Ostriconi strand

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De rondwandeling leidt naar een zeer interessante, in de rots uitgehouwen hut (ook mogelijk als korte wandeling; heen en terug 1,7 km), oude berghutten en eenzame stranden. Bijna aan het einde van de wandeling kunt u zwemmen bij het mooie Ostriconi strand. Opgelet: De GPS track komt niet exact overeen met de beschrijving. De track toont de omweg naar de prachtige ruïnes van de Bergeries de Terrice. Dit is weggelaten uit de beschrijving.

Een kortere route leidt naar Punta Liatoghju. Dit is aangegeven met gele stippen van de hut die in de rots is gebouwd.

Neem de T30 van Ile-Rousse in de richting van Corte. Na iets meer dan 1 km vanaf de afslag naar Camping Village de l’Ostriconi vindt u aan de linkerkant van de weg het restaurant Les Jardins de l’Ostriconi. Parkeer uw auto hier.

Beschrijving van de wandeling op het strand van Ostriconi

Volg eerst de brede weg Piste des Terriccie, die links en rechts begroeid is met braamstruiken. Na 10 minuten komt u weer een bord tegen waar mooie en grote cactusvijgen groeien. Volg nu de kleine gele wegwijzer aan de voet “Punta Liatogju”. Twee of drie minuten later passeert u links een oud stenen huis en dan komt u onmiddellijk bij een stenen hut die in de rotsen is gebouwd. Nu is het zaak het brede pad te blijven volgen en niet meer op de gele grondmarkering. Het pad loopt zachtjes op en neer en is altijd 2 à 3 m breed. Op sommige plaatsen is het zanderig, maar meestal is de grond droge klei met stenen. Verschillende grotere en kleinere, bizarre steenformaties verschijnen aan de linkerkant. Volg dit pad in totaal ongeveer 45 min. en passeer halverwege een Bergerie aan de rechterkant.

Tenslotte wordt na de eerder genoemde tijd een taillehoge natuurstenen muur over het pad gebouwd. Iets naar links, na het boompje, loop je naar deze muur, waar weer een ground base marker staat. U bent nu op de “Bocca di Mercuriu” en volgt de “Sentier littoral” richting Acciolu. (Als u de extra lus naar de Bergeries de Terricce maakt, blijft u het brede pad volgen). Nu loopt u over een veel smaller, maar nog steeds comfortabel pad over glooiende heuvels. Na 30 minuten steekt u door het struikgewas een opgedroogd beekje over en stuit meteen op de resten van een oud stenen huis. Achter het huis loopt het pad verder naar de kust. Na ongeveer 10 minuten kom je bij een kruispunt. De markeringen op de grond vertellen je waar je nu bent: Bocca Affacatoghju. Alle volgende markeringen geven altijd “Ostriconi” aan, dus ga verder naar links.

Na 15 minuten passeert u een ander stenen huis in ruïne, en na nog eens 10 minuten, een ander in betere staat. Het pad is gedeeltelijk zanderig. Vanaf het tweede huis duurt het 25 minuten naar het kleine Vana strand. Hier kunt u stoppen om te zwemmen of nog 20 minuten langs de kust lopen naar het grotere Ostriconi strand.

Vanaf het strand van Ostriconi loopt u ongeveer 30 minuten over het brede pad terug naar de plaats waar u de auto heeft geparkeerd.