Monte Sant’Angelu

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Monte Sant’Angelo kan beschouwd worden als het kleine broertje van Monte San Petrone. Deze laatste is de hoogste top van Castagniccia. Monte Sant’Angelo daarentegen domineert Casinca, een streek met vele mooie en panoramische dorpjes. Het uitzicht vanaf de top strekt zich uit over de gehele noordelijke oostkust en – op een heldere dag – tot aan het eiland Elba.

Het dorp Silvareccio kan vanuit verschillende richtingen worden bereikt. Ofwel via Casinca ofwel via Folelli (D506 en D306).

Beschrijving van de wandeling naar Monte Sant’Angelu

Tegenover de parkeerplaats van de kerk leidt een tamelijk steil, geplaveid voetpad naar het hoger gelegen deel van het dorp, waar zich ook de bar bevindt. Rechts daarvan, op een houten bord dat aan een grote steen is bevestigd, staat te lezen dat het 1h 45min duurt om “Monte Sant’Angelu” te bereiken. Volg het pad achter de steen, die aan beide zijden is omzoomd met een natuurstenen muur. Na een paar meter verdwijnt het in de bomen en kort daarna, na een traliehek, gaan we linksaf (rode pijl).

Het pad is geen meter breed en gemarkeerd in oranje of rood. Op sommige plaatsen zijn er behoorlijk overwoekerde varens, maar voor de rest is de voortgang aangenaam. Niet te steil en vaak in de schaduw, het gaat ongeveer 30 minuten omhoog. Op het laatste stuk is het pad niet meer duidelijk zichtbaar en nauwelijks gemarkeerd. Het beste kunt u de oude, dikke kastanjebomen volgen, die rode cijfers op hun stam hebben. Zoals gezegd, na een half uur vanaf het begin, wordt het pad aanzienlijk breder en zigzagt het korte tijd totdat u een horizontaal stenen pad bereikt. Ga er verder langs naar rechts en u ziet de torenhoge Monte Sant’Angelu voor u. Het dorp Salvareccio ligt rechtsonder en in de verte is de zee te zien.

De weg daalt een beetje en na 10 minuten maakt hij een bocht naar rechts een klein bos in. Aan het begin van de bocht staan rechts drie houten pallets en daarachter loopt een pad verder. Volg het naar boven in het linker gedeelte van dit kleine bos. Het heeft wat rode markeringen. Kort na een markante kastanjeboom met 2 aan elkaar gegroeide stammen in het lagere gedeelte, waarvan de linker een groot ovaal gat heeft, versmalt het pad en splitst het zich. Sla linksaf en na 20 minuten bereikt u een klein weilandplateau waar een laag metalen kruis staat. Daar draait het pad rechtsaf rechtstreeks naar de top en loopt er links omheen. Er zijn hier veel markeringen, oranje, geel of rood. Na 10 minuten bereikt u de verticale rotswand van Monte Sant’Angelu, waar u kunt klimmen.

Nog eens 10 minuten later, kom je bij een afbrokkelend stenen huis. Rechtdoor komt u het alternatieve stijgpad van het dorp Loreto tegen, dus naar rechts. Het laatste half uur naar de top is vrij lang en lijkt een kriskras over de bergkam te zijn, met enkele korte passages over rotsen. Tenslotte bereikt men het topplateau, waar een laag, versierd metalen kruis in de rots is gestoken.

Van daaruit heeft men bij goed weer een prachtig uitzicht over de kleine dorpjes in de Casinca en naar het noorden toe zelfs tot aan Cap Corse en Bastia.

De weg terug is hetzelfde.