Tour d’Orchinu

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De wandeling van het strand van Chiuni naar de Genuese toren Tour d’Orchinu is weinig bekend. Vanaf de toren heeft u een prachtig panoramisch uitzicht dat reikt tot Capu Rossu in het noorden.

e wandeling is ook zeer geschikt voor kinderen.

Van Cargèse, rij in de richting van Piana. Na ongeveer 6 km slaat u linksaf. Volg de weg tot aan de ingang van Club Med, die in 2019 zal sluiten, en sla dan rechtsaf langs een onverharde weg/parkeerplaats achter de duin tot aan het voormalige Motel Beau Rivage. Laat je auto daar.

Beschrijving van de wandeling naar de Tour d’Orchinu

Je gaat naar het strand en steekt het riviertje over dat in zee uitmondt. In de zomer is het mogelijk dat er helemaal geen water is. Tijdens onze wandeling in april konden we er zonder problemen met onze wandelschoenen doorheen waden. Aan de andere kant loop je naar het einde van het strand, waar je een weg tegenkomt. Volg deze naar links en u komt bij een hek, dat u passeert en dan weer sluit. 30 m na de poort leidt een duidelijk zichtbaar pad rechts omhoog door het maquis.

Kort daarna passeert u een ruïne, die u aan de rechterkant verlaat. Onmiddellijk na de ruïne houdt u scherp links aan en loopt u door een bosje met wat braamstruiken. Het pad loopt zachtjes omhoog. De bestemming, de Genuese toren, is nu even niet meer zichtbaar. Het pad beschrijft een wijde bocht naar rechts.

Na in totaal 25 minuten bereikt u een klein tussenliggend plateau. Van hieruit kunt u ook de toren weer zien, die op de middelste van de drie heuvels troont. Na nog een kwartier passeert u een ruïne. Aan de linkerkant ziet u het schiereiland Omigna. Onmiddellijk daarna is er nog een ruïne aan de linkerkant. Hier is het de moeite waard om even omhoog te gaan naar het zadel aan de rechterkant. Dit opent het uitzicht naar het noorden in de richting van Capu Rossu en het Plage van Arone. 50 m na de ruïne leidt het pad naar rechts door het struikgewas. Na 10 minuten leidt een onherkenbaar pad naar rechts, rechtstreeks naar de Genuese toren Tour d’Orchinu. Je bereikt de toren na in totaal 50 minuten.

Als u van klimmen houdt, kunt u gemakkelijk via de ingang op de eerste verdieping komen. Binnen de muur leidt een andere trap naar het uitkijkplatform. De ladder die hier stond in de tijd van de Genuezen is echter verdwenen. De toegang tot het platform wordt dus geweigerd.

Je gaat dezelfde weg terug.

Variant

Volgens de IGN kaart, zou een rondwandeling mogelijk zijn. Hiervoor loopt men vanaf de toren in westelijke richting en vervolgens langs de zuidkant van de landtong terug naar het strand van Chiuni. We hebben dit nog niet geprobeerd. Een lezer schrijft:

“We hebben de verlenging van de Tour d’Orchinu gedaan. Voor deze variant moet u een goed uur extra van de toren plannen. Het pad is moeilijk te missen, maar op sommige plaatsen gaat het door doornstruiken zo hoog als een man. Het is sporadisch gemarkeerd met oranje. Het pad loopt ver naar het westen en biedt uitzicht op de zee en de naburige baaien. De weg terug is enigszins glooiend en je moet je op sommige plaatsen voorzichtig bewegen. Over het geheel genomen is deze variant veeleisender dan het pad rechtstreeks naar de toren. Stevige schoenen zijn in ieder geval aan te bevelen. Kort voordat de heenweg wordt bereikt, is er nog de mogelijkheid om af te dalen naar een badbaai buiten de gebaande paden”. door Wolfgang