Arche de Corte

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Met de granieten boog, Arcu di u Scandulaghju in het Corsicaans, heeft de natuur voor zichzelf een machtig monument geschapen. De Arche de Corte staat op 1452 meter hoogte, hoog boven de vallei van Tavignano en kan worden bereikt via een goed maar stenig pad.

Wandelend door dit fantastische landschap, wordt men overweldigd door het prachtige landschap hier in het centrum van het eiland. Misschien is dit natuurmonument bedoeld om ons eraan te herinneren de natuur met respect te behandelen?

In Corte kunt u het beste de borden naar het Museu di a Corsica volgen. Vlak voordat u de citadel binnengaat, vindt u rechts een grote parkeerplaats, vlak naast de muur van de citadel.

Beschrijving van de wandeling naar de Arche de Corte

Vanaf de parkeerplaats loopt u de weg af in noordwestelijke richting en steekt u een andere parkeerplaats over. Een paar meter verder komt u bij het begin van het pad naar de vallei van Tavignano.

Het oranje gemarkeerde pad leidt vanaf Corte in noordwestelijke richting de zichtbare bergkam op.  Neem niet de Mare a Mare-route naar de Tavignano-vallei, die ook oranje gemarkeerd is!

Na een paar kleine hutten en kippenhokken passeert u een hek en loopt u over stenen platen en laag maquis de bergkam op.  Na ongeveer een half uur bereiken we een wand op 750m. We steken de helling over in noordelijke richting, licht stijgend, alvorens steil te klimmen door een kastanjebos naar een zadel op ongeveer 1100 m. Links staat een kruis op een rotspiek die niet op de kaart staat. Na een wandeling van een goed uur, een mooie rustplaats met een prachtig uitzicht op de vallei van Tavignano en Monte Rotondo, de op één na hoogste top van Corsica.

Dit uitzicht vergezelt ons nu voortdurend door een prachtig dennen- en rotslandschap, over het pad in noordwestelijke richting, waarbij we verschillende keren stijgen en dalen. Na ongeveer twee à tweeëneenhalf uur wandelen, duikt op 1450 meter plotseling de Arche de Corte op. Een boog van graniet op een rustplaats die niet mooier kan zijn.

Voor de afdaling kunt u dezelfde weg terug kiezen, of ervaren en fitte bergwandelaars kunnen de tocht als een rondwandeling afleggen.  Als u het pad verder volgt, komt u na een uur bij de Bergerie Padule vanwaar u dan twee mogelijkheden heeft:

• Door het Foret de Forca langs de Ref. Foret Forca (ruïne) en door het San Pancrazio perceel terug naar Corte.
  • Of via de Bocca Canaghia, langs de Bergerie Goria en door het Foret Territoriale naar beneden naar de Tavignano en terug naar het beginpunt.

Voor beide rondreizen moet u rekenen op 6-7 uur. Alle beschreven paden zijn aangegeven op de IGN kaart 4250 OT. Een goed richtingsgevoel blijft echter noodzakelijk, vooral voor de rondwandelingen, en het is raadzaam om ’s morgens vroeg te vertrekken voor alle wandelingen in de Arche de Corte, vooral in de zomer vanwege de hitte!

Na de wandeling verdient u een koel drankje of een Corsicaanse specialiteit in het oude centrum van Corte, en kunt u terugkijken op een deel van de tocht vanaf het uitkijkpunt van de citadel..