Girolata van de Col de la Croix

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

Het dorp Girolata kan alleen te voet worden bereikt of met een excursieboot in Porto of Calvi. De wandeling vanaf de Col de la Croix is een van de beroemdste wandeltochten van Corsica. In het seizoen is het hier een drukte van belang, vooral wanneer de excursieboten de vele toeristen op de tocht naar het natuurreservaat Scandola naar het dorp brengen. Buiten het seizoen, heb je hier je rust en stilte.

Vanuit Calvi of Galéria, of zelfs Porto, neemt u de D81 tot Col de la Corix, waar een grote parkeerplaats is.

Beschrijving van de wandeling van Col de la Croix naar Girolata

Vanaf de parkeerplaats loopt u naar de kleine snackbar waar het pad begint. Het pad is aan het begin zeer breed en u kunt Girolata, het eindpunt van de wandeling, voor het eerst zien. Na twee minuten kom je bij een wegwijzer. Als u op de terugweg de “Vignola” optie wilt nemen, gaat u links omhoog.

10 minuten later kom je bij een informatiebord met een korte tekst over de vroegere postbode van Girolata, Guy Ceccaldi. Even later passeert u de Fontaine de Spana.

Ongeveer 25 minuten later komen de twee paden weer bij elkaar en bereikt u al snel het strand van Tuara. Een brug leidt over de Ruisseau de Tuara, recht naar het strand. Aan de andere kant van het strand staat een wegwijzer met twee opties. Ofwel volgt u de Tra Mare e Monti en steekt u zo de Bocca di Ghjianibarellu over, ofwel volgt u het kustpad “Sentier du facteur” aan de linkerkant. Deze beschrijving volgt het pad van de postbode.

Het pad klimt kort en steil en u bereikt een klein plateau. Hier hebt u een heel mooi uitzicht op het schiereiland Scandola recht voor u en Monte Senino en Punta Castellucciu aan de linkerkant.

Daarna volgt het pad de kustlijn in een gestaag op en neer gaan en slechts 20 minuten nadat u het strand van Tuara hebt verlaten, ziet u Girolata.

Vlak voordat het strand van Girolata wordt bereikt, buigt een steil pad naar links af naar een klein strandje. 40 minuten nadat u het strand van Tuara hebt verlaten, bereikt u de splitsing waar de twee paden weer samenkomen. Volg het strand tot u het dorp Girolata bereikt.

Voor de terugweg steekt u het strand weer over en kiest u het pad over de Bocca di Ghjianibarellu of weer langs de kust. Beide routes duren ongeveer 50 minuten tot ze bij het strand van Tuara weer bij elkaar komen.

Op het strand van Tuara moet je opnieuw beslissen: Of je gaat dezelfde weg terug of je kiest voor de variant richting Vignola. Het pad gaat een paar meter lager in dezelfde richting verder. Na een half uur bereikt u een splitsing met een wegwijzer. Ga rechtdoor naar Vignola, vanwaar af en toe bootjes naar Girolata varen. Links omhoog naar de Col de la Croix. De klim duurt ongeveer een half uur. U komt bij een wegwijzer en houdt hier rechts aan. 2 minuten later ben je op de pas.

Onze video van de wandeling naar Girolata

Girolata

Het gehucht Girolata, een voormalig vissersdorp, behoort tot de gemeente Osani en telt volgens Wikipedia slechts 8 inwoners.

In het seizoen varen hier excursieboten naartoe vanuit Porto, Cargèse en Calvi. Er zijn verschillende restaurants. Boven de huizen die op het rotsachtige schiereiland staan, ligt een prachtige oude dorsvloer.

Geschiedenis

In het midden van de 16e eeuw liet de Bank van Sint-Joris de Golf van Porto versterken met het oog op de toenemende aanvallen van piraten. Met het fort van Girolata werd in 1552 begonnen en het werd in het begin van de 17e eeuw voltooid.

In juni 1540, aan het einde van de Slag bij Girolata, nam de Genuese vloot de Turkse piraat Dragut gevangen, die regelmatig overvallen pleegde op Corsica en wiens eskader voor anker lag in de Golf van Girolata, die het zojuist had overvallen.

Het fort, dat door de Franse staat van particulieren werd gekocht, staat sinds 2013 op de monumentenlijst. Het werd in 2021 grondig gerestaureerd en zal binnenkort voor het publiek worden opengesteld.

Guy Ceccaldi – de voormalige postbode van Girolata

Guy Ceccaldi, bekend als de “Marathon Man”, bracht de post naar Girolata gedurende meer dan 20 jaar. Zes keer per week, in regen of hitte, legde hij de 7 km lange route van Col de la Croix naar Girolata af en bracht hij de weinige inwoners van Girolata hun brieven en pakjes. 14 km elke dag!

Guy woonde in Partinello, waar hij ook de post bezorgde. Vanaf hier reed hij met zijn brommer de Col de la Croix op. Hij kende de Golf van Girolata als geen ander. Hij had maar 40 minuten nodig voor de wandeling van 1 uur en 30 minuten. De beroemde witbaard was de enige postbode in Frankrijk die zo’n lange afstand te voet moest afleggen. Pas toen er veel pakjes waren, nam hij zijn ezel, Tchou Tchou, mee. Guy Ceccaldi ging in 2006 met pensioen. Sindsdien wordt de post naar Girolata gebracht per boot, vanaf de kleine pier van Vignola. Guy overleed in februari 2017 in het ziekenhuis van Calvi.