Belvédère de Cervione

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Vanaf de Belvédère de Cervione kunt u genieten van een prachtig uitzicht op het dorp Cervione, de oostkust en de eilanden Elba en Monte Cristo.

Cervione ligt net boven de oostkust van Corsica. De gemakkelijkste manier om er te komen is via de D71. Het is leuker om in Moriani-Plage de D34 op te rijden en dan scherp linksaf de D330 op te gaan. Dit stuk, de zogenaamde Corniche, is echter niet begaanbaar voor campers, omdat het door twee smalle tunnels en door dicht op elkaar staande huizen in Santa-Maria-Poggio voert. Het is het beste de auto ergens langs de doorgaande weg in Cervione te parkeren.

Beschrijving van de wandeling naar Belvédère de Cervione

De rondleiding begint op een klein pleintje naast het postkantoor, waar ook een borstbeeld van Pasquale Paoli staat. Steek de weg over en loop naar de kathedraal. Hier volgt u het weggetje dat er aan de rechterkant langs loopt, langs de mairie en het museum. Onmiddellijk na dit gebouw is het de moeite waard links omlaag te kijken naar een vervallen oliemolen. Een paar meter verder splitst de weg zich. Kies de weg bergop (bord: Eglise Scupiccia), die na een tijdje een pad wordt. Slechts op enkele plaatsen zijn sommige gedeelten nog niet zo lang geleden opnieuw gecementeerd.

In verschillende bochten loopt u omhoog tot u na ruim een half uur bij een scherpe bocht naar rechts komt, op de top waarvan een met een cairn gemarkeerd pad naar beneden leidt. Het pad voert door een schaduwrijk bos naar het uitkijkpunt met het kruis in ongeveer vijftien minuten.

Het uitzicht strekt zich uit tot Cervione en de oostkust beneden. Op een heldere dag kunt u ook de eilanden Elba (links) en Monte Cristo (rechts) zien en heel zelden (waarschijnlijker in de winter) het Italiaanse vasteland.

Vanaf hier kunt u dezelfde weg teruglopen naar Cervione of het rood gemarkeerde pad in zuidwestelijke richting volgen naar de kapel van Scupiccia. Het duurt 45 minuten van het kruis naar de kapel. Het gaat omhoog bij de mooie eikenboom.

Dit pad wordt veel minder vaak gebruikt, maar is om de paar meter gemarkeerd met een rode stip en voert door velden met varens, waarvan sommige tot op heuphoogte staan. Onderweg strekt het uitzicht zich uit tot de toppen van de Monte Renoso en de Monte d’Oro in de verte, evenals de dorpen Sant-Andrea-di-Cotone en Chiatra in de buurt. Hier bevindt zich ook het zuidelijke opstijgpunt van de Paragliding Club van Cervione. Om in het dorp te komen, kunt u het beste de onverharde weg volgen, die vrij saai is, of – we hebben het nog niet geprobeerd – een nieuw aangegeven pad naar beneden bij de kapel. Lezers schrijven dat dit goed gemarkeerd is.