bergopwaarts. Vanaf de Ercu-hut klimt het pad eerst noordwaarts en vervolgens noordwestwaarts in talrijke haarspeldbochten en gedeeltelijk over ruw terrein. Het pad is gemarkeerd met cairns en rode stippen. Na iets meer dan 2 uur komen we bij het pad dat van de Asco-vallei naar Monte Cinto leidt. Dit is een goede plek om te onthouden voor de afdaling (kijk achterom!). Vanaf hier neemt u de zuidwestelijke bergkam tot aan de top.

De afdaling gebeurt langs dezelfde route of via het Lac de Cinto, dat bij gunstige weersomstandigheden zeker de moeite waard is.