Radule waterval

eenvoudige wandeling
middelzware wandeling
uitdagende wandeling

De Radule waterval is een prachtige waterval van de Golo, de langste rivier van Corsica. In de onmiddellijke omgeving bevinden zich de Bergeries de Radule, waar u in de zomer kunt stoppen voor een verfrissing. Deze korte wandeling is ideaal voor gezinnen met kinderen.

Vanaf Col de Vergio neemt u de D84 richting Calacuccia in de Niolo en na 4 km komt u bij een haarspeldbocht (fer au cheval). Parkeer de auto hier.

Beschrijving van de wandeling naar de Radule waterval

Een bord wijst u de weg en wijst naar rechts op een wegwijzer “Bie de Radule”. U volgt het pad met blauwe markeringen, dat altijd gemakkelijk te herkennen is. Er moeten verschillende kleine beekjes worden overgestoken. Het is makkelijk om van steen naar steen te springen. Bij de voorlaatste wegwijzer slaat u rechtsaf. De GR20 komt er van links bij. Volg het en vanaf nu nemen de rode en witte markeringen het over. Volg het makkelijke pad naar boven. U hoort het geluid van de waterval al, die u weldra rechts in de verte zult zien.

Na in totaal 30 minuten bereikt u de Bergerie de Radule. Vanaf de Bergerie vervolgt u de GR20 en na 15 minuten komt u bij een brug. Steek hem over en na nog eens 10 minuten bereikt u de watervallen.

Er zijn twee diepe zwembaden om te zwemmen, maar het water is erg koud, zelfs in hoogzomer. Het lager gelegen zwembad is toegankelijker voor kinderen. Het uitzicht op het hooggebergte rondom is schitterend en biedt prachtige fotomomenten met de Cascade de Radule!

De Golo, die hier nog heel jong is, is de langste rivier van Corsica. De rivier stroomt door de Niolo en de imposante Scala di Santa Regina en bereikt na in totaal 89 km de oostkust ten zuiden van Bastia. De Golo heeft een stroomgebied van 926 km2. De bekendste zijrivier is de Asco.

Vanaf de Cascade de Radule volgt u het pad omlaag de vallei in. Na ongeveer een kwartier steekt u op een paar stenen de beek Golo over.

Daarna loopt het pad zigzaggend licht bergopwaarts door een berkenbos terug naar de parkeerplaats.