Monte Renoso

middelzware wandeling
uitdagende wandeling
Monte Renoso

Met zijn 2352 meter is de Monte Renoso waarschijnlijk de gemakkelijkst te bedwingen tweeduizend meter hoge top van Corsica. Vanaf de top kunt u genieten van een prachtig panoramisch uitzicht dat zich uitstrekt tot de oost- en westkust enerzijds en tot de hoogste bergen van Corsica anderzijds.

Vanaf de Bergerie de Capannelle duurt het slechts 4,5 uur om de top te bereiken en terug te keren. De tocht moet echter niet worden onderschat en mag alleen worden ondernomen bij goede weersomstandigheden en met de juiste uitrusting.

Vanuit Ghisoni neemt u de D69 in zuidelijke richting richting Col de Verde / Zicavo (de weg leidt naar Haut-Taravo) en vervolgens, na ongeveer 6 km, neemt u de smalle en zeer bochtige D169 naar het skistation Campu di Neve. Dit weggetje slingert zich bijna 800 meter de hoogte in tot aan de Bergerie de Capannelle, waar volgens de klassieke wandelgidsen de tocht begint. Het is me echter volstrekt onduidelijk waarom ze het op deze manier doen. Het is veel slimmer om 500 m voor de Bergerie (net na het bordje “Gevaar”) rechtsaf te slaan en het weggetje naar de bovenste parkeerplaats te volgen. Zo bespaart u zich precies 100 vervelende hoogtemeters over de puinhelling bij de in 2009 gebouwde nieuwe skilift.

Beschrijving van de beklimming van de Monte Renoso

Vanaf de bovenste parkeerplaats volgt u een pad (waarin ook wat water stroomt) in zuidelijke richting om bij het “bergstation” van de nieuwe skilift te komen, vanwaar u naar beneden kunt kijken naar de Bergerie. Volg nu de cairns die u om de paar meter tegenkomt.

Na 40 minuten bereikt u het eerste niveau met Pozzi weiden waar koeien grazen en hier steekt u een klein beekje over.

20 minuten later bereikt u het Lac de Bastani, waarachter de Monte Renoso fier oprijst. Vaak zijn er op de noordelijke helling nog sneeuwvelden tot in de zomer.

Vanaf hier leiden verschillende met cairns gemarkeerde paden in westelijke richting omhoog naar het plateau, dat u in 20 minuten bereikt. Op dit plateau denk je dat je op de maan bent. Het pad loopt nu in zuidelijke richting naar de top, die na nog eens 25 minuten wordt bereikt. Vanaf het pad op het plateau leiden verschillende paden naar de top. Wij raden u aan de eerste te nemen, omdat u dan vlak voor de top een prachtig uitzicht heeft op het Lac de Nielluccio.

Er staat een groot metalen kruis op de top van de Monte Renoso. Het uitzicht is prachtig: u kunt duidelijk Paglia Orba in het noorden zien en Monte Cinto rechts. Iets dichterbij kun je Monte d’Oro zien. Monte Incudine rijst op in het zuiden.

Neem dezelfde weg terug naar de Bergerie de Capannelle of naar de bovenste parkeerplaats, afhankelijk van welke optie u kiest.